Vær forsigtig med fuphjemmesider, når du ansøger om elektroniske rejsetilladelser.
Frontex har advaret rejsende og rejsebranchen om, at der er flere uofficielle hjemmesider om det europæiske system for rejsetilladelser(ETIAS).
Frontex overvåger Den Europæiske Unions (EU’s) ydre grænser og deler efterretninger med medlemslande og nabolande, der er berørt af migration og grænseoverskridende kriminalitet.
ETIAS er den nye elektroniske rejsetilladelse til rejsende, der ikke behøver visum for at rejse ind i Schengen-området.
EU vil gradvist udrulle ETIAS for alle visumfritagne statsborgere i midten af 2025.
Når de er operationelle, skal rejsende uden visum ansøge om rejsetilladelse, før de besøger EU’s Schengen-område.
Systemet vil forhåndsscreene rejsende for sikkerheds-, immigrations- og sundhedsrisici og styrke EU’s grænsesikkerhed.
Frontex har advaret om fremkomsten af op til 60 uofficielle ETIAS-hjemmesider, som nu er online, skriver Travel Weekly.
Formidlere, der ansøger om ETIAS på de rejsendes vegne
Det er helt lovligt for virksomheder eller tredjepartsudbydere at tilbyde tjenester til at hjælpe rejsende i visumansøgningsprocessen.
Frontex advarer dog om, at selv rejsebureauer og andre professionelle rejsende skal bruge den officielle ETIAS-hjemmeside: europa.eu/etias.
“Når ETIAS er lanceret, skal de kommercielle formidlere bruge den officielle ETIAS-hjemmeside – den eneste officielle kanal – til at ansøge om rejsetilladelse på vegne af deres kunder,” siger EU’s grænseagentur i en pressemeddelelse.
Frontex advarede også rejsende om at skelne mellem, hvem de deler deres personlige oplysninger og pasoplysninger med.
“Mens nogle af [the ETIAS third-party] hjemmesider drives af ægte virksomheder, er andre måske ikke så troværdige,” siger grænseagenturet.
Udfyldelse af en ETIAS-ansøgning kræver, at rejsende oplyser relevante oplysninger som navn, fødselsdato, pasnummer og kontaktoplysninger.
Det er også vigtigt at overveje, hvor meget de er villige til at betale ud over ansøgningsgebyret.
En ETIAS-ansøgning koster 7 euro og er gyldig til flere korte besøg i Schengen-området i tre år.
Alle andre gebyrer, der betales ud over omkostningerne ved en ETIAS-ansøgning, går til tredjepartsformidlere.
Effekten af ETIAS, EES på britiske borgere
Mark Tanzer, administrerende direktør for Association of British Travel Agents (ABTA), sagde, at EU’s ETIAS og Entry/Exit System (EES) “påvirker alle britiske borgere, der rejser til EU-lande.”
ABTA er den største brancheorganisation for britiske rejsebureauer, rejsearrangører og den bredere rejsebranche.
EES er EU’s nye automatiserede biometriske grænsekontrolsystem, som skal gå i luften i oktober 2024.
I stedet for manuelt at stemple pas registrerer EES ikke-EU-borgeres ind- og udrejse i Schengen-området via ansigtsscanninger eller fingeraftryk.
Tanzer erkender i en udtalelse, at der er “en reel risiko for, at folk falder over uofficielle hjemmesider for at få en ETIAS.”
Han understregede også ABTA-medlemmernes afgørende rolle “i at tilbyde råd og vejledning til deres kunder for at hjælpe dem med at forstå ændringerne, og hvad de skal gøre.”
I tråd med dette inviterede han alle ABTA-medlemmer til at deltage i et webinar i denne uge med eksperter fra DG Home og Frontex.
DG Home er Europa-Kommissionens afdeling med ansvar for migration og indre anliggender samt den afdeling, der implementerer EES.
ETIAS kan blive yderligere forsinket
EU vil lancere EES- og ETIAS-systemerne i henholdsvis oktober 2024 og midten af 2025, hvis der ikke sker tilbageslag.
Europol og Frontex har dog advaret om, at vedvarende problemer stadig kan forhindre implementeringen af et nyt system.
Europol er EU’s retshåndhævende agentur, der støtter alle medlemslande i at forebygge og bekæmpe alvorlige forbrydelser og terrorisme.
Frontex udtrykte bekymring over forsinkelser i vigtige værktøjer til ETIAS, som påvirker screening af rejsende og klageprocesser.
Nogle EU-lande har ikke godkendt appelskabeloner, vedtaget ETIAS-love eller oprettet appelprocedurer, hvilket kan føre til problemer med overholdelse.
På den anden side står Europol over for udfordringer med projektplanlægning og ressourcetildeling på grund af forsinkelser i udviklingen af det centrale ETIAS-system.
Agenturet arbejder på en ny “overvågningsliste” for potentielle terrorister og kriminelle.
Den søger også om tilladelse til at bruge borgerdata fra ikke-EU-lande til at evaluere ETIAS-ansøgninger.
Derudover sagde Europol, at de har brug for 38 flere fuldtidsstillinger for at kunne behandle ansøgninger om rejsetilladelse inden for 60 timer.
EES kan forårsage lange forsinkelser ved grænserne mellem EU og Storbritannien
Det britiske parlaments udvalg for europæisk kontrol advarede rejsende om mulige 14-timers forsinkelser ved grænsen mellem Storbritannien og EU.
De lange ventetider skyldes primært, at de rejsende ankommer i biler eller busser til grænsekontrollen.
Passagererne skal forlade deres køretøjer for at registrere sig og gennemgå biometriske kontroller, før de vender tilbage til deres køretøjer.
Udvalget modtog dokumentation for, at den biometriske grænsekontrol kunne føre til forsinkelser og reducere Eurostars passagertal.
Eurostar er den internationale højhastighedstogforbindelse mellem Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland og Storbritannien.
High Speed 1 (HS1), som ejer og driver strækningen og stationerne mellem London og Kanaltunnelen, siger, at de har brug for flere EES-kiosker.
Den tilføjede, at det ville være en udfordring at implementere EES på Londons St. Pancras-station på grund af begrænset plads.
Rejseeksperter har opfordret til en gradvis implementering af EES for at undgå alvorlige gener for de rejsende.
De understregede også, at hvis rejsende får mulighed for at registrere biometriske data online på forhånd, kan det reducere forstyrrelser ved grænserne.
European Scrutiny Committee er ved at gennemgå interoperabiliteten mellem EES, ETIAS og Storbritanniens Electronic Travel Authorization (ETA) systemer ved grænserne.