En embedsmand fra et færgeselskab har foreslået at udskyde implementeringen af Den Europæiske Unions (EU’s) nye Entry/Exit System (EES).
Jack Steer, P&O Ferries’ direktør for havnedrift, sagde, at EU burde udskyde udrulningen af EES igen for at undgå forsinkelser i britiske havne, rapporterede BBC.
I en tale til det britiske parlaments europæiske kontroludvalg den 6. marts sagde Steer: “Jeg mener oprigtigt, at oktober 2024 er for tidligt.”
EES blev første gang foreslået i 2008 og var oprindeligt planlagt til udrulning i 2021. EU vil implementere den meget forsinkede EES-ordning i oktober 2024.
Med EU’s nye automatiserede grænsesystemer skal rejsende fra lande uden for EU registrere fingeraftryk, ansigtsscanninger og pasoplysninger ved grænsen.
Rejsende skal gøre dette foran en grænsekontrolmedarbejder, første gang de rejser ind i EU’s Schengen-zone.
“Vi er alle nødt til at tale om, hvorvidt oktober virkelig er det rigtige tidspunkt for os at gå live med et produkt, der stadig er under udvikling,” insisterede Steer.
I referatet fra mødet understregede færgedirektøren, at havne- og færgeoperatører, de britiske og franske regeringer og det bredere samfund har brug for mere tid.
Steer kommenterede, at EES er mere velegnet til lufthavne end havne, hvor det kan regne eller blæse.
En app, der kan hjælpe med at fremskynde EES biometriske registrering
Steer foreslog at bruge “en app eller en anden teknologisk løsning til at udføre de tests”, som passagererne skal igennem uden for havnen.
Med en app kan færgepassagerer registrere sig “i deres egen tid”, ligesom rejsende ansøger om deres pas.
Steer havde forestillet sig, at rejsende ved færgehavne skulle række en tablet rundt for at udfylde deres oplysninger. Dette vil dog stadig konsekvent “lægge på” tid for grænsekontrollører til at kontrollere.
Jesper Christensen, driftsdirektør på Kanalen for rederiet DFDS, advarede også om, at der kan være utilstrækkelige grænsevagter i spidsbelastningsperioder.
Hvis der kunne udvikles en app, “ville vi helt sikkert gerne have den klar til næste års påske og sommer, hvis vi skal kunne klare de spidsbelastninger,” fortalte Christensen.
Nichola Mallon, leder af handel og decentraliseret politik hos Logistics UK, delte samme synspunkt om behovet for en digital løsning.
En app “fjerner registreringsbyrden fra den fysiske grænse,” sagde Mallon.
Hun tilføjede: “Det vil være med til at sikre en jævn strøm af passager- og godstrafik.”
Mallon fortalte også udvalget, at EU er ved at udvikle en EES-app.
Appen er dog stadig under udvikling og vil ikke være klar til oktober, men højst sandsynligt til sommeren 2025.
EU’s regering skal også ændre sin lovgivning for at tillade biometrisk registrering via en app eller digital løsning til implementering af EES.
Tidligere opfordringer til EES-registrering før tid
Ligesom i havnen i Dover ville togpassagerer have brug for mere plads til at stå i kø og optage fingeraftryk ved Londons St.
Den sideløbende grænsekontrol betyder, at det franske grænsepoliti kontrollerer folks pas, når de forlader Storbritannien.
High Speed 1 (HS1) og Eurostar har tidligere insisteret på, at de rejsende registrerer biometriske data ved grænsen og forud for rejsen.
HS1 ejer og driver strækningen og stationerne mellem London og Kanaltunnelen.
Eurostar er den internationale højhastighedstogforbindelse mellem Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland og Storbritannien.
Jernbaneselskaberne understregede, at biometrisk registrering ved ankomsten til grænsen ville påvirke togstationernes begrænsede plads betydeligt.
HSI havde også opfordret til en gradvis implementering af EES for at forhindre “alvorlige forstyrrelser” i togrejser mellem Storbritannien og EU.
Den sagde, at stationen har brug for flere EES-kiosker til at behandle biometrisk registrering og kontrol mere effektivt.
Eurostar kan også blive tvunget til at begrænse antallet af passagerer for at undgå lange køer ved grænsen.
Eurostar har foreslået en “nødbremsemulighed” for regeringsembedsmænd, hvis EES fører til længere køer.
Andre beviser tyder på, at EES vil forstyrre rejser mellem Storbritannien og EU
European Scrutiny Committee har indsamlet dokumentation om, hvordan EES vil påvirke rejser mellem EU og Storbritannien.
Port of Dover og færgeselskaberne har tidligere advaret om forsinkelser på 14 timer ved grænsen.
I havnen i Dover, hvor grænserne støder op til hinanden, er der ikke plads nok til, at passagererne kan stige ud af deres køretøjer og registrere sig i ind- og udrejsesystemet.
Lokale embedsmænd har også vist, hvordan lange køer ved grænsen kan have alvorlige konsekvenser for lokalsamfund, virksomheder og myndigheder.
Betydelige forsinkelser i havnen kan resultere i trafikpropper på hovedvejene og påvirke adgangen til Eurotunnelen i Folkestone.
Det kan forstyrre den lokale økonomi og give anledning til bekymring for passagerernes og lokalsamfundenes velfærd.
Londons borgmester Sadiq Khan og lokale embedsmænd i Kent havde opfordret den britiske regering til at løse de kommende EES-grænseproblemer.
Det britiske parlaments justits- og indenrigsudvalg har også iværksat en undersøgelse af elektroniske grænseforvaltningssystemer.
Det omfatter EES, European Travel Information and Authorization System (ETIAS) og Storbritanniens Electronic Travel Authorization (ETA) system.
Sådan fungerer EU’s ind- og udrejsesystem
EES er designet til at øge grænsesikkerheden i EU’s Schengen-zone.
I stedet for at stemple pas ved grænsen, vil EES elektronisk spore ind- og udrejser.
Ind- og udrejsesystemet vil også registrere afslag på indrejse og identificere uautoriserede personer og personer, der har opholdt sig for længe i Schengen-området.
Det nye digitale grænsekontrolsystem vil også afsløre personer, der bruger falske identiteter og pas.
Biometrisk registrering foran en grænsebetjent er kun påkrævet første gang, de rejser ind i EU’s Schengen-zone.
Ved fremtidige besøg kan rejsende bruge fingeraftryk eller ansigtsbiometri til at bekræfte deres tilladelse.
Deres data vil forblive i EES i maksimalt tre år, eller indtil deres pas udløber.
Hver gang de besøger Schengen-zonen, vil EES opdatere og opbevare dataene i yderligere tre år, eller indtil deres pas udløber.
Hvis de besøger Schengen-zonen, efter at de tre år er udløbet, skal de rejsende igen registrere deres biometriske data foran en grænsebetjent.