En jernbaneoperatør siger, at Londons St. Pancras Station måske ikke kan håndtere Den Europæiske Unions (EU’s) nye Entry/Exit System (EES) uden timelange køer.
Den internationale højhastighedstogforbindelse kan bringe færre passagerer til og fra Det Forenede Kongerige (UK).
High Speed 1 (HS1) advarede om, at forberedelserne til EU’s EES på Londons St. Pancras station er “alvorligt utilstrækkelige”.
HS1 ejer og driver strækningen og stationerne mellem London og Kanaltunnelen.
Den forbinder de internationale højhastighedsruter fra London til Paris, Bruxelles og Amsterdam og indenrigsruten fra London til Kent.
The Guardian rapporterede, at virksomheden udtrykte bekymring for, at dette kunne føre til forsinkelser og potentielt begrænse Eurostars tjenester.
Eurostar er den internationale højhastighedstogforbindelse mellem Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland og Storbritannien.
Der kører omkring 14 tog til Paris fra St Pancras dagligt, og hvert tog transporterer op til 900 passagerer.
EU’s nye biometriske grænsekontrolsystem
Under EU’s Entry/Exit System (EES) skal ikke-EU-borgere, der rejser til Schengen-området, optage fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.
Det gælder både visumindehavere til kortvarige ophold og statsborgere, der er fritaget for visum, herunder britiske statsborgere.
I stedet for at stemple passet ved ankomsten, vil EES dokumentere ind- og udrejse elektronisk ved hjælp af den rejsendes biometriske data.
En grænsebetjent vil overvåge registreringen af de rejsendes biometriske data ved ankomsten til EU-grænsen.
Dette vil kun ske under deres første besøg efter udrulningen af EES. Deres data vil være gyldige i EES-systemet i tre år.
Rejsende kan bekræfte deres tilladelse med fingeraftryk eller ansigtsbiometri ved deres efterfølgende besøg inden for dette tidsrum.
Hver gang rejsende rejser ind i Schengen-området, vil EES-systemet gemme de rejsendes data i tre år, eller indtil den rejsendes pas udløber.
Eurostar kan begrænse antallet af passagerer for at undgå lange køer
Det britiske parlaments europæiske kontroludvalg har indsamlet dokumentation for at undersøge og forstå, hvordan EU’s ind- og udrejsesystem (EES) vil påvirke rejser.
HS1 er en af de seneste parter, der har udtrykt bekymring over EES. EU’s nye grænsekontrolsystem skal træde i kraft i oktober 2024.
I sin bevisrapport til komitéen sagde HS1, at de har brug for 49 flere EES-kiosker til at behandle passagertjek.
Den franske regering havde dog kun foreslået 24. HS1 fik at vide, at EES-kioskerne var valgfrie, da kontrollen kunne foretages ved grænsen.
HS1 advarede om, at det ville medføre “uacceptable forsinkelser for passagererne på mange timer og en potentiel begrænsning af tjenesterne.”
Virksomheden forventede, at Eurostar med kun 24 EES-kiosker ikke ville være i stand til at behandle alle passagerer. Det vil især give forsinkelser i myldretiden om morgenen.
Det kan også “føre til, at der skal sættes et loft over antallet af passagerer,” advarer HS1.
HS1 sagde også, at det ville være svært at implementere EES på St. Pancras station på grund af begrænset plads.
Manglen på plads vil gøre køprocessen “indviklet og forskudt”, tilføjes det.
Flere EES-kiosker vil betyde et mere komplekst passagerflow
Ifølge Eurostars dokumentationsrapport til Storbritanniens European Scrutiny Committee vil flere EES-kiosker (Entry/Exit System) kun skabe nye køer.
Det ville også betyde en “højere risiko for leveringen af køreplanen og væksten i jernbanetransport fra St Pancras,” hedder det i dokumentationen.
Eurostar har udtalt, at implementeringen af EU’s EES ville øge behandlingstiden for grænsekontrol med “to til tre minutter.”
Dette ville være betydeligt længere end den nuværende behandlingstid på 45 sekunder og kunne føre til spidsbelastningskøer på over en time.
Ekstra EES-kiosker i St Pancras ville koste 25.000 pund pr. styk og 2 millioner pund om året i drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.
Hvis ekstra kiosker viser sig at være en levedygtig løsning, skal disse ekstra omkostninger finansieres af Eurostar.
Havnegrænser bekymrer sig om udrulning af Entry/Exit-system
Storbritanniens European Scrutiny Committee har tidligere advaret om 14 timer lange køer i havnen i Dover.
Den lange ventetid skyldes hovedsageligt, at de rejsende ankommer i biler eller busser til grænsekontrollen.
Passagererne skal gå fra borde for at registrere sig og underkaste sig biometrisk kontrol og derefter sætte sig ind i deres køretøj igen.
Ashford Borough Council udtrykte også bekymring for, at EU’s EES kunne få alvorlige konsekvenser for færgedriften på grund af dens manglende evne til at håndtere de nuværende bil- og busmængder.
Langvarige forsinkelser i havnen kan føre til trafikpropper på de større veje og påvirke adgangen til Eurotunnelen i Folkestone.
Det kan forstyrre de lokale økonomier og skabe velfærdsproblemer for passagerer og lokalsamfund.
Afværgelse af EES’ alvorlige indvirkning på rejser mellem Storbritannien og EU
HS1 har opfordret til en gradvis implementering af Entry/Exit-systemet for at forhindre “alvorlige forstyrrelser” i togrejser mellem Storbritannien og EU.
En anden er at give passagererne mulighed for at registrere biometriske data på forhånd online i stedet for at blive overvåget af betjente ved grænsen.
Dette har været kravet fra Eurostar og HS1, da registrering ved ankomsten ville belaste togstationernes begrænsede plads betydeligt.
Eurostar ønsker også, at politikerne skal kunne bruge en “nødbremse”, hvis EES forårsager længere køer.
På trods af udfordringerne ser Eurostar og mange flyselskaber EES som en fordel på lang sigt.
Det britiske European Scrutiny Committee ser også på interoperabiliteten mellem EES-, ETIAS- og UK ETA-systemerne.
Sammen med EES vil EU implementere det nye ETIAS-system ( European Travel and Information and Authorization ) i midten af 2025.
Visumfritagne statsborgere, herunder britiske statsborgere, skal have en EITAS for at besøge Schengen-området.
Det svarer til Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA), som er obligatorisk for alle statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien.