En britisk parlamentsminister (MP) sagde, at Den Europæiske Unions (EU’s) nye grænsekontrolsystem Entry/Exit System (EES) vil få en blød lanceringsperiode.
Minister for veje og lokal transport Guy Opperman sagde, at den bløde lancering ville løse “så meget af køen, så mange af komplikationerne”, som The Independent rapporterede.
EU vil implementere sit nye automatiserede EES-grænsekontrolsystem i oktober 2024.
I stedet for at stemple passet bruger EES de rejsendes biometriske data til at registrere deres ind- og udrejse af Schengen-zonen.
Det vil påvirke alle rejsende uden for EU, både indehavere af visum til kortvarige ophold og personer, der er fritaget for visum, såsom britiske statsborgere.
Myndighederne har advaret om, at EES kan forårsage lange køer, forsinkelser og trafikpropper. Det skyldes, at rejsende registrerer fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.
“Vi har helt sikkert en periode på seks måneder, hvor implementeringen af dette faktisk er en blød lancering”, sagde Opperman til European Scrutiny Committee.
Han sagde, at hvis der skulle opstå lange køer eller forsinkelser, vil “forebyggende fleksibilitetsforanstaltninger” gøre det lettere for køretøjer, busser, lastbiler og biler at passere.
Rejse- og transportmedarbejdere forventer længere køer og forsinkelser på grund af EES ved grænserne mellem Storbritannien og EU med sidestillede kontroller.
Sideløbende kontrol betyder, at EU’s grænsebetjente udfører immigrationskontrol, mens de rejsende stadig er i Storbritannien.
Passagerer skal stige ud af deres køretøjer for at registrere sig i EES, når de krydser Dover havn og kanaltunnelen.
EES kan også forårsage lange køer på Londons St. Pancras Station, hvor der er begrænset plads til nye kiosker.
EES-mobilappen vil være tilgængelig kort efter lanceringen
Som Eurostars CEO Gwendoline Cazenave havde erklæret, vil EES-mobilappen ikke være klar i tide til systemets lancering.
Tom Pursglove, statssekretær i indenrigsministeriet, bekræftede det også under mødet med European Scrutiny Committee.
EU’s politik kræver, at rejsende, der besøger Schengen-zonen for første gang, skal registrere ansigts- og fingeraftryksdata foran en grænsebetjent.
EES-appen, der er under udvikling, har til formål at hjælpe rejsende med at gøre dette på forhånd og væk fra grænsen.
Både EU og dets medlemslande anerkender, at EES-appen “virkelig vil hjælpe” med at mindske udfordringerne.
Pursglove sagde, at den britiske regering “føler meget stærkt”, at appen skal “sættes på plads på det først mulige tidspunkt”.
“Der er store fordele ved at forsøge at gøre så meget som muligt af denne forarbejdning upstream,” sagde han til udvalget.
Indenrigsministeren tilføjede, at EES-appen vil “blive fulgt op i overensstemmelse hermed”.
Alligevel sagde Pursglove, at regeringen vil “fortsætte med at presse på” for at få den gjort tilgængelig ved lanceringen af EES-grænsekontrolsystemet.
“Der er en vilje til at forsøge at levere den app-baserede løsning så hurtigt som muligt,” understregede han.
Alligevel sagde en EU-talsmand, at det ville være frivilligt for EU’s medlemslande at bruge EES-appen.
Forberedelser til EES’ grænsekontrolsystem
Ved grænserne mellem Storbritannien og EU er man i gang med at forberede udrulningen af EES-systemet senere på året, selvom appen ikke er tilgængelig.
Getlink, der administrerer kanaltunnelen, har færdiggjort en ny overdækket drive-through EES-præregistrering på sin franske terminal i Coquelles.
Det vil gøre det muligt for ikke-EU-chauffører, der bruger LeShuttle-tjenesten til at rejse til Storbritannien, at indsende pas og biometriske data.
Getlink forventer, at de kiosker, der skal bruges til biometrisk kontrol, vil stå færdige i maj 2024.
EES-infrastrukturen i Folkestone på den britiske side af tunnelen er i gang. Getlink sagde, at kioskerne vil blive installeret fra juli 2024.
Lederen af Dover havn, Doug Bannister, sagde, at de afbøder EES-forsinkelser ved at give rejsende mulighed for at registrere sig til EES i den sædvanlige ventetid, før de går om bord på færgen.
The Telegraph rapporterede, at der vil være en registreringszone inden for venteområdet, hvor biler stiller sig i kø 90 minutter til en time før deres færge afgår.
I løbet af ventetiden kan de rejsende udfylde en formular og få taget deres ansigts- og fingeraftryk.
Natalie Elphicke, parlamentsmedlem for Dover, sagde: “Der er stadig så meget, der skal gøres frem til oktober.”
Hun har opfordret den britiske regering til at prioritere en mere gnidningsløs indførelse af ind- og udrejsesystemet.
“Det er virkelig vigtigt, at regeringen holder foden på speederen i de næste par måneder,” sagde Elphicke.
Hun sagde, at mens forberedelserne er i gang, har EU ikke fuldt ud offentliggjort de lovgivningsmæssige krav til ind- og udrejsesystemet.
Det britiske transportministerium arbejder sammen med EU, medlemslandene, havnemyndighederne og færgeoperatørerne for at minimere forsinkelserne.
Pres for at udskyde EES-lanceringen til 2025
EES-udrulningen var oprindeligt planlagt til 2021, men blev udskudt til maj 2022 og september 2023 på grund af teknologiske problemer.
Det blev skubbet til oktober 2024 for at minimere rejseforstyrrelser under OL i Frankrig fra juli til september 2024.
Den franske lufthavnsforening sagde, at den har forhandlet med EU om at udskyde EES igen til første kvartal af 2025.
På grund af den forventede trafikmængde under OL kunne de parisiske lufthavne ikke forberede sig tilstrækkeligt på EES-grænsekontrolsystemet.
Den franske lufthavnsunion sagde dog, at EU er “fast besluttet” på at lancere EES senere på året.