Storbritannien opfordrer indehavere af langtidsvisa til at skifte til eVisa nu; advokatgrupper giver vigtige råd

| december 24, 2024
Storbritannien opfordrer indehavere af langtidsvisa til at skifte til eVisa nu; advokatgrupper giver vigtige råd
Billede venligst udlånt af Debalina Ghosh via iStock

Den britiske regering opfordrer migranter til at skifte fra fysiske immigrationsdokumenter til digitale eVisa’er så hurtigt som muligt.

Overgangen er en del af moderniseringen af landets immigrationssystem og forbedringen af grænsesikkerheden.

Indenrigsministeriet har forlænget gyldigheden af fysiske dokumenter som biometriske opholdstilladelser (BRP’er) ud over årets udgang.

Men alle med en britisk immigrationsstatus skal oprette en UK Immigration and Visa (UKVI)-konto og linke den til deres eVisa med det samme.

Fortalergrupper træder også til for at hjælpe migranter med at navigere i skiftet ved at give klar rådgivning og støtte.

Britiske migranter bør skifte til eVisas nu

Indenrigsministeriet har opfordret migranter til at skifte til eVisas inden den oprindelige deadline den 31. december 2024.

Den understregede sikkerheden, bekvemmeligheden og effektiviteten ved digitale statusser, som erstatter fysiske dokumenter.

Det er også gratis at skifte til en eVisa, og det påvirker ikke ens immigrationsstatus i Storbritannien og de betingelser, der følger med.

Regeringen erkendte dog problemerne med at skifte til eVisa og besluttede at forlænge gyldigheden af fysiske immigrationsdokumenter.

Dette omfatter håndtering af udfordringer, som sårbare grupper står over for, såsom ældre voksne og personer uden adgang til internettet.

Den har investeret midler, som skal bruges af fortalergrupper og andre migrantorganisationer til at hjælpe migranter med at skifte til eVisas.

Regeringen har også forenklet ansøgningsprocessen for No Time Limit (NTL) for dem, der har anden britisk immigrationsstatus end BRP’er.

Denne proces er beregnet til indehavere af ældre papirdokumenter, dem med blækstemplede pas og vignetklistermærker og folk med mistede BRP’er.

For at gøre overgangen mere smidig vil luftfartsselskaberne acceptere udløbne BRP’er for rejser til Storbritannien indtil 31. marts 2025.

Denne midlertidige bestemmelse, som er genstand for en løbende revision, vil forblive gyldig, så længe migranternes immigrationsstatus er gyldig.

Rejsende, hvis immigrationsstatus er gyldig, men hvis BRP udløber ved eller efter årets udgang, bør medbringe deres udløbne kort, når de rejser i begyndelsen af 2025.

Denne overgangsforanstaltning er beregnet til at give rejsende ekstra tryghed i den tidlige fase af denne overgang.

En anden mulighed er, at rejsende opretter en View and Prove-andelskode via deres UKVI-konto, før de rejser. Denne kode er gyldig i 90 dage.

Hvis man ikke skifter til eVisas inden disse datoer, kan det resultere i problemer med at bevise immigrationsrettigheder eller rejse internationalt.

Nyt buskort giver vigtig eVisa-hjælp

Storbritannien opfordrer indehavere af langtidsvisa til at skifte til eVisa nu; advokatgrupper giver vigtige råd
Billede venligst udlånt af the3million og Migrants Organiise via EIN.co.uk

For at hjælpe migranter under overgangen har fortalergrupperne the3million og Migrants Organise udviklet et“bustekort” i lommeformat.

Baseret på erfaring mener de, at regeringens opdateringer måske ikke når ud til alle luftfartsselskaber, check-in-personale og andre involverede parter.

Bust-kortet giver migranter vigtige råd om at bruge og bevise deres eVisa-status.

Det inkluderer:

  • Oversigt over rettigheder: En påmindelse om, at eVisas giver de samme rettigheder som BRP’er, herunder adgang til arbejde, bolig og sundhedspleje.
  • Skridt til fejlfinding: Instruktioner til håndtering af tekniske problemer eller serviceudbydere, der ikke er fortrolige med eVisa-systemet.
  • Information om rejser: Detaljer om, hvilke dokumenter der er nødvendige for at rejse.

Rejsende kan vise kortet til involverede tredjeparter, som det hedder:

  • “Hvis jeg ikke er i stand til at vise dig mit eVisa eller give dig en andelskode, for eksempel fordi der er tekniske problemer:”
  • “I er stadig forpligtet til at levere de ydelser, jeg har ret til, og I skal kontakte indenrigsministeriet direkte for at bekræfte min status.”
  • “Flyselskaberne er også forpligtet til at lade mig gå om bord med mit udløbne BRP eller BRC indtil mindst 31. marts 2025.”

Mens regeringens fremstød for digitalisering har til formål at modernisere systemet, har tekniske og logistiske udfordringer givet anledning til bekymring.

Interesseorganisationer og immigrationseksperter har rapporteret om forvirring blandt grænsebetjente og flyselskaber om gyldigheden af udløbne BRP’er.

Mange mennesker føler sig også utrygge ved kun at stole på digital immigrationsstatus eller uden at have et håndgribeligt dokument at vise til myndighederne.

Dette kort er et praktisk værktøj, der sikrer, at migranter ved, hvad de skal gøre, hvis der opstår problemer.

Den indeholder også en liste over ressourcer og kontaktoplysninger til støtte, hvis migranter får problemer med deres eVisa.

Fordele ved at have en eVisa, og hvordan du skifter

eVisa-systemet giver flere klare fordele i forhold til fysiske dokumenter:

  • Forbedret sikkerhed: Digitale statusser kan ikke mistes, stjæles eller manipuleres.
  • Bekvemmelighed: De giver visumindehavere mulighed for at få adgang til og dele deres immigrationsoplysninger med det samme.
  • Forenklet verificering: Arbejdsgivere, udlejere og offentlige tjenesteudbydere kan nemt verificere immigrationsstatus online.

For at skifte til en eVisa skal du tage følgende skridt:

  1. Opret en UKVI-konto ved hjælp af oplysningerne på BRP’erne. Personer med anden immigrationsstatus end BRP’er skal først ansøge om en NTL for at få en BRP og derefter oprette deres UKVI-konto.
  2. Brug login-oplysninger til at få adgang til ens immigrationsstatus online.
  3. Tjek dine oplysninger for at sikre, at alle personlige oplysninger, kontaktoplysninger og pasoplysninger er korrekte.
  4. Gem dine eVisa-oplysninger, og generer en delekode, så du kan dele din status med arbejdsgivere, udlejere eller offentlige tjenesteudbydere, når det er nødvendigt.

De, der rejser ind og ud af Storbritannien, bør tjekke deres eVisa for at se, om den viser de korrekte oplysninger.

Eventuelle uoverensstemmelser eller fejl i eVisa skal straks rapporteres til indenrigsministeriet.

Omfavnelse af en digital immigrationsfremtid

Storbritannien opfordrer indehavere af langtidsvisa til at skifte til eVisa nu; advokatgrupper giver vigtige råd
Billede venligst udlånt af Freepik

Den britiske regerings fremstød for eVisas markerer et vigtigt skridt mod et fuldt digitalt immigrationssystem.

Selv om overgangen har udfordringer, lover den større sikkerhed og bekvemmelighed for migranter.

Med tilstrækkelige ressourcer, samarbejde med fortalergrupper og forlængede tidsfrister har migranter værktøjerne til at navigere i denne forandring med succes.

Seema Malhotra MP, minister for migration og statsborgerskab, understregede: “At skifte til en eVisa handler ikke kun om at overholde reglerne; det handler om at gøre livet lettere for alle, der er involveret i immigrationsprocessen.”