Den Europæiske Unions (EU) længe ventede ind- og udrejsesystem (EES) kan blive yderligere forsinket på trods af, at det er planlagt til at blive lanceret den 10. november.
EU har udskudt det nye automatiserede system flere gange siden den oprindelige målsætning om lancering i 2021.
EU bekræftede for nylig sin nye lanceringsdato i november, en måned senere end den tidligere måldato den 6. oktober.
Mens nogle siger, at EU står fast på at lancere EES i november, antyder en anden rapport potentielt flere forsinkelser.
En talsmand for Europa-Kommissionen indrømmede for nylig, at EU måske ville overskride sin deadline for lanceringen af EES.
“Implementeringen af et system som EES er en kompleks operation, og forsinkelser kan ikke helt udelukkes,” sagde EU’s talsmand til BBC.
EES har til formål at strømline og forbedre grænsekontrollen
EES har til formål at modernisere og strømline grænsekontrollen ved at erstatte stempling af pas med indsamling af biometriske data.
I det nye system skal alle borgere og indbyggere uden for EU afgive biometriske data såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger ved ind- og udrejse ved grænsen.
Rejsende fra lande uden for EU omfatter turister, forretningsrejsende og britiske statsborgere, der betragtes som tredjelandsstatsborgere efter Brexit.
Målet er at forbedre sikkerheden ved at spore personer, der overskrider visumgrænsen, og opdage personer, der kan udgøre en trussel.
“Ind- og udrejsesystemet er en vigtig del af vores strategi for at gøre Schengen-området mere sikkert,” sagde Ylva Johansson, EU-kommissær for indre anliggender.
Når ind- og udrejsesystemet er fuldt implementeret, vil det forbedre effektiviteten i grænsebehandlingen og reducere risikoen for fejl i forbindelse med manuel stempling af pas.
Forsinkelse af EES-udrulningen på grund af tekniske og logistiske udfordringer
EU har gentagne gange udskudt EES-lanceringen på grund af både tekniske vanskeligheder og logistiske problemer.
Medlemslande som Frankrig, Tyskland og Holland har udtrykt bekymring for, om de er klar til systemet.
Disse tre vigtige EU-lande udtrykte bekymring over behovet for omfattende test af det nye grænsesystem.
Myndighederne er bekymrede for, at en for hurtig udrulning af systemet kan medføre betydelige rejseforstyrrelser ved de store grænseovergange.
Det er et stort problem, især for steder med meget trafik som Paris’ Charles de Gaulle-lufthavn eller Dover havn i Storbritannien.
Mange lufthavne og grænseovergange mangler stadig den nødvendige teknologi, som f.eks. biometriske registreringsautomater og ansigtsgenkendelsesscannere.
Ifølge rapporten har Dover Havn endnu ikke modtaget tablets til at teste systemet på nogen måde.
Men den fortsætter med at opgradere sin infrastruktur, herunder at bygge skræddersyede faciliteter til at udføre kontrollerne.
Det kan være dyrt og tidskrævende at opgradere disse faciliteter, teste ny teknologi og ansætte nyt personale, hvilket bidrager yderligere til forsinkelserne.
Alligevel bekræftede en talsmand for EU-Kommissionen over for Gibraltar Chronicle, at måldatoen i november stadig er officiel.
Kommissionen hjælper aktivt alle medlemsstater, der har brug for støtte til at sikre, at de er helt klar til EES-lanceringen i november.
Mindre, regionale europæiske lufthavne står over for flere udfordringer
International Air Transport Association (IATA) har advaret om, at mange regionale og små lufthavne endnu ikke er klar til EES.
Mens større lufthavne sandsynligvis vil klare EES-udrulningen med færre problemer, kan mindre lufthavne i hele EU stå over for betydelige vanskeligheder.
Regionale, mindre lufthavne har ofte ikke den plads og det personale, der skal til for at håndtere den øgede behandlingstid, der følger med biometriske kontroller.
“Små lufthavne vil få det svært,” siger en højtstående britisk transportmedarbejder til The Standard.
Selv om kilden ikke nævnte specifikke lufthavne, vil steder i populære turistområder sandsynligvis blive mest berørt,
Rejsende fra Storbritannien og lande uden for EU, der flyver til mindre europæiske lufthavne, som håndterer et stort antal udenlandske ankomster, kan blive udsat for længere forsinkelser.
Derfor bør briter og andre udlændinge, der flyver til mindre EU-lufthavne, forvente længere ventetider, når systemet er på plads.
En højtstående britisk transportmedarbejder bemærkede også, at ind- og udrejsesystemet lanceres samtidig, hvilket øger sandsynligheden for forstyrrelser.
Muligheden for længere ventetider er bekymrende, da selv små forsinkelser kan løbe op, især i højsæsonen.
Potentielle løsninger på problemer, der hindrer udrulning af EES
EU overvejer angiveligt muligheder som en gradvis udrulning af EES eller en blød implementering. Der er dog ikke annonceret nogen konkrete planer.
Disse muligheder kunne give uforberedte grænseovergange mere tid til at forberede sig eller udføre tests i levende miljøer.
Denne trinvise tilgang kunne indebære, at ind- og udrejsesystemet lanceres ved mindre overbelastede grænser og gradvist udvides til højt trafikerede grænsepunkter.
Britiske embedsmænd har også foreslået en“nødventil” for at forhindre større rejseforstyrrelser.
Hjælpeventilen vil give EU’s grænsebetjente mulighed for midlertidigt at sætte biometriske kontroller på pause i travle rejseperioder for at holde køerne overskuelige.
En mobilapp, der er under udvikling, kan give rejsende mulighed for at forhåndsregistrere sig, før de ankommer til grænsen, for at undgå længere ventetider.
Men EU-lovgivningen forhindrer det i øjeblikket, da rejsende skal aflevere pas og biometriske data ved grænsen.
Selv om denne app kan hjælpe med at reducere forsinkelser, vil den sandsynligvis ikke være klar inden EES-lanceringen.
Rapporterne siger også, at når denne mobilapp er klar, vil EU’s medlemslande beslutte, om de vil indføre den.
Forberedelse til EES-lanceringen
Rejsende skal holde sig orienteret om de seneste opdateringer vedrørende ind- og udrejsesystemet.
Med udsigt til længere behandlingstider skal rejsende afsætte ekstra tid ved grænseovergangene.
Det vil være afgørende i ind- og udlandets tidlige faser, men kan vare ved i et år.
Efterhånden som EES-lanceringsdatoen nærmer sig, skal EU og dets nabolande samarbejde for at sikre en gnidningsløs overgang.