EU’s digitale grænsesystem kan blive udsat for en ny 2-årig forsinkelse, mens vi venter på lovmæssig godkendelse

| december 30, 2024
EU's digitale grænsesystem kan blive udsat for en ny 2-årig forsinkelse, mens vi venter på lovmæssig godkendelse
Billede venligst udlånt af Bignai via iStock

Ifølge en leder af den franske transportindustri kan EU’s længe ventede nye digitale grænsesystem blive udsat for flere forsinkelser.

Det skyldes sandsynligvis den lovgivningsproces, der er involveret i den nye foreslåede trinvise implementering.

Entry/Exit System (EES), der er designet til at modernisere grænsekontrollen og forbedre sikkerheden, var oprindeligt planlagt til at blive lanceret i 2022.

Udrulningen af systemet er dog blevet udskudt flere gange, fordi der stadig er teknologiske problemer.

Den seneste planlagte opsendelsesdato den 11. november er taget af bordet til fordel for en trinvis opsendelse i 2025.

Problem med forsinkelse af nyt digitalt grænsesystem

Ind- og udrejsesystemet er designet til at strømline grænseovergange, øge sikkerheden og forhindre overskridelse af visumgrænser.

Det nye digitale grænsesystem vil erstatte manuel stempling af pas for ikke-EU-borgere og fastboende ved alle EU’s ydre grænser.

I stedet vil det nye digitale grænsesystem registrere alle ind- og udrejser i Schengen-området ved hjælp af biometriske data.

Det betyder, at rejsende uden for EU skal afgive fingeraftryk og ansigtsscanninger, hver gang de besøger og forlader EU.

Men lanceringen af ind- og udrejsesystemet kræver, at alle EU-medlemsstater tilpasser deres systemer og procedurer, hvilket har vist sig at være en udfordring.

Projektets udrulning afhænger nu af ny EU-lovgivning, der tillader en trinvis implementering.

Dette 6.000 ord lange udkast til forordning skal godkendes af både Rådet og Parlamentet.

Først efter deres godkendelse kan der fastsættes en forventet startdato, selv om EES’ officielle hjemmeside bekræfter en lanceringsdato i 2025.

En leder af den franske transportindustri vurderede, at det kunne tage “mindst to år” at få lovgivningen godkendt, ifølge The Connexions rapport.

Alligevel insisterer Det Europæiske Råd på, at ordningen skal lanceres “i god tid inden 2027”.

eu-LISA, det agentur, der er ansvarligt for store IT-systemer, skal senest den 31. januar 2025 fremlægge en ny køreplan for at hjælpe med at sætte forventninger.

Detaljerne i denne køreplan er dog stadig uklare på grund af de nødvendige godkendelsestrin, der er involveret.

Før denne proces er afsluttet, og alle deltagende lande har bekræftet, at de er klar, kan systemet ikke starte.

EES’ tekniske og operationelle udfordringer

EU's digitale grænsesystem kan blive udsat for en ny 2-årig forsinkelse, mens vi venter på lovmæssig godkendelse
Billede venligst udlånt af rawpixel.com via Freepik

Ud over de lovgivningsmæssige forhindringer har teknisk parathed været et andet vigtigt problem.

Frankrig, Holland og Tyskland havde tidligere undladt at erklære sig parate og udtrykt bekymring for EES-IT-systemernes “modstandsdygtighed”.

I oktober indrømmede EU’s kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson, at lanceringsdatoen i november 2024 ikke længere var holdbar.

Hun forklarede: “Vi er nødt til at sikre, at alle elementer i systemet er klar og sikre, før vi går videre.”

Derudover har bekymringer om EES-infrastrukturens modstandsdygtighed og stabilitet forsinket udviklingen yderligere.

Eurostar havde allerede forberedt sine biometriske scannere og udstyr til lanceringen i november 2024.

Der opstod dog problemer med at dele biometriske data med EU’s system, hvilket forstyrrede det digitale grænsesystem.

Det forventes, at eu-LISA vil udføre flere tests for at kontrollere serverens pålidelighed, når den lagrer de rejsendes data.

Det skal sikre, at systemet fungerer gnidningsløst og kan håndtere store datamængder effektivt.

En trinvis udrulning – der potentielt kan starte med specifikke regioner eller rejsekategorier – er blevet foreslået og afventer nu godkendelse.

Indvirkning på rejsende

EU's digitale grænsesystem kan blive udsat for en ny 2-årig forsinkelse, mens vi venter på lovmæssig godkendelse
Billede venligst udlånt af Rafael Rodrigues via Pexels

For rejsende uden for EU betyder forsinkelsen i lanceringen af ind- og udrejsesystemet, at der fortsat skal stemples manuelt i passet.

De forsinkede fordele ved ind- og udrejsesystemet, som f.eks. hurtigere grænseovergange og forbedret sikkerhed, har frustreret nogle rejsende.

Hyppige besøgende i Schengen-området har udtrykt bekymring over usikkerheden i implementeringstidsplanen.

Det forventes også, at det nye system i starten vil medføre nogle forstyrrelser med længere ventetider, mens begge embedsmænd vænner sig til det nye system.

Men EU er fortsat engageret og håber, at forsinkelserne kan hjælpe EU’s medlemslande og nabolande, som Storbritannien, med at blive bedre forberedt på at udføre digital grænsekontrol.

Embedsmændene er optimistiske med hensyn til, at en trinvis udrulning vil gøre det muligt for systemet at fungere gradvist, mens de resterende problemer løses.

EU-Rådet har understreget, at det er vigtigt at lancere systemet hurtigere end senere.

“Ind- og udrejsesystemet er et afgørende skridt i moderniseringen af EU’s grænsekontrol”, sagde Johansson.

Hun tilføjede: “Selv om disse forsinkelser er skuffende, må vi sikre, at systemet fungerer for alle.”

Rejsende rådes til at holde sig opdateret med meddelelser om implementeringen, især da der forventes flere grænseændringer.

EU planlægger at lancere sit europæiske system for rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) seks måneder efter, at ind- og udrejsesystemet er taget i brug.

Storbritannien vil også lancere sin nye ETA-ordning ( Electronic Travel Authorization ) for flere visumfri besøgende i januar 2025.

Under ændringerne af grænsekontrollen i 2025 skal rejsende forvente længere ventetider og være tålmodige, indtil alle problemer er løst.