Skotland har taget et vigtigt skridt i håndteringen af tilstrømningen af turister ved at vedtage et lovforslag om turistskat.
Forslaget, der er kendt som Visitor Levy Bill, blev godkendt af det skotske parlament den 28. maj 2024.
Det giver byer over hele Skotland mulighed for at opkræve et lille gebyr pr. nat fra turister, der overnatter inden for deres jurisdiktion.
Dette omfatter overnatninger på byens hoteller, korttidsudlejning og andre betalte overnatningssteder.
Lovforslaget om besøgsafgift har til formål at sætte skub i de lokale økonomier og samtidig håndtere turismens konsekvenser.
Indtægterne fra turistskatten vil blive geninvesteret i lokale tjenester og faciliteter.
Alligevel har den skotske regering understreget, at den tidligste implementering af en eventuel afgift vil være i foråret 2026.
Historisk lovgivning for turistforvaltning i Skotland
Vedtagelsen af loven om besøgsafgift gør Skotland til det første land i Storbritannien, der indfører en landsdækkende turistskat.
Lovforslaget blev første gang fremsat i 2019 og markerer en milepæl for Storbritannien, idet det giver lokale myndigheder mulighed for at indføre besøgsafgifter.
Besøgsafgiften eller turistskatten opkræves som en procentdel af indkvarteringsomkostningerne for både ferie- og forretningsophold.
Initiativet er inspireret af lignende afgifter i europæiske byer som Amsterdam og Berlin.
Turistskatter på sådanne destinationer har med succes bidraget til den lokale økonomi.
Skotlands hovedstad, Edinburgh, har været en stærk fortaler for afgiften.
Cammy Day, byens byrådsleder, beskrev godkendelsen som en “betydningsfuld dag” for Edinburgh, som det fremgår af TTG Medias rapport.
Han håber, at Edinburgh bliver en af de første byer, der indfører en turistskat og nyder godt af at være “en af verdens mest populære” destinationer.
Day fremhævede også de potentielle fordele for byens infrastruktur og serviceydelser.
Implementering af besøgsafgift og inddragelse af lokalsamfundet
Før de skotske kommuner indfører en besøgsafgift, skal de rådføre sig grundigt med lokalsamfund, virksomheder og turistorganisationer.
Denne høringsperiode er afgørende for at sikre, at afgiftssystemet er retfærdigt og til gavn for alle interessenter.
Efter disse konsultationer er der en 18-måneders implementeringsperiode til at færdiggøre administrations- og indsamlingsmetoderne.
Mens Edinburgh-rådmand Day var skuffet over implementeringsperioden, anerkendte han, at hotel- og restaurationsbranchen har brug for denne “ekstra forberedelsestid”.
“Vi vil selvfølgelig fortsætte med at arbejde tæt sammen med sektoren, Visit Scotland og andre partnere for at udvikle ordningen i de kommende måneder og år,” tilføjede han.
Lovgivningen indeholder også flere vigtige bestemmelser for at imødekomme bekymringer og sikre retfærdighed:
- Personer, der modtager invaliditetsydelser fra den britiske eller skotske regering, er fritaget for at betale turistskat.
- De skotske ministre har også beføjelse til at begrænse antallet af nætter, hvor afgiften kan anvendes.
- Byråd, der indfører en afgift, skal også oprette et forum, der skal overvåge implementeringen og effekten.
Vejledning til lokale myndigheder er i øjeblikket ved at blive udviklet for at hjælpe med denne proces.
Derudover vil den skotske regering gennemgå loven tre år efter, at den første afgift er vedtaget, for at sikre, at den fortsat er effektiv og relevant.
Fordele og strategisk brug af besøgsafgiftsfonden
Indtægterne fra besøgsafgiften forventes at give en bæredygtig finansieringsstrøm til lokale tjenester, kulturelle aktiviteter og forbedringer af infrastrukturen.
Den skotske regerings analyse viste, at en beskeden turistskat på mellem 1 og 2 pund pr. værelse pr. nat kunne generere mellem 237 og 495 millioner pund i indtægter til de lokale myndigheder årligt.
Edinburgh planlægger at bruge disse midler til at støtte sin livlige kulturscene og fastholde sin status som en førende global turistdestination.
Skotlands investeringsminister, Tom Arthur, mener, at besøgsafgifter vil forbedre Skotlands omdømme som en bæredygtig destination.
“Vi har forsøgt at give de lokale myndigheder så meget fleksibilitet som muligt,” sagde han.
Lokale myndigheder kan tilpasse besøgsafgifterne, så de opfylder deres behov, samtidig med at de tager højde for indvirkningen på turismen og den lokale økonomi.
Arthur tilføjede dog, at kommunerne skal “lytte til virksomhederne for at gøre det så let som muligt for dem at indføre disse tiltag.”
UKHospitalitys administrerende direktør for Skotland, Leon Thompson, udtrykte bekymring over skattens ekstra omkostninger for turister.
Han sagde, at det kunne give landet en konkurrencemæssig ulempe i forhold til andre destinationer, der ikke har det.
Thompson understregede også den potentielle økonomiske byrde for boligudbyderne.
Hoteller, korttidsudlejere osv. skal måske investere i nye it- og administrative systemer for at håndtere afgiften.
Andre besøgsafgifter og turistskatter i Storbritannien
Manchester City var den første destination i Storbritannien, der indførte en “besøgsafgift” på 1 pund pr. værelse pr. nat fra april 2023.
Efter kun et år har Manchesters turistskat indbragt omkring 2,8 millioner pund, som skal bruges til at finansiere tiltag, der skal tiltrække flere besøgende.
Kystbyerne Bournemouth, Christchurch og Poole (BCP) vil næste gang indføre en besøgsafgift fra juli 2024.
BCP’s turistskat, som får turister til at betale 2 pund pr. værelse pr. nat, forventes at indbringe 12 millioner pund i løbet af de næste fem år.
Andre byer, der planlægger at indføre en turistskat, er Cambridge og kystbyerne Cornwall og Devon.
Den walisiske regering har også foreslået at indføre en lignende lovgivning, men har endnu ikke fremlagt en tidshorisont.
England har derimod ingen planer om at foreslå en landsdækkende politik for besøgsafgifter.
Men når den nye ETA-ordning ( Electronic Travel Authorization ) er fuldt implementeret, skal alle statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien, betale ekstra.
ETA’en er en digital rejsetilladelse til £10, som er gyldig i to år og giver mulighed for flere korte ophold på op til seks måneder.
Dette omfatter korte besøg i forbindelse med turisme, besøg hos familie og venner, forretning, studier, midlertidigt kreativt arbejde og transit.
I øjeblikket er det kun besøgende fra Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater, der skal have en ETA, før de rejser til Storbritannien.