Rejsende må indstille sig på lange forsinkelser, når Den Europæiske Unions (EU) nye automatiserede grænsesystem ruller ud.
Der er blevet fremlagt flere beviser for det britiske parlaments europæiske kontroludvalg om EU’s nye ind- og udrejsesystem (EES).
Alarmerende nok advarede et af de indsendte beviser om mulige forsinkelser på 14 timer for rejsende, der krydser grænserne mellem Storbritannien og EU.
Den lange ventetid skyldes hovedsageligt, at de rejsende ankommer i biler eller busser til grænsekontrollen.
Passagererne skal gå fra borde for at registrere sig og underkaste sig biometrisk kontrol og derefter sætte sig ind i deres køretøj igen.
Under EES skal ikke-EU-borgere, der rejser til Schengen-området, optage fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.
I stedet for at stemple passet ved ankomsten, vil EES dokumentere ind- og udrejse elektronisk ved hjælp af den rejsendes biometriske data.
Implementeringen af EES er blevet udskudt flere gange, men er nu sat til at blive rullet ud i oktober 2024.
Mere dokumentation indsamlet af den britiske komité
Ved en høring den 25. januar 2024 fremlagde flere parter skriftlig dokumentation for det britiske parlaments udvalg for europæisk kontrol.
Ashford Borough Council, UKinbound travel trade association, Tourism Alliance, Eurostar og Airlines UK, blandt andre, udtrykte bekymring over den kommende udrulning af Entry/Exit System.
Beviserne afslørede, at overdreven ventetid ved grænserne er det største problem, når ind- og udrejsesystemet bliver operationelt.
Andre problemer, der fører til lange køer ved grænsen, er trafikpropper på de store veje og det mulige fald i besøgstallet for flere lokale virksomheder.
“Disse beviser tegner et alarmerende billede af de mulige risici ved implementeringen af ind- og udrejsesystemet,” siger Sir William Cash, formand for det britiske parlaments europæiske kontroludvalg, i en erklæring.
Han tilføjede: “Det er klart, at denne politik kan få meget alvorlige konsekvenser, ikke kun for turister og rejsearrangører, men også for lokale virksomheder. Jeg beder indtrængende beslutningstagerne på begge sider af Kanalen om at tage disse beviser til efterretning.”
Langvarige forsinkelser ved grænsen påvirker den lokale økonomi
Ashford Borough Council sagde, at rejsende kan blive nødt til at vente op til 14 timer i Dover havn i et “rimeligt worst-case” scenarie.
“Køer for turister er blevet angivet som et rimeligt worst case på op til 14 timer,” udtalte rådet.
Embedsmændene i Dover Havn havde tidligere givet udtryk for, at Entry/Exit-systemet ville få alvorlige konsekvenser for færgeforretningen.
Det skyldes, at systemet “ikke ville være i stand til at håndtere de nuværende bil- og busmængder” på grund af begrænset plads.
“Uden brugbare systemer” på plads, sagde rådet, at EES ville forstyrre økonomien i Kent og Ashford og de lokale beboere betydeligt.
Langvarige forsinkelser i havnen kan få køretøjer til at blokere større veje og blokere adgangen til Eurotunnelen i Folkestone.
“Sådanne køer vil skabe velfærdsproblemer for passagererne og have en betydelig effekt på lokalsamfundene, især byerne Dover, Folkestone og Ashford,” understregede rådet.
Turistorganisationen Visit Kent sagde også, at forsinkelser ved grænserne kunne udløse trafikstyringssystemet “Operation Brock”.
I undersøgelsen fra august 2023 rapporterede 13 procent af virksomhederne om et fald i antallet af besøgende på mellem en og 40 procent på grund af Operation Brock.
Over 50% af Kents attraktioner nævner tab af besøgende som den største bekymring. Til sammenligning var 38% bekymrede for rejseforstyrrelser og 21% for Operation Brock.
EES er designet til lufthavne, ikke terminaler i bymidten
Eurostar hævder, at Entry/Exit-systemet er mere velegnet til lufthavne end til terminaler i bymidter med begrænset plads.
Højhastighedstogoperatøren udtalte, at implementeringen af EU’s nye grænsesystem har været en “unik udfordring”.
Det skyldes den sidestillede grænsekontrol, hvor kontrollen udføres før afgang i stedet for ved ankomst.
“EES vil udgøre en udfordring for den daglige drift i London St Pancras International,” lyder det i Eurostars udtalelse.
Togoperatøren har investeret 67 millioner pund i ny infrastruktur og forbedrede processer for at håndtere konsekvenserne af EES.
Eurostar advarede om, at terminalerne uden opgraderingerne kunne blive ramt af køer på over en time i myldretiden.
På den anden side sagde Getlink, det europæiske offentlige selskab, der driver Kanaltunnelen, at EES ville tilføje fem til syv minutter til passagerernes samlede rejsetid.
Den britiske operatør af højhastighedstog, High Speed 1, erklærede også, at ingen online forhåndsregistrering ville “lægge et enormt pres på infrastrukturen i St Pancras International.”
Eurostar advarede også om, at tilpasningen til de mere komplekse grænsekontrolprocedurer kunne vare i en længere periode.
Det “vil ikke kun være tilfældet i de første par måneder, hvor store mængder passagerer forventes at registrere sig i EES,” sagde Eurostar.
Entry/Exit-systemet er et skridt fremad for rejsende
På trods af udfordringerne hævder Eurostar, at afskaffelsen af passtemplingen er et stort skridt fremad.
Flyselskaber, der fremlagde beviser ved høringen, bekræftede også, at EES-ordningen ville være gavnlig på lang sigt.
De rådede også de britiske grænsemyndigheder til at være proaktive og skabe opmærksomhed om det nye system for at minimere forstyrrelser.
EES har lovet hurtigere grænsekontrol uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Sammen med EES vil EU også implementere det nye ETIAS-system ( European Travel and Information and Authorization ) i midten af 2025.
ETIAS svarer til Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA), som er obligatorisk for alle statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien.
Visumfritagne statsborgere, herunder britiske statsborgere, skal have en EITAS for at besøge Schengen-området.
UK’s European Scrutiny Committee ser også på interoperabiliteten mellem EES-, ETIAS- og UK ETA-systemerne.