Det britiske indenrigsministerium har for nylig udgivet nye retningslinjer for folk, der rejser ind i eller ud af Storbritannien med en eVisa.
En eVisa er en digital registrering af en persons immigrationsstatus, herunder deres tilladelse til at rejse til og opholde sig i Storbritannien.
Det erstatter fysiske dokumenter som f.eks. traditionelle visumvignetter, stempler med vådt blæk og biometriske opholdstilladelser (BRP’er).
Ændringen stemmer overens med den britiske regerings plan om at digitalisere sit immigrationssystem fuldt ud inden 2025.
De mener, at digitale visa er mere sikre, fordi de gemmes online og ikke kan mistes eller manipuleres som fysiske dokumenter.
Indenrigsministeriets opdatering har til formål at forhindre potentielle forstyrrelser, især i den kommende rejse- og feriehøjsæson.
Nye retningslinjer for eVisa-rejsende
Indenrigsministeriet understreger vigtigheden af, at rejsende kontrollerer, at alle deres eVisa-oplysninger er korrekte, før de forlader landet.
eVisa-rejsende kan bruge onlinetjenesten “View and Prove Your Immigration Status” til at tjekke deres eVisa-oplysninger.
Dette trin kan hjælpe med at undgå problemer i lufthavne, på togstationer og ved andre grænsekontrolsteder.
Immigrationseksperter advarer om, at en fejl i en persons eVisa kan forsinke eller endda forhindre vedkommende i at rejse.
Nogle af anbefalingerne i de nye retningslinjer for udrejse eller genindrejse i Storbritannien omfatter:
Bekræft immigrationsstatus
eVisa-rejsende bør bekræfte deres immigrationsstatus online ved hjælp af tjenesten “View and Prove your immigration status”.
Eventuelle problemer, såsom forkerte oplysninger, skal straks rapporteres til UK Visas and Immigration (UKVI).
Opdater personlige oplysninger
eVisa-rejsende skal sikre, at deres rejsepas matcher det, der er knyttet til deres UKVI-konto.
For dem, der har to nationaliteter, især hvis ingen af dem er britisk eller irsk, er det vigtigt at knytte det pas, de vil bruge til at rejse med, til deres UKVI-konto.
Eventuelle uoverensstemmelser mellem deres eVisa- og pasoplysninger kan medføre forsinkelser.
Match information om transportør
eVisa-rejsende skal garantere, at de oplysninger, de giver til flyselskaber eller andre transportører, stemmer overens med deres eVisa- og pasoplysninger. Denne overensstemmelse er afgørende for at undgå forsinkelser.
Lignende retningslinjer gælder for dem, der vender tilbage og rejser ind i Storbritannien igen med en eVisa.
Support til eVisa-rejsende, der støder på fejl eller ikke kan få adgang til deres konto
De, hvis britiske immigrationsstatus i onlinetjenesten vises forkert, kan rapportere en fejl med deres eVisa.
Der er hjælp at hente til eVisa-rejsende, som ikke kan få adgang til deres eVisa online, så de igen kan få adgang til deres UKVI-konto.
De kan forsøge at genskabe den ved hjælp af deres pas, BRP-nummer eller visumansøgningsnummer.
Hvis de fortsat oplever problemer med adgang, anbefaler Home Office, at de kontakter UKVI’s supporttjenester direkte.
Officielle regeringskanaler hjælper med at løse problemer med kontoadgang og rette fejl i immigrationsoplysninger.
Det er vigtigt for dem, der har problemer med deres eVisa, at løse dem inden rejsen for at undgå potentielle forsinkelser.
Det britiske digitale immigrationssystem
Den britiske regerings seneste opdateringer er en del af en bredere plan om at overgå til et fuldt digitalt immigrationssystem.
Denne bredere plan omfatter Storbritanniens nye ETA-ordning ( Electronic Travel Authorization ) for rejsende, der er fritaget for visum.
Indenrigsministeriet er holdt op med at udstede BRP’er efter den 31. oktober 2024 og sigter mod at afslutte overgangen til eVisa i 2025.
Dette skridt forventes at forbedre effektiviteten af grænsekontrollen, da digitale rejsedokumenter kan kontrolleres online og er mindre tilbøjelige til at blive tabt eller stjålet.
De, der stadig har fysiske immigrationsstatusdokumenter, skal bekræfte deres tilladelse til at rejse ind og opholde sig i Storbritannien på traditionel vis.
Det kan de gøre ved at vise transportøren deres gyldige pas og et fysisk dokument, der bekræfter deres britiske status.
De skal dog begynde at skifte til eVisas og oprette en UKVI-konto så hurtigt som muligt.
Bekymringer om overgangen til eVisa
Alligevel har mange rejsende og immigrationseksperter udtrykt bekymring for potentielle udfordringer.
De, der ikke har pålidelig internetadgang eller smartphones, kan have svært ved at hente eller opdatere deres eVisa-oplysninger, når det er nødvendigt.
Der er også bekymring for risikoen for tekniske problemer, som kan forsinke adgangen til vigtige immigrationsoplysninger.
For at imødekomme disse bekymringer har den britiske regering oprettet supporttjenester til rejsende, der skifter til det nye eVisa-system.
Samfundsgrupper vil modtage 4 milliarder pund i støtte til at hjælpe personer, der kæmper med Storbritanniens nye digitale immigrationssystem.
Disse grupper vil hjælpe folk med at oprette deres UKVI-konti og få adgang til deres eVisas gratis.
Indenrigsministeriet håber, at disse foranstaltninger vil lette overgangen og sikre, at alle kan få gavn af det nye digitale system.