EES-forsinkelser kan påvirke den britiske vareforsyningskæde, advarer Logistics UK

| oktober 17, 2024
EES-forsinkelser kan påvirke den britiske vareforsyningskæde, advarer Logistics UK
Billede venligst udlånt af Albrecht Fietz via Pixabay

Den britiske logistikbranche har udtrykt bekymring over potentielle forsinkelser i udrulningen af EU’s nye ind- og udrejsesystem (EES).

Logistics UK har advaret om, at forsinkelser som følge af EES-udrulningen kan forstyrre vareleverancerne mellem Storbritannien og EU betydeligt.

Logistikindustriens brancheorganisation opfordrer regeringen til at handle hurtigt for at mindske risikoen ved disse forsinkelser.

EES-lanceringen var oprindeligt planlagt til november 2024. Men EU bekræftede udsættelsen, hvilket gav industrien en midlertidig lettelse.

Men industrien har brug for langsigtede løsninger for at forhindre forstyrrelser i forsyningskæden, når systemet går i luften.

Hvordan EES-forsinkelser kan påvirke logistik og handel

EES er det nye automatiserede system, der registrerer ind- og udrejse af ikke-EU-borgere og personer med bopæl i Schengen-området.

Formålet er at forbedre grænsesikkerheden ved at indsamle biometriske data, såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger, i stedet for at stemple pas.

Men det giver også anledning til bekymring for potentielle forsinkelser ved travle grænseovergange, især i de indledende faser af implementeringen.

Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy hos Logistics UK, forklarede betydningen af spørgsmålet i en pressemeddelelse.

“Storbritanniens forsyningskæde er afhængig af eksport og import af varer, når der er brug for dem – forsinkelser kan have en betydelig indvirkning på tilgængeligheden af varer.”

Hun bemærkede, at Short Straits, den kritiske forsyningskæderute mellem Dover og Calais, er et vigtigt led i handelen mellem Storbritannien og EU.

Den håndterer over halvdelen af alle varer, der flyttes mellem Storbritannien og EU, hvilket gør den til en af de mest kritiske handelsruter for både eksport og import.

De potentielle forsinkelser, der forårsages af de nye biometriske EES-kontroller, kan skabe flaskehalse, især i travle havne som Dover.

Enhver overbelastning, forstyrrelse og forsinkelse i immigrationskontrollen ved denne grænse vil påvirke den britiske eksport negativt.

Med forsinkelser på op til 14 timer i værste fald kan det koste logistikvirksomheder, som i forvejen arbejder med små marginaler.

Ekstra omkostninger på omkring £1.100 pr. lastbil vil uundgåeligt blive sendt videre til forbrugerne, hvilket potentielt kan føre til højere butikspriser.

Det gælder især for friske produkter og andre letfordærvelige varer. Disse varer leveres altid “just in time” eller præcis, når der er brug for dem.

Denne driftsmodel, som har minimal plads til forsinkelser, udgør en betydelig del af handelen gennem de korte stræder.

Kevin Green, Director of Policy hos Logistics UK, understregede, at forsinkelserne også kunne “føre til mangel på varer, især i spidsbelastningsperioder.”

EES-udskydelse er en lettelse midt i fortsatte bekymringer

EES-forsinkelser kan påvirke den britiske vareforsyningskæde, advarer Logistics UK
Billedet er venligst stillet til rådighed af Alexey Komarov, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

Logistikbranchen har hilst EU’s udskydelse af EES-lanceringen velkommen, da det giver sektoren et pusterum.

Eksperter advarer dog om, at hvis forberedelserne ikke forbedres væsentligt, kan indvirkningen af EES stadig være alvorlig, når den går i gang.

Et centralt problem er, at systemet ikke er blevet testet i live-miljøer i mange kritiske havne.

Nogle rapporter siger, at Dover endnu ikke har modtaget teknologien, og at mange franske havne endnu ikke har testet den.

Mallon forklarede, at implementeringen af systemet kræver ordentlig testning og en app-baseret løsning for at mindske presset ved grænsen.

“Tilgængeligheden af en app og forsikringer om, at det IT-system, der understøtter EES, er robust, er afgørende for at sikre en problemfri udrulning,” sagde hun.

Green advarede om, at forsinkelserne også kunne afholde nogle EU-transportører fra at levere til Storbritannien.

De ekstra omkostninger kan få dem til at samarbejde med europæiske forhandlere på fastlandet i stedet.

British International Freight Association (BIFA) har også udtrykt bekymring for, at ind- og udrejsesystemet vil forstyrre chaufførerne af tunge lastbiler (HGV).

De, der ofte rejser mellem Storbritannien og EU, kan få problemer med at overholde EU’s 90/180-dages-regel.

Opfordring til en samarbejdsløsning

EES-forsinkelser kan påvirke den britiske vareforsyningskæde, advarer Logistics UK
Billede venligst udlånt af rmpublishing via Pixabay

Logistics UK har opfordret den britiske regering til at fremskynde den diplomatiske indsats over for EU-Kommissionen for at sikre en gnidningsløs udrulning af EES.

Uden klar kommunikation og ordentlig planlægning vil risikoen for den britiske forsyningskæde fortsat være betydelig.

Mallon understregede behovet for samarbejde mellem den britiske regering, EU’s myndigheder og logistiksektoren.

“Samarbejde er nøglen til at sikre, at ind- og udrejsesystemet implementeres på en måde, der minimerer forstyrrelser i handelen”, sagde hun.

Storbritannien er stærkt afhængig af import fra EU, især i vintermånederne, hvor der er stor efterspørgsel efter friske produkter, så potentielle forsinkelser forårsaget af EES kan få vidtrækkende konsekvenser.

Logistiksektoren har brug for klare retningslinjer og samarbejde for at sikre en gnidningsløs handel, selv med nye grænsekontroller på plads.