BRP-indehavere kan nu oprette UKVI-konti uden invitation fra Home Office

| august 9, 2024
BRP-indehavere kan nu oprette UKVI-konti uden invitation fra Home Office
Billede af Jacqueline Macou fra Pixabay

Det britiske indenrigsministerium har gjort det nemmere for ikke-britiske borgere at oprette en UKVI-konto (UK Visas and Immigration).

Regeringens nyligt opdaterede retningslinjer viser, at personer med biometriske opholdstilladelser (BRP’er) nu kan oprette en UKVI-konto.

Ændringen gør det muligt for udenlandske indbyggere i Storbritannien at oprette deres konti uden en invitation fra indenrigsministeriet.

Storbritannien er i øjeblikket ved at overgå til et “digitalt standard”-immigrationssystem, fra fysiske repræsentationer af immigrationsstatusser til onlineoptegnelser.

Det betyder, at BRP’er og paspåtegninger som f.eks. stempler med vådt blæk eller vignetklistermærker skal udskiftes med eVisa’er.

En eVisa er en online registrering af en persons immigrationsstatus i Storbritannien, herunder eventuelle betingelser, der gælder for indehaveren.

En UKVI-konto er indenrigsministeriets digitale platform, hvor udenlandske borgere kan se deres eVisa og bevise deres immigrationsstatus.

Det er afgørende for at bevise deres ret til at rejse ind, opholde sig, arbejde, leje eller gøre krav på offentlige midler i Storbritannien.

Forenkling af UKVI-konti og adgang til eVisas

Tidligere skulle BRP-indehavere have en invitation fra Home Office for at oprette en UKVI-konto.

Indenrigsministeriet begyndte at kontakte BRP-indehavere i april og sendte dem et link og instruktioner om, hvordan man opretter en UKVI-konto.

Nu hvor alle BRP-indehavere kan oprette deres konti, skal de gøre det, inden deres BRP udløber, eller inden året er omme.

“Hvis du har en biometrisk opholdstilladelse (BRP), der udløber den 31. december 2024, kan du nu oprette en UKVI-konto og få adgang til din eVisa,” står der i de opdaterede retningslinjer.

Retningslinjerne understregede: “Du bør gøre dette inden udløbsdatoen for din BRP.”

Den indeholdt også en fem minutters videovejledning i at oprette en UKVI-konto og få adgang til deres eVisas.

Retningslinjerne advarede også BRP-indehavere om, at deres eVisa måske ikke kan ses umiddelbart efter, at de har oprettet en UKVI-konto.

“Hvis du ikke kan se dine eVisa-oplysninger, så snart du opretter din UKVI-konto, er der ikke noget, du behøver at gøre,” står der i retningslinjerne.

Indenrigsministeriet sender en e-mail til personer, der ikke umiddelbart kan se deres eVisa, så snart den er tilgængelig.

De, der ikke kan se deres eVisa på deres UKVI-konto, kan bruge deres BRO til at bevise deres immigrationsstatus, indtil deres eVisa bliver tilgængelig.

Skynd på overgangen til et digitalt system

BRP-indehavere kan nu oprette UKVI-konti uden invitation fra Home Office
Foto af Icarus Chu på Unsplash

Den britiske regering har planer om at erstatte fysiske BRP’er med digitale registreringer inden 2025.

Den 1. januar 2025 vil indenrigsministeriet kun udstede eVisa’er via UKVI-platformen.

Overgangen til et digitalt immigrationssystem har til formål at forbedre landets grænsesikkerhed og strømline immigrationsprocesserne.

I modsætning til et fysisk dokument er en eVisa mere sikker, uden chance for at blive stjålet eller manipuleret.

Det eliminerer også behovet for at vente på det fysiske dokument, efter at afgørelsen om en immigrationsansøgning er blevet offentliggjort.

Storbritanniens digitale immigrationssystem er også designet til at gøre det lettere for migranter at se deres immigrationsstatus online eller via en mobilapp.

Selv om digitale journaler er mere praktiske og sikre, har mange udtrykt bekymring over overgangens tidshorisont.

Menneskerettighedsgrupper og immigrationseksperter er bekymrede for, at den forhastede tidsplan kan betyde, at millioner af migranter ikke kan bevise deres britiske immigrationsstatus.

Det kan også påvirke sårbare mennesker negativt, såsom ældre, flygtninge og overlevende fra menneskehandel og tortur.

Selvom overgangen til en eVisa ikke bør påvirke ens immigrationsstatus i Storbritannien, frygter mange, at de kan miste deres rettigheder.

Bekymringer og spørgsmål om UKVI-konti

En af de primære bekymringer, som menneskerettighedsgrupper rejser, er, at ikke alle kan bruge det nye digitale system.

Ældre mennesker, personer med begrænsede computerfærdigheder og personer uden internetadgang kan have svært ved at få adgang til deres eVisa.

Overgangsprocessen er endnu mere kompliceret for dem, der har passtempler eller vignette-klistermærker.

De skal først ansøge om en “no-time limit” (NTL) for at få en BRP, før de kan gå over til en eVisa.

Millioner kan være ude af stand til at leje, få et job eller få adgang til vigtige tjenester, fordi de ikke var i stand til at oprette en UKVI-konto inden deadline.

En anden bekymring er pålideligheden af Home Office’s UKVI-kontoplatforme på nettet og i mobilappen.

EU-borgere, der bor i Storbritannien, har brugt UKVI-systemet under European Union Settlement Scheme (EUSS).

Rapporter viser, at platformen viser forkerte eller blandede data, f.eks. det korrekte navn, men et andet foto.

Disse fejl kan skabe forvirring og forsinkelser, hvilket gør det svært for folk at bevise deres juridiske rettigheder i Storbritannien.

Indenrigsministeriet stod også over for udfordringer med at underrette folk med BRP’er, da mange kontakt-e-mails tilhører migranternes advokater.

Personer med BRP’er kan stadig oprette UKVI-konti efter fristen den 31. december 2024.

Men det opdager de måske først, når de ikke kan bevise deres rettigheder, når de vender tilbage til Storbritannien fra en udlandsrejse eller gør krav på ydelser.

Anbefalinger til en mere glidende overgang

BRP-indehavere kan nu oprette UKVI-konti uden invitation fra Home Office
Foto af Thiếu Quân Võ Vũ via Pexels

Interesseorganisationer foreslår at give folk mere tid til at overgå til det nye digitale immigrationssystem.

De anbefaler at give klare instruktioner, brugervenlige værktøjer og ekstra hjælp til dem, der har brug for det.

Monique Hawkins fra The3Million, en gruppe, der arbejder for EU-borgere i Storbritannien, foreslog at fremvise et rejsedokument som bevis for deres immigrationsstatus .

Det kunne være et fysisk kort med en digital stregkode, som mange lande verden over allerede bruger.

Der skal også være en 24/7 supportlinje for folk, der har problemer med at få adgang til deres eVisas eller digitale journaler.

En grundig gennemgang af det nye system, før det gøres obligatorisk, kan identificere og løse potentielle problemer.

Hawkins anbefalede også, at regeringen fokuserer på at sikre, at overgangen til eVisas bliver problemfri og vellykket.

Hun sagde, at overgangen til eVisas under udrulningen af den nye britiske ETA-ordning ( Electronic Travel Authorization ) kunne være katastrofal for mange.

Den britiske ETA-ordning er et præ-screeningssystem for statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien i op til seks måneder.

Storbritanniens komplicerede immigrationssystem skaber allerede problemer for mange immigranter.

At rette op på UKVI’s regnskabsplatform og håndhæve det nye britiske ETA-system kan belaste Storbritanniens digitale immigrationssystem endnu mere.

Det kan forværre problemerne og føre til mere bekymring og forvirring for alle, der er berørt.