EU’s ind- og udrejsesystem får ny lanceringsdato i oktober 2024

| december 18, 2023
EU's ind- og udrejsesystem får ny lanceringsdato i oktober 2024

Efter flere forsinkelser har Den Europæiske Unions (EU’s) nye automatiserede grænsesystem nu en lanceringsdato i 2024.

EU’s Entry/Exit System (EES) vil være operationelt den 6. oktober 2024, som rapporteret af The Independent Independent .

Det oplyser Eurotunnel, som driver jernbaneskytteltrafikken mellem Calais i Frankrig og Folkestone i Storbritannien (UK).

EES er “et automatiseretIT-system til registrering af rejsende fra tredjelande, både korttidsvisumindehavere og visumfritagne rejsende, hver gang de krydser en af EU’s ydre grænser.”

Den Europæiske Unions Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) fører tilsyn med projektet.

EES blev først foreslået i 2008, men implementeringen er blevet udskudt flere gange. EU’s medlemslande har kæmpet med at integrere det komplekse grænsesystem med en central database i deres eksisterende infrastruktur.

Medlemslandene skal senest i august 2024 bekræfte, at de er klar til lanceringen af ind- og udrejsesystemet.

Oprindeligt skulle EES udrulles i 2021, men eu-LISA forsinkede udrulningen til maj 2022 og skubbede den derefter tilbage igen til september 2023.

I oktober 2023 bekræftede Det Europæiske Råds møde om retlige og indre anliggender en ny tidsplan for EES til efteråret 2024.

Timingen undgår mulige forsinkelser, når rejsende deltager i de olympiske lege i Paris, Frankrig, i juli og august 2024.

Hvad er Entry/Exit-systemet?

EES har til formål at øge grænsesikkerheden i EU’s Schengen-zone. Inden for grænserne kan borgerne i medlemslandene rejse relativt ubegrænset.

Schengen-området omfatter de fleste af de 27 EU-medlemslande undtagen Bulgarien, Cypern, Irland og Rumænien. Det omfatter dog Schweiz og landene i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), Island, Norge og Liechtenstein.

Rejsende, der er fritaget for visum, og dem, der har brug for et visum til et kort ophold for at komme ind i Schengen-zonen, skal afgive fingeraftryk og ansigtsbiometri ved grænsen.

Dette omfatter britiske statsborgere, der betragtes som tredjepartsborgere efter Storbritanniens udtræden af EU i 2020.

EES påvirker dog ikke ikke-EU-borgere med opholdstilladelse i medlemslandene.

I stedet for at stemple passene ved ankomsten til grænsen, vil EES registrere ind- og udrejser elektronisk.

Den vil registrere og gemme personens navn, type rejsedokument, fingeraftryk og ansigtsbilleder samt dato og sted for ankomst og afrejse.

Ind- og udrejsesystemet registrerer også afvisninger. Det vil gøre det lettere at identificere dem, der ikke har tilladelse til at rejse ind, og som har opholdt sig for længe i Schengen-området.

Det nye digitale grænsekontrolsystem vil også afsløre personer, der bruger falske identiteter og pas.

Sådan fungerer Entry/Exit-systemet

Når ind- og udrejsesystemet er operationelt, skal tredjelandsstatsborgere afgive fingeraftryk og ansigtsbiometri ved ankomsten til EU-grænsen. En grænsebetjent vil overvåge dette ved det første besøg.

Ved efterfølgende besøg skal rejsende kun bruge en af disse to metoder, enten fingeraftryk eller ansigtsbiometri, til at bekræfte deres tilladelse.

En rejsendes data forbliver gyldige i EES-systemet i tre år.

Hver gang en rejsende besøger Schengen-zonen, vil systemet nulstille og gemme dataene i yderligere tre år, eller indtil den rejsendes pas udløber.

Fingeraftryk af dem, der har visum til kortvarigt ophold, vil allerede blive gemt i Visa Information System (VIS). De vil ikke blive gemt igen i EES.

Problemer med grænsekontrol i EES

På trods af løftet om hurtigere grænsekontrol giver EES-systemerne flere problemer for operatørerne. Mange har ikke plads til fingeraftrykskontrol og biometriske ansigtsscanninger midt i de overfyldte grænseovergange.

I november 2023 startede det britiske European Scrutiny Committee en undersøgelse af de effekter, som EES kan have på grænser og havneoperationer, især dem, der implementerer “sidestillede” kontroller.

Det drejer sig blandt andet om havnen i Dover og Eurotunnel-terminalen i Folkestone, som begge ligger i Kent i det sydlige England. Ved disse grænser foretages der kontrol begge veje.

EU’s grænsekontrol udføres på britisk jord ved disse grænseovergange. Franske embedsmænd kontrollerer også dokumenter, før rejsende går ombord på transport over Kanalen.

Under EES kan kontroller ikke udføres som en gruppe. Ethvert køretøj, der transporterer ikke-EU-passagerer, skal stoppe og lade alle passagerer stige ud for at registrere sig for biometri under levende trafik.

Det kan medføre betydelige forsinkelser og er “fundamentalt usikkert”, siger Tim Reardon, leder af EU’s udrejseafdeling i Dover Havn. Han talte på et møde med House of Lords Justice and Home Affairs Committee, hvor der blev indsamlet mundtlig dokumentation.

Både Dover Port og Folkestone Terminal har også begrænset plads til yderligere forarbejdning.

På den anden side skal flyselskaberne verificere de rejsendes berettigelse mindst 48 timer før afgang.

Flyselskaberne skal sende verifikationsforespørgsler til EES-systemet. Det vil derefter informere flyselskaberne om, hvorvidt en passager er berettiget til at rejse og blive boardet.

Flyselskaberne vil blive holdt ansvarlige for at lade ikke-kvalificerede passagerer gå ombord på deres fly.

Ifølge et dokument, som Ryanairs moderselskab har sendt til det britiske underhus’ European Scrutiny Committee, er fristen på 48 timer “for lang” og kan forhindre sent billetsalg.

EES, ETIAS og ETA i Storbritannien

Efter udrulningen af EES i oktober 2024 vil EU’s nye elektroniske rejsetilladelsessystem, European Travel and Information and Authorization (ETIAS), begynde i midten af 2025.

ETIAS svarer til Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA). Alle udenlandske statsborgere, der ikke behøver visum for at rejse ind i Schengen-området, skal have en ETIAS. Det gælder også britiske statsborgere.

UK European Scrutiny Committee vil også undersøge de mulige interoperabilitetsproblemer mellem EES-, ETIAS- og UK ETA-systemerne og deres indvirkning på rejsende og operatører.