Heathrow Airports CEO har igen kritiseret den britiske regering for at føre en politik, der hindrer lufthavnens succes.
Storbritanniens største lufthavn meddelte, at Heathrow på baggrund af resultaterne i april er på vej mod sit travleste år nogensinde.
Heathrows passagertal steg med 4,8 procent i sidste måned og bød 6,7 millioner passagerer velkommen, skriver The Telegraph.
Den havde også sin travleste dag siden oktober 2019, da 1.337 fly enten lettede eller landede i lufthavnen den 19. april 2024.
Thomas Woldbye, Heathrow Lufthavns administrerende direktør, advarede dog om, at dens succes er truet.
“For at frigøre vores fulde potentiale til at hjælpe med at skabe vækst i landets økonomi har vi brug for, at regeringen gennemfører politikker, der støtter britisk luftfarts evne til at konkurrere globalt,” sagde han.
Woldbye kritiserede den britiske regerings nye digitale rejsetilladelsesordning, Electronic Travel Authorization (ETA).
ETA koster £10 pr. ansøgning. Det bliver obligatorisk for alle visumfri statsborgere, der rejser til Storbritannien på korte ture.
Det er også påkrævet for transitpassagerer, uanset om de skal igennem grænsekontrol eller ej.
Heathrows chef sagde også, at afskaffelse af tax-free shopping for internationale besøgende ikke hjælper med at opmuntre turister til at blive og bruge penge.
“Initiativer som indførelsen af unødvendige visa for transitpassagerer, fraværet af tax-free shopping og den nyligt foreslåede stigning i erhvervsskatterne understreger behovet for, at ministrene har en tilgang til politikudformning på tværs af regeringerne,” tilføjede han.
Disse foranstaltninger “begrænser Storbritanniens globale tilgængelighed”, sagde Woldbye.
Forventet ankomsttidspunkt for skadede transitpassagerer
I øjeblikket er det kun rejsende fra Bahrain, Kuwait, Jordan, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (UAE), der har brug for en ETA for at besøge Storbritannien.
Men den britiske regering har planer om at indføre ETA for alle statsborgere uden visum, herunder borgere fra Europa, USA og andre lande.
ETA har til formål at forbedre grænsesikkerheden. Men Healthrows Woldbye sagde sammen med andre fagfolk i luftfartsindustrien, at det stiller britiske lufthavne i en meget ugunstig situation.
Han argumenterede for, at kravet om ETA for transitpassagerer kan få dem til at rejse til andre store europæiske lufthavne, hvor det er gratis.
Det kan allerede have en effekt, da Heathrow registrerede sin laveste månedlige andel af transfertrafik i mere end et årti.
Verdens fjerde travleste lufthavn har modtaget 19.000 færre passagerer, der rejser fra Qatar til Storbritannien, siden ETA blev indført i november 2023.
Heathrow Lufthavn betjener omkring 25 millioner tilslutningsflyvninger om året for omkring 18 millioner transitpassagerer.
Flyselskaber med base i Storbritannien, som British Airways og Virgin Atlantic, kan også opleve, at færre flyver med dem.
Transitpassagerer og tilslutningsfly bidrager til Heathrow Lufthavns status som et centralt globalt knudepunkt.
Det er afgørende for Storbritanniens turisme, handel og internationale forbindelser, som giver rejsende fra London nem adgang til andre globale destinationer.
Alligevel er regeringen overbevist om, at alle rejsende uden visum, herunder transitpassagerer, skal overholde ETA-kravet.
Det er afgørende for, at ordningen effektivt og med succes kan forbedre den britiske grænsesikkerhed.
Beskatning af turister gennem shopping
Woldbye sagde også, at beskatningen af varer købt af internationale turister i Storbritannien siden 2020 havde skadet økonomien.
Det britiske finansministerium har hævdet, at en afskaffelse af skattefri shopping for britiske besøgende vil koste landet omkring 2 milliarder pund.
Nogle har dog hævdet, at den nye politik koster statskassen omkring 11 milliarder pund om året ved at afskrække turister fra at besøge Storbritannien.
Ifølge en undersøgelse fra 2023 foretaget af Centre for Economics and Business Research afskrækkede det to millioner turister fra at besøge landet.
ALVA-direktør Bernard Donoghue sagde, at afskaffelsen af taxfree-shopping førte til et “betydeligt fald” i de oversøiske turisters forbrug.
Han tilføjede, at Storbritannien “går glip af dyre varer, der købes af besøgende fra hele verden.”
Uden den skattefrie indkøbspolitik ville besøgende afbryde deres ferie i Storbritannien og tage til andre europæiske lande for at købe ind.