Britisk visumansøgning ændrer serviceudbyder: Hvad ansøgere skal vide

| oktober 18, 2024
Britisk visumansøgning ændrer serviceudbyder: Hvad ansøgere skal vide
Billede venligst udlånt af freepik

Den britiske regering foretager store ændringer i sine visumansøgningstjenester, hvilket vil påvirke ansøgere over hele verden.

Fra oktober 2024 vil det britiske indenrigsministerium skifte til en ny kommerciel partner , der er ansvarlig for behandlingen af visumansøgninger.

Disse ændringer vil påvirke ansøgere i Storbritannien og i over 140 lande og forventes at være gennemført i begyndelsen af 2025.

Britiske visumansøgere bør nyde godt af hurtigere og mere sikre processer, når overgangen er gennemført.

Indenrigsministeriet forsikrer dog, at behandlingstider og visumafgørelser ikke vil blive påvirket.

Her er alt, hvad du har brug for at vide om, hvilke rejsende der er berørt, og hvordan disse ændringer vil påvirke dem.

Ændring i serviceudbydere af britiske visumansøgninger

Indenrigsministeriet har tidligere meddelt, at leverandøren af visumansøgningstjenester VFS Global vil overtage TLScontacts opgaver i 2024.

VFS Global har håndteret britiske visumtjenester i over 20 år og vil udvide sine tjenester til at dække 142 lande som en del af den nye kontrakt.

Overgangen vil påvirke britiske visumansøgere visse steder i Afrika, Europa, Mellemøsten og Centralasien.

Overgangen begynder i oktober 2024 og løber frem til februar 2025.

Siden 3. oktober 2024 har VFS Global administreret visumansøgningscentret i Belgien.

Fra den 22. oktober 2024 vil VFS Global også overtage centre i flere afrikanske lande, herunder:

  • Algeriet
  • Den Demokratiske Republik Congo
  • Gabon
  • Gambia
  • Ghana
  • Elfenbenskysten
  • Kenya
  • Madagaskar
  • Mauritius
  • Marokko
  • Seychellerne
  • Sydafrika
  • Tunesien

Fra den 5. november 2024 vil VFS Global begynde at operere på yderligere steder, herunder:

  • Cypern (nord)
  • Frankrig
  • Irak
  • Israel
  • Jordan
  • Kasakhstan
  • Kirgisistan
  • Libanon
  • Besatte palæstinensiske områder
  • Tadsjikistan
  • Tyrkiet
  • Ukraine
  • Usbekistan

Efterhånden som overgangen skrider frem, vil flere lande snart blive føjet til listen.

I Storbritannien indebærer ændringen, at Sopra Steria erstattes af TLScontact for applikationer i landet fra midten af oktober 2024.

Hvad du kan forvente af en ny visumudbyder

Britisk visumansøgning ændrer serviceudbyder: Hvad ansøgere skal vide
Billedet er venligst stillet til rådighed af John Evans, CC BY 2.0, via Flickr

Visumansøgere i de berørte regioner skal være opmærksomme på følgende kritiske opdateringer:

Overgang af tjenesteudbydere

Dette skift gælder både for nye ansøgninger og dem, der allerede er i systemet.

De, hvis ansøgninger er berørt, vil modtage e-mails fra TLScontact og VFS Global.

Ansøgninger, der allerede er i gang under overgangen, vil blive overført sikkert til VFS Global.

De, der allerede har booket en tid hos TLScontact, skal møde op som normalt.

Flere ansøgningscentre

VFS Global vil åbne 240 nye visum- og statsborgerskabsansøgningscentre (VCAS) i de regioner, de dækker, for at lette adgangen til tjenester.

Disse centre vil indføre avancerede teknologier for at give en mere effektiv oplevelse, herunder forbedrede online sporingsværktøjer.

Forbedret sikkerhed

Indførelsen af ny teknologi vil styrke og forbedre sikkerheden i visumbehandlingen.

Det vil især være nyttigt i forbindelse med identitetskontrol og sikre, at systemets integritet bevares.

Yderligere tjenester i nogle regioner

I nogle regioner tilbyder VFS Global yderligere servicepunkter på partnerhoteller og -resorts.

Men det er i øjeblikket begrænset til lande som Indien, De Forenede Arabiske Emirater (UAE) og USA.

Sådan navigerer du i overgangen til visumudbyder

Britisk visumansøgning ændrer serviceudbyder: Hvad ansøgere skal vide
Billede venligst udlånt af freepik

For at undgå forsinkelser i overgangen mellem udbydere af visumansøgninger i Storbritannien bør ansøgere tage følgende skridt:

Tjek din e-mail regelmæssigt.

Hold øje med vigtige meddelelser fra både TLScontact og VFS Global.

Disse e-mails vil vejlede ansøgere om, hvordan de kan fortsætte deres ansøgning, især hvis den strækker sig over overgangsperioden.

De nye visumansøgningstjenester kan kræve, at ansøgere tager skridt til at fortsætte deres ansøgning.

Tjek både indbakke og spam-mapper, og bekræft, at e-mails kommer fra de officielle domæner “@tlscontact.com” eller “@vfsglobal.com”.

Book visumaftaler tidligt

Hvis det er muligt, skal du planlægge visumaftaler, før overgangen begynder i din region. Det vil mindske risikoen for forsinkelser.

Følg din ansøgning

Efter overgangen skal du følge din visumansøgning gennem VFS Globals system, da TLScontacts værktøjer ikke længere vil være tilgængelige.

Hold øje med nye gebyrer

Hvis du foretager ændringer i din britiske visumansøgning efter overgangen, kan det medføre yderligere gebyrer, herunder MUP-gebyret (Mandatory User Pay).

Hold dig informeret om eventuelle ekstra omkostninger.

Smidigere britisk visumansøgningsproces

Ændringerne i den britiske visumansøgningsservice har til formål at forbedre oplevelsen for ansøgere i hele verden.

Det omfatter mere tilgængelige servicecentre og avanceret teknologi.

Overgangen kan medføre midlertidige forstyrrelser, men det langsigtede mål er en hurtigere, mere sikker og brugervenlig visumbehandling.

Visumansøgere rådes til at holde sig informeret og følge instruktionerne fra begge tjenesteudbydere.

Det kan hjælpe med at gøre overgangen smidig og undgå unødvendige forsinkelser.