Siden 2018 er der ankommet mere end 150.000 småbåde til Storbritannien (UK) via Den Engelske Kanal.
Ifølge regeringens officielle tal var det samlede antal ankomster 451 alene 1. juledag.
I alt 11 både tog turen, og flere forventedes at følge efter i de kommende dage.
Disse ofte farefulde rejser er blevet et omdrejningspunkt i den britiske immigrationsdebat.
Det har igen givet anledning til bekymring over grænsesikkerhed, humanitære forpligtelser og organiseret kriminalitet.
Den stigende tendens i de seneste syv år afspejler den voksende kompleksitet i håndteringen af migration.
Politiske ledere og aktivister er uenige om, hvordan man bedst tackler problemet.
Ankomster med småbåde: en stigende tendens
Antallet af småbådsoverfarter er vokset dramatisk i løbet af de sidste syv år.
I 2018 foretog kun 299 mennesker den farlige rejse. I 2019 blev der registreret 1.843 overfarter og 8.466 i 2020.
Men i 2022 var dette tal steget til 45.774 sammenlignet med de 28.526, der blev registreret for hele 2021.
Selvom der i 2023 var et fald til 29.437 overfarter, steg antallet igen i 2024, hvor der i december var registreret 35.898 migranter.
Det er en stigning på 22 procent i forhold til samme periode i 2023, men et fald på samme procent i 2022.
Alene 1. juledag i år ankom 451 mennesker i 11 små både, efterfulgt af 407 flere 2. juledag.
Disse ferieankomster bragte det samlede antal kanalpassager siden 2018 op over 150.000.
I år er omkring 50 mennesker døde, mens de forsøgte at krydse Kanalen, ifølge den franske kystvagts optegnelser.
Den Internationale Organisation for Migration (IOM) har også rapporteret om flere dødsfald blandt migranter, som menes at være forbundet med forsøg på at krydse grænsen.
Det gør det mere sandsynligt, at 2024 bliver det mest dødbringende år for overfarterne, siden smuglerruterne startede i 2018.
Regeringens svar og løfter
Denne nye milepæl kommer, efter at den britiske indenrigsminister Yvette Cooper sagde, at regeringen har en moralsk forpligtelse til at gøre noget ved ankomsten af småbåde.
“Vi må gå efter de kriminelle bander, der udnytter sårbare mennesker og sætter deres liv på spil,” sagde hun.
Cooper fremhævede også planer om at forbedre grænsesikkerheden og fremskynde udvisningen af personer uden lovlig ret til at blive.
National Crime Agency sagde, at de ledte omkring 70 direkte undersøgelser af organiseret immigrationskriminalitet eller menneskehandel.
Indenrigsministeren understregede, at de er “fast besluttet på at gøre fremskridt” med at tackle efterslæbet på asylansøgninger, ifølge The Independent.
Hun sagde, at de reducerer afhængigheden af “uhensigtsmæssige og ekstremt dyre” hoteller til at huse asylansøgere.
Labour-administrationen har opfordret til internationalt samarbejde for at afvikle de smuglernetværk, der muliggør disse farlige overgange.
De forpligtede sig dog ikke til en specifik deadline for, hvornår de forventer, at antallet vil falde “kraftigt”.
En talsmand for regeringen sagde: “Vi ønsker alle at sætte en stopper for de farlige overfarter med små både, som truer liv og underminerer vores grænsesikkerhed.”
Kritik og modstridende synspunkter
Den nuværende Labour-regering giver den tidligere regering skylden for den kraftige stigning i den britiske migration.
De konservative har dog udtrykt bekymring over effektiviteten af regeringens strategier, ifølge The Guardian.
Skyggeindenrigsminister Chris Philp kaldte det “en fornærmelse”, at Labour har tilladt 858 ankomster af småbåde juledag og anden juledag.
Han tilføjede, at stigningen i ulovlige overgange var “uacceptabel” og understregede behovet for stærkere afskrækkende midler.
Philp foreslog at genoplive den opgivne plan for flytning til Rwanda, som havde til formål at sende asylansøgere til Rwanda for at afskrække dem fra at krydse grænsen i små både.
“Ved at skrotte Rwanda-afskrækkelsen, før den kom i gang, har Labour svigtet os. Vi så, at afskrækkelsesforanstaltninger i forbindelse med flytninger virkede i Australien,” sagde Philp.
Der har været mere end 22.324 ankomster af småbåde, siden premierminister Sir Kier Starmer overtog nummer 10 efter valget i juli.
Han har siden forpligtet sig til at nedbryde smuglerbandernes forretningsmodeller og øge samarbejdet med andre lande.
Starmer har også udtrykt åbenhed over for at betale andre lande for at hjælpe med at tackle illegal migration til Storbritannien.
Smuglerbanders rolle i ankomster med små både
Selv om Storbritannien har oplevet en kraftig stigning i antallet af passagerer, der krydser Kanalen, er antallet stadig lavere end i andre europæiske lande.
For eksempel registrerede Italien over 136.000 ankomster ad søvejen i 2023. Spanien og Grækenland står også over for betydelige migrationsstrømme via Middelhavet.
Men Storbritanniens unikke geografiske position giver særlige udfordringer, især når det gælder patruljering af landets søgrænse.
En af de vigtigste drivkræfter bag overfarterne er tilstedeværelsen af organiserede smuglernetværk.
Disse kriminelle grupper udnytter sårbare migranter og bruger TikTok til at annoncere “pakketilbud”, der lover sikker passage, bolig og job i Storbritannien.
The Times rapporterer, at disse aftaler kan koste op til 12.000 pund pr. person og ofte involverer overfyldte både eller skjult transport i lastbiler.
Det britiske indenrigsministerium har lovet at indføre strengere straffe for smuglere og samarbejde med teknologivirksomheder om at fjerne onlineannoncer for ulovlige overfarter.
Balance mellem grænsesikkerhed og humanisme
Spørgsmålet om ankomster med små både rækker ud over grænsesikkerhed og rejser vigtige spørgsmål om humanitære forpligtelser.
Mange migranter tager på disse farlige rejser for at undslippe krig, forfølgelse og fattigdom.
Men det stigende antal har belastet Storbritanniens asylsystem, hvor en ophobning af sager skaber forsinkelser for dem, der søger sikkerhed.
Indenrigsminister Cooper anerkendte behovet for en afbalanceret tilgang.
“Vi har brug for en stærk håndhævelse mod ulovlige overfarter, men vi må også sikre, at de, der har reelle krav, behandles retfærdigt”, sagde hun.
De foreslåede strategier omfatter mere støtte til sikre og lovlige migrationsruter og håndtering af de grundlæggende årsager til migration i oprindelseslandene.
Kritikere hævder allerede, at de nuværende politikker er utilstrækkelige. Men den fulde effekt af de nye strategier vil først vise sig i de kommende år.