En høring i det britiske overhus hørte om de mulige konsekvenser, hvis EU’s Entry/Exit System (EES) bliver indført den 10. november.
Lederen af Dover District Council, Kevin Mills, sagde til en parlamentarisk høring, at det ville have været “et fuldstændigt blodbad”.
Han tilføjede, at EU’s nye grænsekontrolsystem ville have bragt“trafikpropper på steroider” til Kent by.
“Vi ville ikke have været klar den 10.”, sagde Mills, som The Connexion citerer.
Han forklarede, at ikke alt udstyr var på plads, og at trafikvejene ikke var designet til lange køer.
Embedsmænd fra Dover Havn sagde, at de var glade for forsinkelsen af EES-lanceringen, som gav dem mere tid til at organisere alt det nødvendige.
Deres havneveje har stadig brug for nye ruter og skilte for at holde tingene kørende.
“Der er ingen grund til at indføre et system, der er så integreret i dette land, især i den by, jeg repræsenterer, medmindre det er klar til brug overalt,” sagde Mills.
Han tilføjede: “Vi er mere end glade for, at der har været en forsinkelse.”
Årsag til ny EES-udskydelse
EES er et nyt grænsekontrolsystem til at spore ikke-EU-borgere og -indbyggere, der rejser ind og ud af Schengen-området.
I stedet for at stemple pas vil systemet bruge de rejsendes biometriske data som fingeraftryk og ansigtsscanninger.
Systemet har til formål at forbedre sikkerheden og strømline rejser i Europa, men overgangen til det kræver omhyggelig planlægning.
EU foreslog i 2016, at ESS skulle lanceres i 2022, men lanceringen er blevet udskudt flere gange.
EU’s kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson, sagde, at datoen den 10. november var “taget af bordet” på grund af medlemslandenes manglende parathed.
Mange EU-lande har brug for mere tid til at sætte EES-udstyr op ved deres grænser, herunder tablets og fingeraftryksscannere.
Hun nævnte også stabilitetsproblemer med den centrale database, der skulle gemme alles ansigts- og fingeraftryksscanninger.
Data fra den centrale database vil blive sendt til eksterne grænsesteder som lufthavne, havne og stationer i hele EU og Storbritannien.
Myndighederne er nødt til at teste systemet mere for at sikre, at det fungerer godt og ikke bliver overvældet af den store mængde data.
Kommissær Johansson og eu-LISA, det agentur, der har ansvaret for EU’s computersystemer, er ved at finde en vej frem.
Andre reaktioner på forsinkelsen af EES-lanceringen
En talsmand for Eurostar, Gareth Williams, sagde, at de har scannere og udstyr klar.
Men selskabet, som kører fra London til byer som Paris og Bruxelles, mangler stadig at løse tekniske problemer med datadeling med EU-systemer.
“Hvis de data, vi indsamler, ikke kan overføres til EU’s systemer, kan tingene ikke fortsætte,” sagde Williams.
Som det fremgår af en BBC-rapport, vil virksomheden muligvis lægge sag an mod EU for at få dækket nogle af sine udgifter som følge af forsinkelsen.
På den anden side sagde Getlink, selskabet bag kanaltunnelen, at de var fuldt ud forberedt på EES-lanceringsdatoen den 10. november.
John Keefe fra Getlink udtrykte sin skuffelse over forsinkelsen og sagde, at de var klar og håbede på en lancering.
Virksomheden brugte 70 millioner pund på at udvikle teknologi, opbygge infrastruktur, installere kiosker og rekruttere personale.
“Vi havde al vores teknologi og infrastruktur på plads; vi havde gennemarbejdet vores processer,” siger han.
EES-forberedelser i Frankrig
Ligesom Storbritannien udtrykte Frankrig bekymring for, hvordan ind- og udrejsesystemet ville påvirke havne, hvor lastbiler, biler og mennesker dagligt krydser hinanden.
Havnen i Calais i Frankrig gav anledning til samme bekymringer som Dover. De var endnu ikke udstyret til at håndtere EES-kontrol af passager- og godstrafik.
I lighed med Dover faciliterer havne som Calais og Boulogne en betydelig mængde rejser.
De franske myndigheder er bekymrede for, at ind- og udrejsesystemet kan føre til forsinkelser, hvis de rejsende skal vente på ansigts- og fingeraftryksscanninger.
Franske havnefogeder har understreget, at små forsinkelser kan forårsage kødannelser på begge sider af Den Engelske Kanal.
Disse bekymringer deles af andre EU-lande, som ønsker at undgå store menneskemængder ved grænserne, når de implementerer denne nye teknologi.
Mange gav også udtryk for bekymring for privatlivets fred, da de rejsendes biometriske data skal opbevares sikkert og kun bruges efter behov.
Fremtidige planer for EES-lancering
EU undersøger i øjeblikket en trinvis udrulning, hvor ind- og udrejsesystemet kan lanceres ved nogle grænseovergange, der er klar, og andre vil følge efter.
EES kunne starte i større havne som Dover eller Eurostars travleste terminaler og derefter udvides til andre steder.
EU kunne implementere systemet gradvist for at demonstrere dets funktionalitet i den virkelige verden.
Test i mindre skala kan hjælpe myndighederne med at identificere eventuelle tekniske eller logistiske problemer, før de fører til store problemer for de rejsende.
EU har endnu ikke fastsat en ny lanceringsdato for EES siden forsinkelsen, men alle forbereder sig på udrulningen i 2025.
Embedsmænd ved grænseovergangene bemærkede en stærk støtte fra og kommunikation med det britiske indenrigsministerium og det franske indenrigsministerium.
Samarbejdet med EU var dog mere udfordrende, især på grund af uklare beslutninger, der begrænsede, hvad der kunne deles.
Britiske embedsmænd anbefaler, at rejsende holder øje med opdateringer, da EES sandsynligvis vil påvirke millioner af rejsende, når det til sidst går i luften.