Den britiske regering udvider sin elektroniske rejsetilladelse (ETA) til alle visumfrie statsborgere, der besøger landet.
Denne ændring, som skal indføres i 2025, har givet anledning til diskussioner om balancen mellem national sikkerhed og turisme.
Lederen af Guernseys udvalg for indre anliggender har forsvaret ETA som et afgørende redskab til at styrke landets sikkerhed.
Indenrigsministeriets formand, vicepræsident Rob Prow, sagde til BBC: “Det handler om at forhindre folk, som vi mener kan skade samfundet, i at komme ind i Storbritannien eller det fælles rejseområde.”
Staten Guernsey erklærede, at der ikke ville være “nogen konsekvenser” for personer, der rejser fra Bailiwick til Storbritannien.
De, der rejser direkte til Guernsey, behøver dog ikke at få en ETA før mod slutningen af 2025.
Prow sagde, at hans udvalg er meget involveret i diskussionen om at indføre ETA-ordningen på Kanaløerne.
I øjeblikket er der en ordning, der tillader franske endagsturister at komme ind på Guernsey ved hjælp af identitetskort indtil slutningen af sommeren 2025.
Når ETA-ordningen er implementeret, skal sådanne rejsende ansøge om rejsetilladelse ved hjælp af deres pas.
Prow sagde, at det at rejse med identitetskort “bliver mindre og mindre” i takt med, at pasbaserede digitale tilladelser tilpasses de globale sikkerhedstendenser.
Han fastholder, at de langsigtede fordele ved ETA-systemet vil opveje de kortsigtede udfordringer.
“Andre lande har med succes indført digitale rejsetilladelser, og de rejsende har tilpasset sig,” forklarer Prow.
ETA-ordning kan koste Kanaløerne millioner
Mens embedsmænd forsvarer ordningen som nødvendig for sikkerheden, hævder kritikere, at flytningen kan skade Storbritanniens turistindustri og økonomi.
Simon Calder, der er rejsekorrespondent for The Independent, advarede om, at ETA-ordningen kunne få alvorlige konsekvenser for turismen på Jersey og Guernsey.
Han forklarede, at selv korte dagsture fra Normandiet vil kræve et pas, et gebyr og forudgående online-registrering.
De ekstra krav og omkostninger kan forværre presset på den allerede svækkede turistindustri på grund af Brexit og pandemien.
“Det vil selvfølgelig være desperat for turistindustrien, som har haft nogle virkelig hårde år,” skrev han.
Calder anslog det økonomiske tab på grund af ETA til at være omkring 4 milliarder pund om året for Storbritannien og kronbesiddelserne.
Han tilføjede, at Kanaløerne alene vil få millioner af turistindtægter.
Jerseys minister for bæredygtig økonomisk udvikling, viceminister Kirsten Morel, går stærkt ind for at bevare brugen af ID-kort.
“Vi kan bevise over for Storbritannien, at det er et sikkert system, og der er efter min mening ingen grund til, at vi skulle ændre det,” sagde han til BBC.
Morel understregede: “At miste tusindvis af endagsturister til øerne vil have en betydelig økonomisk indvirkning.”
Robert Mackenzie fra Channel Islands Travel Group forklarede, at endagsturister fra Frankrig “har en tendens til at være en mere kortsigtet beslutning”.
De, der ikke har en ETA på forhånd, kan ikke komme og kan hurtigt ombestemme sig, medmindre der er en aftale som den nuværende.
“Men det ser måske mindre sandsynligt ud nu med denne nye ordning,” sagde Mackenzie og udtrykte sin skuffelse.
Mere om ETA’s negative indvirkning på rejser og turisme
Den britiske rejsebranche har lidt under forbuddet i oktober 2021 mod, at europæere kun bruger ID-kort til at komme ind i landet.
Denne beslutning påvirker omkring 300 millioner EU-borgere, som bruger ID-kort i stedet for pas, hvilket gør det sværere for dem at besøge Storbritannien.
I opdateringen af de britiske immigrationsregler fra september 2024 står der, at alle, der ansøger om en ETA, skal bruge deres pas.
Nordirland er også bekymret for, at ETA-ordningen kan afskrække rejsende fra at besøge landet fra Republikken Irland.
Næsten 70 procent af Nordirlands turister rejser via Republikken Irland, og de ekstra krav og omkostninger kan skræmme dem væk.
Heathrow Airport opfordrer også regeringen til ikke at kræve ETA’er for transitrejsende.
Det er for at undgå at miste millioner af passagerer og dermed sin status som centralt rejseknudepunkt.
Tabet af passagerer kan ikke kun påvirke lufthavnen, men også britisk baserede flyselskaber, som er stærkt afhængige af transitpassagerer.
The Independent offentliggjorde en analyse baseret på faldet i gennemrejsende fra de Golf-lande, hvor ETA er blevet håndhævet.
Heathrow Lufthavn, flyindustrien og den britiske økonomi i almindelighed kan miste milliarder af pund på grund af tabet af transitpassagerer.
Disse bekymringer er afgørende, da turisme og rejser i Storbritannien lige er begyndt at komme sig efter pandemien.
ETA er et skridt i retning af at strømline globale rejser
ETA er en digital rejsetilladelse, som statsborgere uden visum skal ansøge om og modtage, før de besøger Storbritannien.
Det giver myndighederne mulighed for at forhåndsscreene rejsende og indsamle de nødvendige sikkerhedsoplysninger, før de ankommer.
ETA-ansøgninger koster £10, og hvis de godkendes, er de gyldige i to år, eller indtil det pas, de er knyttet til, udløber, alt efter hvad der kommer først.
Det giver mulighed for flere korte rejser på mindre end seks måneder, så rejsende behøver ikke at ansøge om et, hver gang de besøger landet.
I øjeblikket skal statsborgere fra Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater have en ETA for at besøge Storbritannien.
Fra 8. januar 2025 skal ikke-europæiske statsborgere uden visum have en ETA for at besøge Storbritannien. Der åbnes for ansøgninger den 27. november 2024.
Den 2. april 2024 skal europæiske statsborgere, med undtagelse af irske statsborgere, have en ETA før deres rejse til Storbritannien. De kan ansøge om en ETA fra den 5. marts 2024.
Den britiske ETA-ordning er ikke helt ny. Den ligner de digitale tilladelsessystemer, der bruges i USA, Canada og Australien.
Storbritanniens skridt til at udvide sit ETA-system er en del af en bredere global tendens til at stramme grænsesikkerheden gennem digitale autorisationer.
I takt med at verden bliver mere og mere sammenkoblet, leder landene efter måder, hvorpå de bedre kan styre strømmen af besøgende og samtidig tage højde for sikkerhedsproblemer.
EU vil også lancere sit eget digitale rejsetilladelsessystem, European Travel Information and Authorization System(ETIAS).
ETIAS svarer til Storbritanniens ETA; begge er beregnet til statsborgere uden visum og har til formål at øge sikkerheden og strømline rejser.