Den Europæiske Union (EU) kan muligvis udskyde lanceringen af sit nye grænsesystem igen.
Det nye grænsesystem, Entry/Exit System (EES), har til formål at styrke grænsesikkerheden og strømline rejsen for ikke-EU-rejsende, der kommer ind i Schengen-området.
Det vil erstatte manuel stempling af pas med biometrisk dataindsamling eller registrering af fingeraftryk og ansigtsbilleder.
Når det er implementeret, vil det give grænsevagterne mulighed for mere effektivt at spore rejsendes ind- og udrejsedatoer og overvåge visumoverskridelser.
EES blev for nylig bekræftet til lancering i november 2024, men kan blive udskudt igen på grund af manglende forberedelse i de vigtigste medlemsstater.
Frankrig, Tyskland og Holland har angiveligt bedt EU-Kommissionen om mere tid til at forberede EES-lanceringen.
Ifølge The Guardian udtrykte de tre lande bekymring over systemets manglende testning i levende miljøer.
De nævner, at det især er vigtigt ved stærkt trafikerede adgangspunkter som lufthavne og havne.
Hvis systemet skulle blive lanceret efter planen, kunne den manglende forberedelse resultere i betydelige rejseforsinkelser og overbelastning af grænserne.
Hvorfor ind- og udrejsesystemet kan blive mere forsinket
Frankrig, Tyskland og Holland støtter de langsigtede mål for EU’s nye grænsesystem, men har udtrykt bekymring for potentielle forstyrrelser under den første udrulning.
Embedsmænd har tidligere præsenteret de samme problemer, men de fortsætter to måneder før EES-målsætningen.
Især Frankrig er bekymret for forsinkelser ved vigtige grænseovergange som Dover, hvor franske embedsmænd står for paskontrollen.
Ashford Borough Council i Kent, Storbritannien (UK), havde advaret om et worst case-scenarie med forsinkelser på op til 14 timer, som ville påvirke godstrafikken, privatbiler og busser.
Sådanne forsinkelser kan også forårsage overbelastning ved store indgangssteder som Paris-Charles de Gaulle Lufthavn og Eurotunnelen.
En fransk kilde sagde, at mange operationelle problemer kan forblive uløste, da systemet ikke er blevet testet under reelle forhold.
“Problemet er, at testene har været stationære. Vi har brug for live-tests,” siger kilden.
Normandiets havnedirektør Jérôme Chauvet bekræftede også, at der ikke var blevet foretaget nogen test i de tre havne, han fører tilsyn med.
“Vi kender endnu ikke udstyret så godt og ved ikke, hvordan det kommer til at fungere,” siger han.
På den anden side er Tyskland bekymret for effekten af ind- og udrejsesystemet på mindre lufthavne som Köln og München.
Holland er også bekymret for potentielle forsinkelser på grund af trafikmængden på Schiphol, som er et af Europas travleste knudepunkter.
Rejsende fra lande uden for EU skal aflevere pasoplysninger, fingeraftryk og ansigtsbilleder ved grænsen, hvilket fører til længere behandlingstider.
Selv den mindste forsinkelse pr. passager kan løbe op, især ved travle grænseovergange og i spidsbelastningsperioder.
Overgangen til EES-kontrol kræver også nyt udstyr, f.eks. kiosker til forhåndsregistrering og fingeraftryksscannere.
Derudover indebærer overgangen uddannelse og ansættelse af nyt personale til at betjene det nye udstyr effektivt.
Mulig etapevis implementering ved EES-lancering
For at imødekomme disse bekymringer kan Europa-Kommissionen overveje en gradvis implementering af ind- og udrejsesystemet i stedet for en fuld lancering.
Det vil give grænsemyndighederne mere tid til at tilpasse sig de nye processer og samtidig reducere risikoen for at overvælde rejseknudepunkter.
Det vil også give grænsemyndighederne mulighed for at løse eventuelle problemer, der måtte opstå i den indledende fase.
En gradvis udrulning vil sandsynligvis starte systemet først ved mindre overbelastede indgangssteder, efterfulgt af travlere lufthavne og havne.
Denne tilgang kan forhindre lange forsinkelser, især i travle havne som Dover og Calais med stor grænseoverskridende trafikmængde.
En britisk kilde sagde, at EU kunne holde fast og lancere det i november “men derefter indfase de tidskrævende ting som fingeraftryk.”
De skal også tillade travle grænseovergange at suspendere biometriske kontroller for at håndtere trængsel, hvis køerne hober sig op.
En ekspert understregede dog, at systemet kun vil kunne forbedre sikkerheden, hvis alle grænseposter er i drift.
Hvordan samtaler om forsinkelser i EES-lanceringen påvirker rejsende og transportbranchen
Mange mener, at det er usandsynligt, at EU vil udskyde EES-lanceringen igen, da man først bekræftede en ny lanceringsdato i august.
Alligevel kan embedsmændene ikke se bort fra bekymringerne i de medlemsstater, der huser nogle af Europas største lufthavnscentre.
Ylva Johansson, EU-kommissær for indre anliggender, har indtil videre holdt fast i lanceringsdatoen for EES den 10. november.
Men kilder tyder på, at Kommissionen er ved at forberede sig på at reagere på de bekymringer, som Frankrig, Tyskland og Holland har givet udtryk for.
En mulighed er at udskyde startdatoen til den 17. november, så medlemslandene får en kort frist til at færdiggøre deres forberedelser.
Den potentielle forsinkelse kan både være en lettelse og en kilde til usikkerhed for de rejsende.
Men usikkerheden omkring systemets lancering efterlader flyselskaber, færgeselskaber og andre rejsevirksomheder i uvished.
Britiske transportvirksomheder er angiveligt blevet orienteret om, at de kan forvente yderligere udsættelser af EES-lanceringen.
På trods af rygter om yderligere forsinkelser arbejder de fleste transportvirksomheder, såsom Eurostar, stadig på at overholde fristen den 10. november.