Mange europæiske lufthavne er i fuld gang med at forberede sig på EU’s nye ind- og udrejsesystem (EES).
EU planlægger at lancere sit nye automatiserede grænsesystem den 6. oktober 2024.
Det nye system har til formål at øge grænsesikkerheden ved elektronisk at registrere ind- og udrejse af ikke-EU-borgere.
Men kompleksiteten i at implementere dette system har efterladt mange grænseovergange uforberedte.
Mange af Europas lufthavne er ikke klar til denne ændring, hvilket får rejsende til at bekymre sig om forsinkelser og problemer.
Ifølge The Telegraph er flyselskaberne bekymrede for, at mange regionale europæiske lufthavne måske ikke er forberedt på EES.
De mindre lufthavne i EU har endnu ikke installeret det udstyr, der er nødvendigt for ind- og udrejsesystemet, såsom fingeraftryksscannere og kameraer.
Det er et stort problem for lufthavne på populære feriesteder, som mange turister besøger.
Især britiske rejsende vælger regionale lufthavne, når de tager på ferie i EU.
International Air Transport Association (IATA), flybranchens globale handelsorganisation, har opfordret til “hurtig og koordineret handling” for at få alle lufthavne klar til efteråret.
Hvad er Entry/Exit-systemet?
EES er et automatiseret system, der er designet til at registrere og gemme oplysninger om rejsende fra tredjelande.
Det gælder både visumindehavere til korte ophold og visumfri rejsende som f.eks. britiske statsborgere.
I stedet for at stemple pas vil systemet elektronisk registrere personlige oplysninger, hver gang rejsende krydser en EU-grænse.
For at gøre dette skal de berørte rejsende registrere biometriske data, herunder fingeraftryk og ansigtsbilleder.
Når ind- og udrejsesystemet er i drift, skal de gøre det over for en EU-grænsebetjent, første gang de rejser til Schengen-zonen.
Systemet vil lagre de rejsendes biometriske data i tre år og opdatere lagringsperioden, hver gang de besøger EU.
Hvis rejsende besøger EU, efter at deres data er udløbet, skal de registrere biometriske data hos en grænsebetjent igen.
Europæiske lufthavnes EES-udfordringer
Lufthavne og flyselskaber er under pres for at overholde EU’s deadline for klargøring i august 2024.
Manglende overholdelse kan føre til alvorlig overbelastning og driftsproblemer.
Europæiske lufthavne arbejder nu på at opgradere deres faciliteter og uddanne personalet til at håndtere det nye system.
Alligevel er der flere faktorer, der bidrager til mindre lufthavnes udfordringer med at implementere ind- og udrejsesystemet.
Det er en stor teknisk og logistisk udfordring at integrere ind- og udrejsesystemet i den eksisterende lufthavnsinfrastruktur.
Lufthavne skal installere nye biometriske scanningsenheder, opdatere deres IT-systemer og uddanne personale til at håndtere de nye procedurer.
Mange mindre lufthavne mangler også plads og ressourcer til at rumme de nye fingeraftryks- og ansigtsbiometriske scannere, som systemet kræver.
De europæiske lufthavnes uforberedthed kan resultere i betydelige forsinkelser og forvirring for de rejsende.
Eksperter fra rejsebranchen frygter, at implementeringen af ind- og udrejsesystemet kan føre til flaskehalse og forsinkelser ved grænsekontrollerne.
EES forventede forsinkelser og konsekvenser for turismen
Når ind- og udrejsesystemet er implementeret, skal rejsende forvente længere ventetid ved EU’s grænser.
Disse forsinkelser kan være endnu mere besværlige i myldretiden og på rejsesæsonen.
Lange køer og komplicerede processer ved grænsen er mere end bare en ulempe.
De kan få turister til at tænke sig om en ekstra gang, før de rejser til EU, hvilket kan skade turismen og økonomien i mange medlemsstater.
En undersøgelse fra det britiske transportministerium viste, at 15 procent af befolkningen i England måske ville rejse mindre til Europa på grund af den nye EES.
Denne potentielle nedgang i antallet af rejser kan påvirke turistindustrien i hele EU.
Flyselskaber og rejseselskaber er også bekymrede over den potentielle indvirkning på flyplaner og den samlede rejseoplevelse.
Rejsende kan kun forvente forsinkelser og ankomme til lufthavnene tidligere end normalt for at give ekstra tid til de nye kontroller.
Rejsebureauerne har fået at vide, at de forsinkelser, der er forårsaget af EES, vil vare ved i omkring et år, efter at ESS er taget i brug.
UK-EU-grænseoverganges EES-forberedelser
Den britiske regering har gennemført flere undersøgelser af de potentielle konsekvenser for landets grænser og havne.
De fandt også, at deres grænseovergange mellem Storbritannien og EU var uforberedte på implementeringen af ind- og udrejsesystemet, især dem med sidestillede kontroller.
Behovet for individuel biometrisk kontrol betyder, at gruppebehandling, som er almindelig for køretøjer med flere passagerer, ikke længere vil være mulig.
Denne ændring forventes at medføre betydelige forsinkelser ved travle grænseovergange som Dover havn og Getlinks kanaltunnelterminal i Folkestone, Storbritannien.
Den begrænsede plads i St. Pancras-terminalen gav også problemer med logistikken og infrastrukturen.
Dover Port indrettede en separat bane og kiosker til busser og almindelige baner og borde til personbiler.
Havnemyndighederne sagde, at grænsekontroltiden for EES-registrering vil stige fra 45 til 90 sekunder til et par minutter eller mere pr. person.
Getlink og Eurostar har dog lovet, at der ikke vil være forsinkelser eller kaos ved deres terminaler i Storbritannien og EU.
Eurostar forsikrede de rejsende om, at der vil være nok kiosker til EES-grænsekontrol og rigelig plads, hvis der skulle opstå ventetid.
Getlink havde investeret i en ny overdækket gennemkørselsplads og EES-kiosker for at undgå lange køer og trafikpropper.
Opfordrer til yderligere udskydelse af EES
De europæiske lufthavnes uforberedthed har skabt udsigt til, at ind- og udrejsesystemet bliver forsinket.
Både franske embedsmænd og udvalg i det britiske parlament har direkte bedt EU om at udskyde EES-lanceringen igen.
Rafael Schvartzman fra IATA sagde, at der stadig er problemer med ind- og udrejsesystemet.
Desuden kan det, at EES-mobilappen ikke er klar til tiden, betyde, at det nye system ikke bliver lanceret i oktober.
Manglen på detaljer fra EU har også skabt tvivl om systemets lancering i oktober.
Dover var efter sigende holdt op med at ansætte nye medarbejdere, som skulle hjælpe rejsende med EES-registrering.
Det skyldes primært usikkerheden om, hvornår EU’s nye grænsekontrolsystem bliver implementeret.
Tim Reardon fra Dover havn sagde, at de “ikke ønsker at bevilge penge og opdage, at det hele er forsinket i et år.”
Men EU har været tavs omkring udstationering af EES-pengene efter oktober 2024.
Når startdatoen nærmer sig, bør rejsende holde sig orienteret om de nye regler og forberede sig på mulige forsinkelser.