Heathrow Lufthavn, et af verdens travleste luftfartsknudepunkter, forbereder sig på betydelige økonomiske tab i de kommende år.
De forventede tab skyldes, at Storbritannien (UK) har implementeret sin nye elektroniske rejsetilladelse (ETA) for besøgende uden visum.
Ordningen er allerede implementeret for borgere fra Golfstaternes Samarbejdsråd (GCC). Den skal nu udvides til at omfatte alle besøgende uden visum i 2025.
Det vil snart omfatte rejsende til Storbritannien fra USA, Canada og Europa.
Den nye britiske ETA-ordning er designet til at skærpe grænsesikkerheden. Den giver regeringen mulighed for at screene lavrisikorejsende, før de ankommer.
Alle rejsende uden visum skal dog betale et online-ansøgningsgebyr og modtage en ETA før deres rejse til Storbritannien.
Det vil være nødvendigt for alle korte rejser på op til seks måneder, herunder turisme, familiebesøg, tilladte forretningsaktiviteter og korte studier.
ETA’en vil også være obligatorisk for alle statsborgere uden visum, der rejser gennem Storbritannien, uanset om de skal igennem grænsekontrol eller ej.
Heathrow har allerede lidt tab på grund af ETA-ordningen for statsborgere fra Golfen, og den omfattende udrulning kan betyde flere problemer for Heathrows økonomi.
Hvordan den britiske ETA-ordning påvirker Heathrow Airport
Storbritanniens nye ETA-ordning er klar til at påvirke et stort antal rejsende og kræver et ansøgningsgebyr på 10 pund for online-rejsetilladelse.
Lufthavne og luftfartsindustrien har sagt, at de støtter ordningens mål om at forbedre grænsesikkerheden.
Eksperter fra flybranchen advarer dog om, at en afgift på transitpassagerer kan reducere Heathrows passagertal drastisk.
Heathrow er et centralt transitknudepunkt for internationale flyvninger med millioner af passagerer, der flyver gennem lufthavnen hvert år.
Lufthavnen er stærkt afhængig af transitpassagerer, som udgør omkring 30 procent af den samlede trafik.
Nogle flyvninger, især langdistanceruter, er afhængige af disse rejsende for at forblive rentable.
Men det nye krav om ETA for transitpassagerer kan få rejsende til at vælge andre lufthavne, som ikke har denne begrænsning.
Passagerer, især dem, der bruger Heathrow som transitsted til andre destinationer, vil måske vælge andre europæiske lufthavne.
Det gælder også Amsterdam Schiphol og Paris Charles de Gaulle, som ikke har lignende gebyrer eller krav om tilladelse til gennemrejsende.
Som Thomas Woldbye, administrerende direktør for Heathrow, påpegede, sætter ETA-kravet for transitpassagerer “britiske lufthavne i en konkurrencemæssig ufordelagtig situation”.
Heathrow Lufthavns forventede tab som følge af ETA-ordningen
Lufthavnen har allerede rapporteret et betydeligt fald i antallet af passagerer fra GCC-landene, hvor ETA-ordningen er blevet implementeret.
ETA’en blev oprindeligt udrullet for qatarske statsborgere i november 2023.
Resten af GCC-landene – Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (UAE) – fulgte efter i februar 2024.
Ifølge Heathrow rejste omkring 19.000 færre passagerer fra Qatar i de første fire måneder af ETA-udrulningen.
I august 2024, otte måneder efter ETA’s indførelse, oplevede Heathrow et fald på 90.000 passagerer fra disse lande.
Med ETA-ordningen, der skal omfatte europæiske og amerikanske besøgende i 2025, frygter lufthavnen, at flere rejsende helt vil undgå Heathrow.
Det vil også påvirke store britiske flyselskaber som British Airways og Virgin Atlantic. Begge lever af transitflyvninger på tværs af Europa.
Det vil også påvirke Star Alliance, som bruger Heathrow som forbindelseslufthavn for flyselskaber som Lufthansa, United, Air Canada og Singapore Airlines.
Dette tab af passagerer kan bringe mangeårige flyruter i fare og reducere Heathrows generelle tiltrækningskraft som internationalt knudepunkt.
Ifølge The Independents analyse kan verdens fjerde travleste lufthavn miste op til fire millioner passagerer om året på grund af ETA-ordningen.
Heathrow har gentagne gange udtrykt bekymring for, at det drastiske fald i passagertallet kan skade lufthavnen og den britiske økonomi.
The Independent vurderer, at faldet i antallet af passagerer kan resultere i et årligt tab på mellem 2,5 og 5 milliarder pund.
Det gælder ikke kun billetsalget, men også et betydeligt forbrug i lufthavnens butikker og restauranter samt tabte indtægter for flyselskaberne.
ETA kan hæmme Heathrow Airports robuste performance
Den bredere udrulning af Storbritanniens nye ETA-ordning truer også med at hindre Heathrows rekordvækst i år.
Lufthavnens forventede tab kommer på et tidspunkt, hvor den har klaret sig usædvanligt godt.
Heathrow Lufthavn oplevede en betydelig stigning i passagertrafikken i juli 2024 med næsten otte millioner passagerer.
Det svarer til en stigning på 4,2 procent i antallet af passagerer sammenlignet med samme måned sidste år.
Denne vækst gjorde Heathrow til den travleste lufthavn i Europa i første halvdel af 2024.
Den overgik store rivaler som Amsterdam Schiphol, Frankfurt og Paris Charles de Gaulle.
Heathrow satte også nye ugentlige rekorder med over 1,8 millioner passagerer, der passerede gennem lufthavnen hver uge i tre på hinanden følgende uger.
Heathrows CEO Woldbye sagde, at lufthavnen er på vej til at nå et nyt “aldrig før set” mål om at betjene otte millioner passagerer på en måned.
Denne stigning i trafikken var delvist drevet af en stærk efterspørgsel på internationale rejser efter COVID-19-pandemien.
Med disse positive resultater har Heathrow opfordret regeringen til at genoverveje at indføre ETA-ordningen for transitpassagerer.
Woldbye mener, at regeringen kan hjælpe med at bevare lufthavnens momentum ved at undtage transitrejsende fra ETA-kravet.
Det vil gøre det muligt for Heathrow at forblive konkurrencedygtig på verdensplan og gavne industrien og den britiske økonomi.
Den britiske regerings holdning til ETA for transitrejsende
Den tidligere konservative regering insisterede på, at det kunne udgøre en stor sikkerhedsrisiko at undtage transiterende passagerer fra ETA-ordningen.
Den understregede, at ETA “stopper folk, der kan bruge tilslutningsfly til at undgå at få tilladelse til at rejse til Storbritannien.”
Storbritanniens nye Labour-regerings bekræftelse af den omfattende udrulning af ETA-ordningen i 2025 viser dens engagement i at forbedre den nationale sikkerhed.
Alligevel hævder Heathrow og andre eksperter i luftfartsindustrien, at omkostningerne ved politikken kan opveje dens fordele.
Det er især tydeligt, når det gælder den økonomiske indvirkning på luftfartssektoren.
Som svar på disse bekymringer fortsætter Heathrow med at lobbye regeringen for at få en undtagelse for transitpassagerer.
Det er især tydeligt, når det gælder den økonomiske indvirkning på luftfartssektoren.
Som svar på disse bekymringer fortsætter Heathrow med at lobbye regeringen for at få en undtagelse for transitpassagerer.