Lanceringen af Den Europæiske Unions (EU’s) nye europæiske rejseinformations- og autorisationssystem (ETIAS) har været plaget af forsinkelser.
Europol og Frontex har advaret om, at vedvarende problemer stadig kan forhindre implementeringen af et nyt system.
Europol er EU’s agentur for retshåndhævelse. Den støtter alle medlemslande i at forebygge og bekæmpe alvorlige forbrydelser og terrorisme.
På den anden side fører Frontex tilsyn med grænsekontrollen ved EU’s ydre grænser. Den deler efterretninger med EU-medlemmer og nabolande uden for EU, der er berørt af migration og grænseoverskridende kriminalitet.
Statewatch, en non-profit organisation, der overvåger borgerrettigheder i EU, har afsløret detaljer fra begge agenturers rapporter. Rapporterne dækker udviklingen i ETIAS mellem april og september 2023.
Ifølge rapporter tilskriver Europol og Frontex forsinkelserne i ETIAS til EU’s databaseagentur, eu-LISA, som overvåger udviklingen af ETIAS.
eu-LISA står for European Union Agency for the Operational Management of Large-Scale IT Systems in the Area of Freedom, Security, and Justice.
EU’s nye rejsetilladelse til borgere, der er fritaget for visum
ETIAS er et nyt rejsetilladelsessystem for alle borgere uden visum, der rejser ind i EU.
Udenlandske statsborgere, der ikke behøver visum for at besøge EU’s Schengen-område på korte ture, skal have en ETIAS, før de rejser.
Alle personer, der ansøger om en ETIAS, vil blive screenet og profileret baseret på sikkerhedsdatabaser og et sæt risikoindikatorer.
Det komplekse rejsetilladelsessystem, der oprindeligt var planlagt til at blive lanceret i 2022, er blevet udskudt flere gange.
Hvis der ikke kommer flere forsinkelser, er ETIAS sat til at rulle ud i midten af 2025. Det vil blive udrullet gradvist over 12 måneder.
Tekniske forsinkelser hindrer udviklingen af ETIAS, siger Frontex
Frontex udtalte, at eu-LISA’s forsinkede udvikling af kritiske støtteværktøjer til transportører og rejsende udgør den “højest prioriterede risiko” for ETIAS.
Forsinkelserne påvirker “vurderingsfunktionaliteten til risikoscreening af ETIAS-applikationerne”, som profilerer rejsende.
Rapporten afslører også, at nogle EU-medlemslande endnu ikke har reageret på anmodninger om godkendelse af skabeloner til information om klageprocesser.
Skabelonerne er nødvendige for rejsende, der ønsker at klage over afslag, tilbagekaldelse eller annullering af en ETIAS.
Derudover er der stadig ved at blive udviklet skabeloner til udøvelse af registreredes rettigheder.
Nogle medlemslande har heller ikke vedtaget ETIAS-relateret lovgivning og mangler procedurer for appel og databeskyttelse.
Frontex’ rapport understreger, at fraværet af disse oplysninger på den offentlige ETIAS-hjemmeside ville være et problem for overholdelsen af reglerne.
Risiciene virker endnu ikke kritiske, men de kan være en faktor i fremtidige forsinkelser i ETIAS-implementeringen.
Forsinket ETIAS Central System hæmmer Europols arbejde
I Europols rapport står der: “Forskellige ETIAS Central System-relaterede udviklinger og testaktiviteter er fortsat forsinket indtil videre af eu-LISA.”
“Forsinkelserne med hensyn til det centrale ETIAS-system skaber udfordringer for planlægningen af og ressourcerne til ETIAS-projektet (og andre EU-interoperabilitetsprojekter) i Europol,” står der i rapporten.
Europols vigtigste rolle i ETIAS er at afgive udtalelser til EU’s medlemslande om ansøgninger med data, der matcher deres databaser.
Den er i øjeblikket ved at oprette en ny “overvågningsliste” for potentielle terrorister og kriminelle. Den forsøger også at få tilladelse til at bruge borgerdata fra lande uden for EU til at evaluere ansøgninger.
Men Europol indrømmede også i sin rapport, at de har brug for flere menneskelige ressourcer på trods af de 20 agenter, som Frontex stiller til rådighed.
Bureauet hævder, at det skal besætte 38 flere fuldtidsstillinger for at opfylde kravet om 60 timers behandling af ansøgninger om rejsetilladelse.
Rejsetilladelse i fare for flere forsinkelser
Mens rapporterne var baseret på udviklingen i 2023, tyder de igangværende forsinkelser på det tekniske område og i medlemslandene på, at ETIAS sandsynligvis vil blive udskudt yderligere.
I takt med at opgaverne ikke bliver udført, og de overskredne deadlines hober sig op, står agenturer som Europol og Frontex over for stadig mere komplekse udfordringer.
Alligevel må de fortsætte med at gøre deres del og planlægge for et system, der er præget af usikkerhed.
Det er endnu uvist, om ETIAS-systemet vil være levedygtigt, før de grundlæggende årsager til disse problemer er løst.
Digitalisering af europæiske rejser
ETIAS og EU’s nye automatiserede grænsesystem, Entry-Exit System (EES), er klar til at digitalisere rejser til EU.
EES registrerer ind- og udrejser digitalt og vil erstatte stempling af pas. Når de er operationelle, skal rejsende til Schengen-området underkaste sig biometrisk kontrol ved EU’s ydre grænser.
Ligesom ETIAS har EES også oplevet forsinkelser, men er nu planlagt til udrulning i oktober 2024.
Storbritannien er også ved at implementere sit nye digitale rejsetilladelsessystem, Electronic Travel Authorization (ETA), der fungerer på samme måde som ETIAS.
I modsætning til ETIAS er den britiske ETA allerede delvist operationel. I 2024 vil det være obligatorisk for alle statsborgere, der er fritaget for visum, at rejse til Storbritannien på korte ture.
Alle EU’s og Storbritanniens nye digitale systemer vil øge sikkerheden og bekvemmeligheden for europæiske rejsende.
Skriv et svar