Den Europæiske Union (EU) har igen forsinket implementeringen af sit nye ind- og udrejsesystem (EES) med en måned.
Ifølge en rapport udgivet af The Independent er den nye EES-lanceringsdato sat til den 10. november 2024.
Udsættelsen kan potentielt forlænges til den 17. november for at sikre, at alle EU-medlemsstater er fuldt ud forberedt på det nye system.
EU-Kommissionen har dog endnu ikke bekræftet den nye lanceringsdato for EES.
Systemet var oprindeligt planlagt til at starte i 2021, men har været udsat for flere tilbageslag.
Ind- og udrejsesystemet er en central del af EU’s strategi for at styrke grænsesikkerheden og strømline indvandringsprocedurerne.
Tredjelandsstatsborgere, herunder britiske rejsende, skal registrere biometriske data, f.eks. fingeraftryksscanninger og ansigtsbilleder.
Det erstatter den manuelle stempling af pas ved at bruge rejsendes biometriske data til at spore ind- og udrejse af Schengen-området.
EES-systemet har til formål at automatisere grænsekontrollen, opdage overskridelser og forbedre den generelle sikkerhed.
Årsager til forsinkelsen af EES-lanceringen
Forsinkelsen i implementeringen af ind- og udrejsesystemet skyldes flere faktorer.
En af de primære bekymringer er, om alle EU-medlemsstater er klar til at gå fra manuelle til digitale checks.
International Air Transport Association (IATA) har advaret om, at mange regionale lufthavne i EU stadig ikke er klar til EES.
Dette skift kræver betydelige opgraderinger af infrastrukturen, herunder installation af biometriske kiosker og uddannelse af grænsepersonale.
Mange EU-lande har stadig brug for mere tid til at etablere den rette infrastruktur og teknologi ved deres grænseovergange.
En anden grund er at undgå forstyrrelser i spidsbelastningsperioder, som f.eks. halvårsferien i oktober i Storbritannien.
Doug Bannister, administrerende direktør for Dover havn, bemærkede, at “et element af forsigtighedsforanstaltninger” var en del af EES-lanceringen.
“De vil være i stand til at skrue ned for mængden af indgreb til registrering, hvis køen bliver for stor,” siger han til The Independent.
Han tilføjede: “Det vil være tilgængeligt for alle gateways til EU.”
Alligevel har tekniske og driftsmæssige udfordringer, og hvordan det præcist kommer til at fungere, bidraget til forsinkelsen.
Bannister sagde, at de stadig “arbejder på det med vores kolleger i Frankrig og EU.”
Indførelse af en “overtryksventil”
Sammen med forsinkelsen af EES-lanceringen vil systemet nu have mulighed for at bruge en “overtryksventil”.
Mange mennesker ved overfyldte grænseovergange kan blive fritaget for biometrisk registrering ved første indrejse i EU, når ind- og udrejsesystemet er i drift.
Nogle EU-medlemsstater rapporterede, at rejsendes immigrationskontrol kunne tage op til fire gange så lang tid under ind- og udrejsesystemet.
“Sikkerhedsventilen” vil reducere forsinkelser og lange køer betydeligt, hvis grænseovergangene bliver for overbelastede.
Det vil i høj grad hjælpe grænseovergange mellem Storbritannien og EU med sidestillede kontroller, hvor EU’s grænsevagter udfører immigrationskontrol, mens de rejsende stadig befinder sig på britisk jord.
Disse grænseovergange mellem Storbritannien og EU omfatter havnen i Dover, kanaltunnelen i Folkestone og St. Pancras-terminalen i London.
Disse grænseovergange har også begrænset plads til mere infrastruktur til EES-kontrol sammenlignet med lufthavne.
Systemet blev oprindeligt udviklet før Brexit-afstemningen og forudsatte “light touch”-kontrol af britiske statsborgere.
Men britiske rejsende står nu over for strengere krav i henhold til ind- og udrejsesystemet efter Brexit.
Alligevel vil den indledende effekt blive drastisk reduceret af sikkerhedsventilen, hvilket letter efterspørgslen efter indsamling af biometriske data.
Under “særlige omstændigheder, som endnu ikke er defineret”, kan kun en ud af ti rejsende indsende biometriske data under EES-lanceringen.
I spidsbelastningsperioder kan de lokale immigrationsmyndigheder være nødt til at afgøre, hvor mange rejsende der skal registreres biometrisk.
EES-lancering og overgangsperiode
Transportvirksomheder, herunder færgeselskaber og flyselskaber, har udtrykt bekymring over ind- og udrejsesystemets indvirkning på rejseaktiviteterne.
De har opfordret til en gradvis indførelse af biometrisk dataindsamling og en periode til at teste systemets pålidelighed.
Derudover krævede de en robust offentlig kommunikationskampagne for at informere rejsende om de nye krav.
Færgeselskaber, lufthavne og andre transportknudepunkter er bekymrede over potentielle flaskehalse og indvirkningen på rejseplanerne.
Uden en gradvis implementering og klar kommunikation kan rejsende blive udsat for forvirring og forsinkelser, især i travle rejsesæsoner.
Som svar har EU foreslået en overgangsperiode på 12 til 18 måneder, hvor biometriske data kan indsamles gradvist.
En trinvis tilgang vil styre passagerstrømmen og give rejsende og grænsemyndigheder mulighed for at tilpasse sig det nye system langsomt.
En britisk transportminister nævnte først en blød lanceringsperiode på seks måneder, når ind- og udrejsesystemet går i luften.
Det vil hjælpe lufthavne og grænseovergange med at teste og ændre deres EES-forberedelser, hvis det er nødvendigt.
Bekymringer over lange køer og manglende app-tilgængelighed
En af de store bekymringer omkring implementeringen af ind- og udrejsesystemet er muligheden for lange køer ved grænseovergangene.
Et udvalg i det britiske parlament advarede om 14 timer lange forsinkelser og massive trafikpropper, når EES blev aktiveret.
Rejsebureauer har fået at vide, at der kan være forsinkelser ved grænserne i op til et år efter udrulningen af EES.
Det skyldes hovedsageligt, at de rejsende tager sig tid til at gennemføre deres første registrering i EES foran en grænsebetjent.
EU er også i gang med at udvikle en EES-mobilapp, der skal hjælpe med at reducere ventetiden ved at give rejsende mulighed for at registrere deres biometriske data på forhånd.
Der er dog stadig intet nyt om, hvorvidt den vil være klar inden den angivne nye EES-lanceringsdato i november.
På trods af appens potentiale til at lette processen tager den ikke billeder eller registrerer fingeraftryk, hvilket begrænser dens effektivitet.
Der har været opfordringer til at udskyde implementeringen af EES yderligere, indtil appen er fuldt funktionsdygtig.
Rejsende forbereder sig på EES-lanceringen
Rejsende, især dem fra Storbritannien, bør forberede sig på disse ændringer i god tid.
Denne forberedelse omfatter forståelse af de nye krav, f.eks. behovet for indsamling af biometriske data fra EES.
Det er også vigtigt for rejsende at planlægge deres rejser med potentielle forsinkelser i tankerne.
Hvis du afsætter ekstra tid til grænseovergange og er forberedt på den biometriske scanning, kan du rejse problemfrit.
Rejsende bør holde øje med officielle meddelelser for at holde sig orienteret om den seneste udvikling og tidslinjer.