Flere repræsentanter for flybranchen har opfordret den britiske regering til at genoverveje kravet om, at transitpassagerer skal have en elektronisk rejsetilladelse (ETA).
Dette spørgsmål er blevet rejst flere gange i forbindelse med det britiske parlaments Justice and Home Affairs Committee’s undersøgelse af elektroniske grænseforvaltningssystemer.
Tonia Fielding, direktør for services i Heathrow Airport, afslørede, at ETA er deres “største bekymring”.
“Vi mener, at det vil have en indvirkning på vores tilsluttende passagerer og derfor på os som en hub-lufthavn,” sagde hun på et møde med udvalget den 19. marts.
Heathrow betjener knap 80 millioner passagerer om året, og 18 millioner er tilslutnings- eller transitpassagerer.
Disse forbindende passagerer gør Heathrow og Storbritannien til den “mest forbundne lufthavn i verden”, sagde Fielding.
Hun forklarede, at hvis passagerer kunne få forbindelse gennem lufthavne uden ekstra krav eller gebyrer, ville de vælge det i stedet for Storbritannien.
“[Airside transit passengers] vil ikke komme ind i vores land, så vi anser dem for at være lavrisiko,” sagde Fielding.
Tilslutningsfly “er den største kilde til angst for passagerer,” og ETA vil ikke hjælpe, tilføjede hun.
Airlines UK, brancheorganisationen for britisk registrerede flyselskaber, og International Air Transport Association (IATA), brancheorganisationen for flyselskaber i hele verden, gav samme feedback i deres skriftlige dokumentation til udvalget.
UK-baserede flyselskaber er bekymrede for den negative effekt af at kræve ETA for alle passagerer, der rejser gennem UK.
Airlines UK udtalte: “Dette krav vil give Storbritannien en umiddelbar konkurrencemæssig ulempe i forhold til sine europæiske naboer.”
Tidligere opfordringer til at skrotte ETA for transitpassagerer
Thomas Woldbye, CEO for Heathrow Airport, har også sagt, at han ønsker ETA skrottet for transiterende passagerer.
Han sagde, at rejsende, der “transiterer airside for at komme videre til et andet land”, ikke skal betale £10 for et kort stop.
Paul Charles, tidligere kommunikationsdirektør for Virgin Atlantic, sagde: “At beskatte transit er ensbetydende med fiasko.”
Sean Doyle, CEO for British Airways, sagde også, at ETA kan afskrække passagerer fra at rejse gennem Londons Heathrow-lufthavn.
Han sagde, at det er en ekstra omkostning og kan forårsage mulige forsinkelser for rejsende, der ikke har brug for et visum til korte ture og transit i landet.
Board of Airline Representatives (BAR) UK havde også hævdet, at det er uretfærdigt at opkræve betaling for transit i luften for passagerer, der er fritaget for visum.
De argumenterede for, at airside-passagerer, eller dem, der ikke går gennem grænsekontrollen, teknisk set ikke krydser nogen grænser.
Heathrow oplever fald i antallet af Qatar-UK-passagerer
ETA er den nye digitale rejsetilladelse, der kræves af alle statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien.
Hver ansøgning koster £10 og tillader flere besøg over to år, eller indtil det pas, den er knyttet til, udløber, alt efter hvad der kommer først.
I øjeblikket er det kun rejsende fra Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (UAE), der skal have en ETA for at besøge Storbritannien.
Fielding afslørede, at Heathrow Lufthavn havde oplevet et fald i antallet af passagerer på flyvninger fra Qatar til Storbritannien siden indførelsen af ETA.
Hun sagde til udvalget: “Vi har set en nedgang på omkring 14.000 passagerer på disse flyvninger i løbet af de sidste tre måneder.”
Hun sagde dog også, at der kan være mange andre årsager til faldet i passagertallet.
De mangler også at undersøge nationaliteterne på de passagerer, der fløj med disse fly.
Alligevel mener hun, at “der er en risiko” for at miste transiterende passagerer med det nye krav og gebyr.
Airlines UK skrev, at ETA er en “barriere” og en “ekstra administrativ byrde” for transitpassagerer.
Flyselskabernes organisation sagde, at dette “gør transit gennem Storbritannien meget mindre konkurrencedygtig end at bruge et alternativt EU-knudepunkt.”
Denne flytning af rejsende til andre EU-lufthavne kan påvirke Storbritanniens status som et globalt knudepunkt. Det kan også resultere i tab af arbejdspladser i flyindustrien.
Sammenligning af ETA og ETIAS
Den Europæiske Union (EU) vil implementere et lignende elektronisk grænseforvaltningssystem.
Det europæiske rejseinformations- og autorisationssystem (ETIAS) vil være påkrævet for alle nationaliteter, der kan besøge Schengen-zonen uden visum.
ETIAS vil også være lidt billigere end ETA, nemlig €7 (£6), og det vil være gyldigt i et år længere.
Børn på 17 år eller derunder og ældre på 70 år eller derover behøver dog heller ikke at få en.
ETIAS-ordningen vil heller ikke gælde for transiterende passagerer, der ikke krydser grænsen.
Airlines UK opfordrer den britiske regering til at anvende den samme ETIAS-ordning på ETA-ordningen. Dette inkluderer transitbesøgende eller dem, der ikke går gennem grænsekontrollen.
Et andet sammenligningspunkt mellem ETA og ETIAS er implementeringen.
Når ETIAS bliver lanceret i midten af 2025, vil det have en overgangsperiode for at lette omstillingen for de rejsende.
Mens udrulningen af ETA sker trinvist efter nationalitet, “ser det ud til, at vi starter fra dag ét,” siger Fielding.
Andre overvejelser i forbindelse med ETA-implementering
IATA foreslog også, at den britiske regering “giver rejsende bevis for deres ETA, ud over blot en e-mail.”
På trods af den avancerede passagerinformation (API) kan den “være nyttig ved systemnedbrud eller planlagt vedligeholdelse.
Det vil også være nyttigt for tredjepartsverifikatorer, som f.eks. grænsevagter i andre tredjelande.
Passagerer kan bruge andet bevis for ETA end e-mail som reference, hvis de er i tvivl om dets tilstedeværelse eller gyldighed.
IATA foreslog også at have supportcentre for passagerer og transportører til hurtigt at løse problemer, der måtte opstå med ETA-systemet.