Britisk transportundersøgelse viser, at nye EU-grænsekontroller kan forhindre briter i at rejse til Europa

| juni 20, 2024
Britisk transportundersøgelse viser, at nye EU-grænsekontroller kan forhindre briter i at rejse til Europa
Billede af Chris Sampson via Wikimedia Commons

Planlægger du en rejse til Spanien, Frankrig, Italien eller Tyskland? Briterne vil måske tænke sig om en ekstra gang, hvis EU’s nye grænsekontrolsystem forårsager lange forsinkelser.

Det britiske transportministerium har spurgt 1.584 personer på 16 år og derover om EU’s ind- og udrejsesystem (EES).

Undersøgelsen viste, at en ud af syv briter sagde, at det var mindre sandsynligt, at de ville besøge det europæiske fastland på grund af EBS.

Den største bekymring er at sidde fast i de ekstremt lange køer, som EES kan forårsage.

Omkring 20 procent sagde, at de ville aflyse eller udskyde en færge-, bil- eller busrejse til EU, hvis det nye system forårsagede mere end en times forsinkelse.

Selv kortere forsinkelser kan få nogle til at udskyde deres rejseplaner, og seks procent siger, at de vil genoverveje enhver afbrydelse på op til en time.

Undersøgelsen viste, at de fleste mennesker (69 procent) ikke kendte til EES og aldrig havde hørt om det før undersøgelsen.

Af dem, der allerede kendte til det, sagde kun fire procent, at de havde lært en masse detaljer.

Efter at have lært, hvad ind- og udrejsesystemet indebærer, var den største bekymring (67 procent) de længere køer ved grænsen, når man rejser ud af Storbritannien.

Mere end halvdelen (59 procent) var bekymrede over den tid og indsats, der var nødvendig for den første registrering.

Andre bekymringer handlede om at indsamle fingeraftryk (31 procent) og tage ansigtsbilleder (26 procent).

De, der kendte mest til EBS, var mindre bekymrede.

Der var dog stadig en del bekymring uanset personens forudgående vidensniveau.

Det nye EU-grænsekontrolsystem

Fra den 6. oktober 2024 vil EU lancere sit nye automatiserede grænsekontrolsystem kaldet Entry/Exit System eller EES.

Det nye system erstatter manuel stempling af pas for ikke-EU-rejsende, der rejser ind i eller ud af Schengen-området.

Når man besøger EU for første gang, efter at ind- og udrejsesystemet er taget i brug, skal britiske og andre ikke-EU-borgere registrere fingeraftryk og ansigtsscanninger.

I henhold til de nuværende love skal førstegangsregistrering i EES ske over for en EU-grænsebetjent.

Rejsendes biometriske data vil blive gemt i EES-databasen i højst tre år.

Ved hjælp af fingeraftryk eller ansigtsscanninger vil EES registrere rejsendes ind- og udrejse af EU ved efterfølgende besøg.

Hvis rejsende besøger EU, efter at de tre år er gået, skal de registrere deres biometriske data igen.

Det nye system kan føre til lange køer og betydelige forsinkelser ved grænseovergange som Dover havn, St. Pancras Station i London og kanaltunnelterminalen i Folkestone.

Ved disse grænseovergange mellem Storbritannien og EU med sidestillede kontroller udfører EU’s grænsebetjente immigrationskontrol på britisk jord.

Disse grænser har også plads- og infrastrukturbegrænsninger til at håndtere de potentielt lange køer.

Opfordringer til at minimere rejseforstyrrelser

Eksperter fra rejsebranchen opfordrer Storbritannien og EU til at tage skridt til at minimere forstyrrelser, når de nye regler træder i kraft.

Phil Smith fra Confederation of Passenger Transport (CPT) advarede om, at det er “afgørende”, at britiske havne har “systemer på plads” til at håndtere EES effektivt.

Han påpegede, at britiske busselskaber, der kører til Europa, genererer over 14 milliarder pund årligt fra omkring 23 millioner rejser.

Lange forsinkelser ved grænseovergangene kan true betydelige indtægter, ikke bare for Storbritannien, men også for europæiske destinationer.

Smith sagde til The Independent, at CPT har arbejdet hårdt sammen med havnemyndighederne “for at sikre, at der vil være hurtige og effektive paskontroller”.

Målet er, at “en fuld bus med 50 passagerer gennemfører denne proces uden forsinkelse.”

“Det er også vigtigt, at den øvrige trafik ikke også oplever forsinkelser,” tilføjer Smith.

Det er “fordi busser deler vejareal, så indsatsen for at forhindre trængsel i og omkring vores kanalhavne vil også være afgørende.”

Julia Lo Bue-Said, leder af Advantage Travel Partnership-netværket af rejsebureauer, sagde: “Sikkerhed og tryghed er altafgørende.”

Men hun understregede også behovet for at sikre, at de rejsende forstår, hvordan ind- og udrejsesystemet vil påvirke dem.

Lo Bue-Said håber, at forsinkelserne vil være minimale, når systemet kører problemfrit.

Hun råder dog rejsende til “at være forberedt i tilfælde af forsinkelser.”

EES-forsinkelser kan påvirke Storbritanniens og EU’s økonomi

På trods af bekymringerne sagde de fleste adspurgte britiske borgere, at de stadig ville være lige så tilbøjelige til at rejse til Europa, når EES starter.

Den britiske regerings undersøgelse viste, at 63 procent eller mere af folk på tværs af alle forudgående bevidsthedsniveauer valgte den mulighed.

Men antallet af mennesker, der udtrykker tøven, kan være et bekymrende tegn for turismen i EU.

Selv midlertidige fald i antallet af britiske besøgende vil sandsynligvis kunne mærkes på alle bemærkelsesværdige destinationer.

Rejsende fra Storbritannien er et vigtigt marked og gennemførte omkring 67 millioner besøg i EU i 2019 før pandemien.

De har også en tendens til at tage på længere rejser og bruge flere penge end andre nationaliteter.

Mange grupper har opfordret EU til at udskyde EES’ lancering i oktober 2024.

Nogle presser på for en tidlig lancering i 2025, eller indtil mobilappen til avanceret EES-registrering er helt klar.

To britiske parlamentsudvalg og franske embedsmænd har direkte opfordret til at udskyde de nye EU-grænsekontroller.

Transportgrupper lover problemfri EES-kontrol trods bekymringer

På trods af bekymringerne insisterer transportselskaberne på, at de kan implementere ind- og udrejsesystemet uden at skabe stort rejsekaos og forsinkelser.

Getlink, der driver Kanaltunnelen, og Eurostar forsikrede de rejsende om, at der ikke vil være kaos eller lange forsinkelser ved terminalerne, når EES går i drift.

Alligevel indrømmer Eurostar, at de kun forudser en stigning på to til tre minutter i pasbehandlingstiden pr. person.

Dover Havn forventer, at EES vil øge behandlingstiden ved grænsekontrollen fra 45 til 90 sekunder pr. person til to minutter eller mere.

Transportgrupperne anerkender, at udrulningen af EES vil medføre forsinkelser og ændringer for britiske rejsende på vej til EU.

Kun tiden vil vise, om det i alvorlig grad forstyrrer rejser mellem Storbritannien og det kontinentale Europa i efteråret.

Indtil videre er der en stor del af Storbritanniens indbyggere, der forbereder sig på potentielle forsinkelser, som kan afspore eller afskrække dem fra at tage på ferie i EU.