En embedsmand fra de franske lufthavnes fagforening siger, at den nye mobilapp til Den Europæiske Unions (EU) Entry/Exit System (EES) måske ikke er så hjælpsom.
EES er EU’s nye automatiserede grænsekontrolsystem, der registrerer ind- og udrejse i Schengen-området ved hjælp af biometriske data.
Det vil erstatte manuel stempling af pas ved EU’s ydre grænser den 6. november 2024, ifølge Nicolas Paulissen.
Paulissen, generaldelegeret for L’Union des Aéroports Français (UAF), der repræsenterer lufthavnene i Frankrig, er ikke optimistisk med hensyn til EES-mobilappen.
Han fortalte The Connexion, at det i øjeblikket “ikke vil have den store indflydelse på ventetiderne, hvilket er en skuffelse.”
Paulissen afslørede, at rejsende kun kunne gøre lidt med den, da den ikke tager billeder eller registrerer fingeraftryk.
“Jeg tror ikke, det bliver en mirakelløsning,” sagde han.
Han sagde, at lufthavne i Sverige, hvor der er foretaget tests, “ikke var begejstrede” for det.
Brugen af EES-appen vil være frivillig blandt EU’s medlemslande
Biometrisk registrering foran en grænsebetjent er en af de største bekymringer og årsager til forsinkelser ved grænserne mellem Storbritannien (UK) og EU.
Det er især problematisk for grænseovergange mellem Storbritannien og EU, der ligger ved siden af hinanden. Den sideløbende grænsekontrol betyder, at det franske grænsepoliti kontrollerer folks pas, når de forlader Storbritannien.
Ifølge EU-lovgivningen skal rejsende registrere ansigts- og fingeraftryksdata til EES foran en grænsebetjent, første gang de rejser ind i Schengen-området.
Ved fremtidige besøg kan rejsende bruge fingeraftryk eller ansigtsbiometri til at bekræfte deres tilladelse og registrere deres ind- og udrejse.
Rejsendes data vil blive i EES i tre år, eller indtil deres pas udløber.
Den vil opdatere og opbevare deres data i yderligere tre år, hver gang de besøger Schengen-zonen.
Hvis deres næste besøg i EU er tre år efter deres første EES-registrering, skal de igen registrere deres biometriske data foran en grænsebetjent.
EU’s EES-mobilapp skal muliggøre biometrisk registrering på forhånd og væk fra grænsen.
Anitta Hipper, EU’s talsperson for indre anliggender, bekræftede, at en EES-mobilapp er under udvikling.
Hun sagde, at EES-mobilappen “vil blive gjort tilgængelig for Schengen-landene, når EES går i drift.”
Det vil dog være frivilligt for de enkelte EU-lande, om de vil bruge EES-appen.
“Der er “ingen juridisk forpligtelse til at gøre brug af det,” sagde Hipper.
Lufthavne i Paris bad EU om at udskyde lanceringen af EES
Paulissen sagde, at UAF ikke var klar over, at den franske regering havde besluttet, om den ville bruge EES-appen eller ej.
Han afslørede dog, at fagforeningen havde forhandlet med EU om at udskyde implementeringen af EES endnu en gang.
På grund af de olympiske lege vil lufthavnene i Frankrig ikke have tilstrækkelig tid til at forberede sig på udrulningen af EES.
De Olympiske og Paralympiske Lege 2024 er planlagt i Frankrig fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september 2024.
På grund af den forventede store trafik i forbindelse med legene kunne der ikke udføres byggearbejde i de parisiske lufthavne i den periode.
Som følge heraf kan franske lufthavne i hovedstaden være ude af stand til at opsætte tilstrækkeligt mange EES-kiosker til at indsamle biometriske data effektivt.
Det sker på trods af, at EU kræver, at medlemslandene indfører systemerne inden udgangen af juli.
Forsink EES for at undgå lange køer og ventetid
Oprindeligt var EES planlagt til 2021, men eu-LISA udsatte udrulningen til maj 2022 og derefter til september 2023.
At integrere det komplekse grænsesystem med en central database viste sig at være vanskeligt for EU’s medlemslande på grund af problemer med deres eksisterende infrastruktur.
Det blev udskudt til oktober 2024, da de franske myndigheder ikke ønskede, at det nye system skulle forstyrre trafikken under OL.
Medlemslandene skal senest i august 2024 bekræfte, at de er klar til lanceringen af ind- og udrejsesystemet i november 2024.
“Vi ønsker at udskyde det til første kvartal af 2025,” sagde Paulissen.
Hun tilføjede dog, at “Europa-Kommissionen er fast besluttet på” at lancere den senere på året.
Thomas Juin, formand for UAF, sagde: “Det ser ikke godt ud for ventetiderne. Der er risiko for virkelig lange køer.”
Han tilføjede også, at uden yderligere politiressourcer ville risikoen for kaos ved grænsen stige.
Flere grupper beder EU om at udsætte udrulningen af EES
Flere organisationer har foreslået, at implementeringen af EES bør udskydes til 2025.
Embedsmænd fra havnen i Dover og lokalsamfundet har advaret om, at der kan komme 14 timers forsinkelser ved grænsen, når EES bliver indført.
P&O’s færgedirektør bad EU om at udskyde EES og foreslog en app, som allerede er under udvikling.
High Speed 1 (HS1) og Eurostar havde understreget, at biometrisk registrering ved ankomsten til grænsen ville påvirke driften betydeligt.
Jernbaneselskaberne nævnte, at de muligvis begrænsede antallet af passagerer for at undgå lange køer ved grænsen.
Havnens begrænsede plads gør det udfordrende for passagererne at gå fra borde og registrere sig til EES.
Som følge heraf vil lange grænsekøer påvirke nærliggende områder og forårsage trafikpropper og økonomiske forstyrrelser.
Pancras Station i London har begrænset plads og EES-kiosker til at behandle EES-registrering og -kontrol mere effektivt.