Den Europæiske Unions (EU’s) nye ind- og udrejsesystem (EES), som oprindeligt skulle have været lanceret den 10. november, er blevet udskudt endnu en gang.
Ylva Johansson, EU’s kommissær for indre anliggender, bekræftede, at EU ikke er klar til fuld implementering.
Hun sagde til BBC: “Det er tydeligt, at vi ikke vil være klar til den 10. november.”
I stedet meddelte Johansson, at EU ville vedtage en gradvis udrulning eller en trinvis tilgang til lanceringen.
Det vil give flere EU-lande mulighed for at færdiggøre de nødvendige forberedelser.
Johansson annoncerede dog ikke en ny tidsplan for trinvis udrulning af EES.
EES var oprindeligt planlagt til opsendelse i 2022, men er blevet udskudt flere gange på grund af tekniske og logistiske udfordringer.
Årsager til EES-forsinkelser
Ind- og udrejsesystemet er designet til at automatisere processen med at registrere ikke-EU-rejsendes ind- og udrejse af Schengen-området.
I stedet for at stemple passet vil det nye system bruge biometriske data som fingeraftryksscanninger og ansigtsgenkendelse.
EES har til formål at forbedre grænsesikkerheden, reducere illegal indvandring og strømline processen for overvågning af visumoverskridelser.
En talsmand for EU-Kommissionen afslørede for nylig, at EU ikke helt kan udelukke yderligere EES-forsinkelser.
Det skyldes primært operationens kompleksitet og systemets stabilitet.
Men det har vist sig at være sværere end forventet at installere det nødvendige udstyr ved grænseovergangene.
Mange EU-medlemsstater har kæmpet for at opfylde de teknologiske krav i systemet.
Det var især en udfordring for grænseovergangssteder med stor trafik og begrænset plads og infrastruktur.
Johansson forklarede, at en forhastet lancering af systemet uden at sikre korrekt funktionalitet kunne medføre betydelige forstyrrelser.
“Det er vigtigt, at alle systemer fungerer gnidningsløst for at undgå kaos ved grænserne,” sagde Johansson.
Det sidste, EU ønsker, er, at rejsende skal opleve lange forsinkelser på grund af dårligt udført teknologi.
Bekymringer om infrastrukturens parathed og kapacitet til at håndtere biometriske data er blevet rejst gentagne gange i månederne op til november.
Der mangler stadig at blive installeret fingeraftryksscannere og ansigtsgenkendelsesudstyr ved mange vigtige adgangspunkter, herunder Dover Havn.
Mange lufthavns- og havnefunktionærer har også udtrykt bekymring over, at det nye system ikke er blevet testet i virkelige miljøer.
Frankrig, Tyskland og Holland har skrevet til EU-Kommissionen om disse bekymringer.
Disse tre nøglelande er værter for store EU-lufthavne. De er ansvarlige for 40 procent af de indgående rejser til Schengen-området.
Hvis systemet blev implementeret uden at løse disse problemer, kunne trængsel ved grænsen føre til betydelige forsinkelser i rejsen.
Trinvis udrulning af EES: en mere sikker tilgang
EU-ministrene skal diskutere EES-beredskabsplanen på et møde i Luxembourg.
En mulighed for systemets trinvise tilgang er, at nogle lande og grænseovergange, der er klar, vil bruge systemet først.
Andre lande vil begynde at bruge systemet senere, når de er færdige med at forberede sig på det nye system.
Lande med mere avanceret grænseinfrastruktur, som Frankrig og Tyskland, kan være blandt de første til at indføre systemet.
Mindre regionale lufthavne kan følge efter, når de har installeret den nødvendige teknologi.
Denne trinvise tilgang vil gøre det muligt for EU at identificere og løse eventuelle problemer, før systemet er fuldt operationelt.
Johansson understregede, at denne tilgang er en “praktisk løsning” og vil give mulighed for en mere glidende overgang.
“Vi har brug for en praktisk løsning, der fungerer for alle”, sagde hun, “og denne gradvise tilgang giver os fleksibilitet til at løse problemerne, efterhånden som de opstår.
Ved at sprede udrulningen håber EU at undgå at overvælde grænseovergangene med nye procedurer.
EU’s medlemsstater får også mere tid til at uddanne personale, teste biometriske systemer og foretage justeringer baseret på resultater i den virkelige verden.
Denne trin-for-trin-guide kan hjælpe med at reducere trængsel og forvirring ved travle grænseovergange, især i den første lanceringsfase.
En anden mulighed er en sikkerhedsventil, der giver EU’s grænsevagter mulighed for at suspendere biometriske kontroller, når køerne bliver uoverskuelige.
En anden mulighed er at ændre EU-lovgivningen, så rejsende kan registrere biometriske data væk fra grænsen og på forhånd.
Det kan ske via en mobilapp eller på sikre steder væk fra havne eller lufthavne.
EES’ indvirkning på grænseovergange og rejsende
For rejsende forventes ind- og udrejsesystemet at forenkle indrejseprocedurerne med tiden.
Det nye system forventes dog at medføre forsinkelser i de indledende faser, især i myldretiden.
Det skyldes kompleksiteten i at etablere nye infrastrukturer, bruge biometrisk teknologi og uddanne personale til at hjælpe de rejsende.
De forventede forsinkelser som følge af ind- og udrejsesystemet giver anledning til stor bekymring, især ved travle grænseovergange som Dover havn i Storbritannien.
Havnen er en hovedpassage mellem Storbritannien og EU, hvor millioner af køretøjer og passagerer passerer igennem hver dag.
Embedsmænd i Dover har advaret om, at ventetiden kan stige betydeligt – i værste fald 14 timer – når ind- og udrejsesystemet er implementeret.
De lange køer kan også skabe trafikpropper i Kents lokalsamfund og forstyrre ikke bare rejsen, men også den lokale økonomi.
Disse forsinkelser kan påvirke millioner af rejsende i travle lufthavne og Eurotunnelen, hvor der allerede er problemer med overbelastning.
For at minimere forstyrrelser arbejder den britiske regering tæt sammen med havne og flyselskaber for at sikre, at de er forberedt.
Det har også investeret 10,5 millioner i at forbedre EES-paratheden ved de vigtigste grænseovergange mellem Storbritannien og EU.
Størstedelen af midlerne går til Dover havn i Kent, kanaltunnelen i Folkestone og Eurostars St.
Rejsende til Europa bør tjekke og holde sig opdateret om ændringer i grænseprocedurer og potentielle forsinkelser.
Under den første udrulning af EES skal de tage højde for ekstra ventetid, mens grænsen overgår til det nye system.
Mens EES-lanceringen er forsinket igen, arbejder Europa-Kommissionen sammen med medlemsstaterne for at sikre, at alle grænser er udstyret til at håndtere den nye teknologi.
Den trinvise udrulning af EES forventes at finde sted i løbet af 2025.