Normanys havnedirektør advarer om potentielle forsinkelser, når Den Europæiske Union (EU) lancerer sit nye ind- og udrejsesystem (EES) i november 2024.
Det nye system har til formål at forbedre sikkerheden og spore rejsende fra lande uden for EU, der rejser ind og ud af Schengen-zonen.
Det vil kræve, at indehavere af visum til kortvarige ophold og rejsende uden visum skal indsende biometriske data, herunder fingeraftryk og ansigtsscanninger.
Men begrænset testtid og problemer med udstyr og personaleberedskab førte til forventede lange forsinkelser ved grænseovergangene.
Disse rejseforstyrrelser forventes at blive forværret ved de vigtigste indgangssteder, især havne i Frankrig og Storbritannien.
Forventede forsinkelser i franske havne
EES vil erstatte den traditionelle stempling af pas ved grænseovergangene med et mere moderne og sikkert system.
Selvom ind- og udrejsesystemet lover at styrke EU’s grænsesikkerhed, har flere embedsmænd udtrykt bekymring over dets potentielle indvirkning på ventetiderne.
Jérôme Chauvet, direktør for Ports de Normandie, har i et interview med The Connexion udtrykt bekymring over EES-forsinkelserne.
Ports de Normandie fører tilsyn med de franske havne Cherbourg, Caen-Ouistreham og Dieppe.
Disse havne bruges af Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries og Stena Line, som sejler på tværs af kanalen til Irland.
Han advarede om, at ind- og udrejsesystemet ikke kun vil påvirke overfarten til Storbritannien, men også besøgende uden for EU på rejser mellem Irland og Frankrig.
Begrænset testtid for EES
Indenrigsministeriet udsatte enhver test i havne i Frankrig på grund af OL og Paralympics i Paris 2024.
De globale sportsbegivenheder har trukket den franske regerings ressourcer og opmærksomhed væk fra EES-forberedelserne.
Derfor har havne i Normandiet som Cherbourg og Ouistreham ikke været i stand til at køre prøveoperationer for at sikre, at systemet vil fungere effektivt.
“Der har ikke været en test i nogen havn, så vi kender endnu ikke udstyret godt, og hvordan det kommer til at fungere,” indrømmer Chauvet.
Han tilføjede, at denne mangel på test og forberedelse kunne føre til betydelige forsinkelser ved grænseovergangene.
Det forventes at skabe lange køer, især i travle havne som Cherbourg, Caen-Ouistreham og Dieppe.
Han tilføjede, at den teknologi, der bruges til at indsamle fingeraftryk og ansigtsscanninger, stadig er ukendt for havnepersonalet.
“Vi har ikke meget viden om kioskens grænseflader. Vi vil opdage det hele, når det kommer i gang,” forklarede Chauvet.
Det har gjort mange embedsmænd usikre på effektiviteten af ind- og udrejsesystemet, når det bliver sat i drift.
Manglende beredskab og personaleproblemer
Den franske regering har forsynet havnene med det nødvendige EES-udstyr, f.eks. tablets og kiosker til biometrisk registrering.
Chauvet påpegede dog, at det har været en udfordring at ansætte personale til at betjene denne teknologi.
Havne som Dieppe og Caen-Ouistreham er afhængige af et begrænset antal færgestop om dagen.
Det gør det vanskeligt og potentielt dyrt at rekruttere personale, der kan arbejde på de uregelmæssige tidspunkter, der kræves.
Det personale, disse havne vil ansætte, skal også kunne tale engelsk og håndtere de komplekse opgaver med at registrere rejsende.
Chauvet tilføjede, at det har været dyrest at bygge overdækkede rum, hvor færgepassagerer kan registrere biometriske data.
En anden investering er at sætte skilte op, som viser folk, om de er EU-borgere eller ikke-EU-borgere.
På grund af de store omkostninger overvejer nogle havne at sende udgifterne videre til færgeselskaberne med risiko for øgede billetpriser.
UK deler bekymring over forsinkelser og begrænset testtid
Bekymringerne over forsinkelser og begrænset testtid for EES rækker ud over Frankrig.
I Storbritannien har embedsmænd fra Kent udtrykt bekymring for, hvordan systemet kan påvirke Dovers havn.
Dover Havn, som er en af de travleste færgehavne, der forbinder Storbritannien med EU, er allerede overbelastet på grund af post-Brexit-kontrollen.
Dover forventes at blive endnu mere forsinket, når EES indføres, da de også vil have begrænset tid til at teste EES.
Embedsmænd fra Kent har advaret om, at der kan opstå forsinkelser på op til 14 timer, hvis der opstår problemer med systemet.
Selv den mindste forsinkelse pr. passager kan løbe op og forårsage en enorm trafikophobning og kødannelse i Kent.
Rejsebureauer, herunder Visit Kent, har udtrykt bekymring over den forventede forsinkelses indvirkning på turismen og de lokale virksomheder.
Hvad rejsende kan forvente
Ports de Normandie, der ligner Dover havn, vil primært bruge tablets til at behandle passagerer i køretøjer snarere end rejsende til fods.
Rejsende til fods vil blive kørt til færgeterminalen, hvor de kan forhåndsregistrere sig ved kiosker, før de går gennem immigrationskontrollen.
De, der er i bil, vil blive forhåndsregistreret, mens de står i kø og venter på at krydse grænsen.
EES-procedurer for buspassagerer afhænger af havnen.
Caen-Ouistreham vil have en særlig plads til passagerer. I Dieppe skal buspassagerer stige af og bruge kiosker ved færgeterminalerne.
Passagerer i private køretøjer i Dovers havn vil bruge tablets, mens busser vil bruge særlige baner udstyret med EES-kiosker.
Andre langrendstjenester mellem Storbritannien og EU, såsom Eurostar og kanaltunnelen, har også investeret i EES-kiosker og ekstra infrastruktur.
På grund af de potentielle forsinkelser råder myndighederne rejsende til at ankomme til havne og grænseovergange tidligere end normalt.
Det er for at tage højde for den ekstra tid, det tager at registrere og behandle fingeraftryk og ansigtsscanninger.
Rejseeksperter forventer forsinkelser efter den første registrering på grund af mulige EES-fejl, da systemet stadig er relativt uprøvet.
På trods af bekymringerne går EU videre med udrulningen af EES, forbedrer grænsesikkerheden og reducerer den illegale indvandring.
Men som Chauvet og andre embedsmænd har påpeget, vil systemets sande effekt først blive tydelig, når det er fuldt operationelt.