Den seneste landsdækkende fejl ved de elektroniske porte (eGates) har givet anledning til bekymring over de potentielle konsekvenser, når de nye grænsekontrolsystemer er på plads.
Dette omfatter den bredere implementering af Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA) og EU’s ind- og udrejsesystem (EES).
Om aftenen den 7. maj oplevede Storbritanniens største lufthavne mere end fire timers eGate-nedbrud.
Passagerer, der ankom til lufthavnene i Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Bristol, Edinburgh, Manchester og Newcastle, skulle igennem paskontrollen manuelt.
Lord Foster of Bath, formand for udvalget for retlige og indre anliggender, sagde, at grænsepolitiets personale skal være “udstyret og trænet til at håndtere sådanne situationer”.
Han tilføjede, at “modstandsdygtighed i vores systemer er afgørende”, når Storbritannien forbereder sig på at udrulle ETA mere bredt.
“Regeringen må få styr på de grundlæggende ting,” sagde Lord Foster ifølge BBC.
“Og den skal være parat til at tage ved lære, når det går galt”, tilføjede han.
ETA er Storbritanniens nye digitale rejsetilladelsessystem, som bliver obligatorisk for alle statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien.
Det er i øjeblikket kun obligatorisk for besøgende fra Golfblokken, som tidligere krævede en elektronisk visumfritagelse (EVW).
Julia Lo Bue-Said, CEO for The Advantage Travel Partnership, en uafhængig rejsebureaubranche, sagde, at Storbritannien ikke skulle stole for meget på teknologi.
Han opfordrede den britiske regering til at investere i teknologier, der sikrer, at “systemerne til grænsekontrol kører problemfrit”.
Lucy Moreton fra Immigration Services Union afslørede, at de gentagne gange har bedt indenrigsministeriet om ordentlige beredskabsplaner.
Hun tilføjede, at regeringen skal have “robuste beredskabsplaner på plads for at undgå unødvendige forstyrrelser for de rejsende.”
Men Moreton sagde, at den nylige eGates-fiasko viste, at der stadig mangler beredskabsplaner.
Storbritanniens beredskab til EU’s ind- og udrejsesystem
Dan Jarvis, Labour-partiets skyggeminister for sikkerhed, pressede Tom Pursglove, minister for lovlig migration og grænser, om eGates-fiaskoen i Underhuset den 8. maj.
Ifølge TTG Media spurgte Jarvis Pursglove, om han kunne “garantere, at alle forberedelser er på plads”, når EU’s ind- og udrejsesystem rulles ud senere på året.
Pursglove sagde, at der har været “enormt meget” samarbejde og “grundigt engagement” mellem Storbritannien (UK), Frankrig og EU.
Det skal sikre, at Storbritannien har “de bedst mulige planer på plads”, når ind- og udrejsesystemet rulles ud senere på året.
“Vi har gjort reelle fremskridt i de seneste uger, og vi vil fortsætte med at opretholde den indsats,” tilføjede han.
EES er EU’s nye automatiserede grænsekontrolsystem, som skal rulles ud i oktober 2024.
Det vil erstatte manuel stempling af pas ved EU’s ydre grænser.
I stedet bruger systemet ansigts- eller fingeraftryksscanninger til at registrere de rejsendes bevægelser i Schengen-zonen.
Indførelsen har ført til advarsler om lange køer og forsinkelser ved grænserne mellem Storbritannien og EU med sidestillede kontroller.
Sideløbende kontrol betyder, at EU’s grænsebetjente udfører immigrationskontrol på britisk jord.
Kanaltunneloperatøren Getlink forsikrer, at der ikke vil være lange køer ved deres terminaler i Coquelles og Folkestone.
Der er dog bekymring for forsinkelser på 14 timer i Dover havn og lange køer på Londons St.
Transportminister Guy Opperman udtalte, at EES-udrulningen vil gennemgå en seks måneders blød lancering for at sikre en smidig overgang og afhjælpe lange køer.
Landsdækkende eGate-svigt efterlod tusinder i lange køer
Der er 270 eGates i 15 britiske luft- og jernbanehavne, og det ser ud til, at de alle holdt op med at fungere den 7. maj.
Ifølge indenrigsministeriet blev der, så snart ingeniørerne opdagede et større netværksproblem omkring kl. 19.44, “aktiveret et omfattende beredskab inden for seks minutter.”
Pursglove understregede, at der “ikke var tegn på ondsindet cyberaktivitet”, og at nedbruddet ikke kompromitterede grænsesikkerheden.
Men den landsdækkende eGates-fejl betød, at tusindvis af passagerer, der ankom til Storbritannien, måtte vente i timevis på at komme igennem paskontrollen.
De britiske grænsebetjente måtte foretage paskontrol manuelt, indtil eGates var online igen kort efter midnat.
Ifølge The Guardian påvirkede eGates-fejlen også “nogle politi-, pas- og immigrationssystemer.”
Pursglove “undskyldte oprigtigt for den forstyrrelse, der opstod”.
Han forsikrede også, “at vi vil tage ved lære af alle de ting, vi kan, for at sikre, at det ikke sker igen.”
Pursglove sagde, at eGates-fejlen skyldtes “tekniske problemer i indenrigsministeriets netværk”.
Han tilføjede, at grænsepolitiet allerede havde fundet en permanent løsning på problemet, som sikrer, at det ikke sker igen.
Udskiftning af eGates med nyere teknologi
Den landsdækkende eGates-fejl er en af mange, der har forårsaget betydelige rejseforstyrrelser ved Storbritanniens indrejsepunkter.
For to uger siden forårsagede et andet teknisk nedbrud også lange køer i lufthavnene i Edinburgh, Gatwick og Bristol.
I maj 2023 oplevede britiske lufthavns- og havnepassagerer lange forsinkelser på grund af endnu en opgradering af systemsoftwaren.
I den sidste del af 2021 var der også tre separate hændelser med fejl i eGates.
Den tidligere chefinspektør for grænser og immigration David Neal havde advaret om eGates’ ineffektivitet og ineffektivitet.
eGates havde til formål at forbedre grænsekontrollen og give en smidigere og meget hurtigere immigrationsoplevelse.
De bruger ansigtsgenkendelsesteknologi til at sammenligne den rejsendes levende billede med det, der er gemt i passets biometriske chip.
Grænsepolitiet har planer om at teste et nyt, smartere eGates-system, der kun bruger ansigtsgenkendelsesteknologi til kontaktløs rejse.
Hvis det bliver en succes, behøver rejsende ikke at tage deres pas frem, når de skal igennem den britiske immigrationskontrol.