Den britiske regering annoncerede for nylig planer om at hæve gebyrerne for elektroniske rejsetilladelser (ETA).
Med forbehold for parlamentets godkendelse kan ETA-omkostningerne stige fra £10 til £16.
Stigningen i ETA-gebyret på 60 procent har skabt ramaskrig i fly- og turistbranchen.
De hævder, at en forhøjelse af prisen på den nye digitale rejsetilladelse kan skade Storbritanniens popularitet som rejsemål.
Forslaget kom kun en uge efter, at ETA-ordningen blev indført for alle ikke-europæiske rejsende i Storbritannien, der er fritaget for visum.
Den britiske regering indførte ETA for at forbedre grænsesikkerheden og strømline indrejse til Storbritannien.
Branchens ledere siger dog, at forhøjelsen af ETA-gebyret vil afskrække rejsende, især dem fra Europa og familier, der rejser på budget.
Hvad er den forventede ankomsttid?
ETA er en digital forhåndsgodkendelse af rejsetilladelse, som kræves af besøgende, der tidligere har kunnet besøge Storbritannien uden visum eller andre formelle tilladelser.
Det blev først indført i november 2023 for qatarske borgere, der rejser til Storbritannien.
Rejsende fra Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater fulgte trop i februar 2024.
Fra januar 2025 skal rejsende uden visum fra lande uden for Europa have en ETA, før de rejser til Storbritannien. Det gælder bl.a. amerikanske statsborgere og canadiere.
Fra april 2025 skal alle statsborgere uden visum, der besøger Storbritannien, herunder europæiske borgere, undtagen irske borgere, have en ETA.
ETA’en giver rejsende mulighed for at besøge Storbritannien så ofte, de vil, i løbet af to år, eller indtil det pas, tilladelsen er knyttet til, udløber.
Indenrigsministeriet opkræver i øjeblikket et ETA-gebyr på £10 pr. ansøgning, men vil hæve det til £16.
Regeringen siger, at de ekstra penge vil hjælpe med at dække omkostningerne ved grænsekontrol og reducere behovet for skatteydernes finansiering.
Embedsmænd vurderer, at denne stigning i ETA-gebyret kan generere ekstra 269 millioner pund om året.
Hvorfor ETA-gebyrforhøjelsen møder kritik
Planen om at hæve ETA-afgiften har oprørt mange mennesker i rejse- og turistbranchen.
Willie Walsh, leder af International Air Transport Association (IATA), sagde, at timingen af stigningen er “forbløffende”.
“Hvis det bliver gennemført, vil det være et selvforskyldt slag mod Storbritanniens konkurrenceevne inden for turisme,” sagde han i en officiel pressemeddelelse.
Den britiske regering annoncerede for nylig sit mål om at tiltrække 50 millioner besøgende årligt inden 2030, en stigning på 30 procent i forhold til i dag.
Men at udsætte rejsende for en stigning på 60 procent i ETA-gebyrer er en “meget dårlig start”, tilføjede Walsh.
De ekstra omkostninger kommer oven i Storbritanniens Air Passenger Duty (APD), den højeste rejseafgift i verden, som også vil stige i april.
APD er en afgift på flyvninger fra britiske lufthavne, som skal skaffe staten indtægter og fremme bæredygtig transport.
“Det giver ingen mening at afskrække besøgende med høje omkostninger, allerede inden de sætter deres fod i landet,” understregede IATA-chefen.
På den anden side kritiserede Richard Toomer, som leder Tourism Alliance, også beslutningen ifølge Financial Times.
Han sagde, at stigningen i ETA-gebyret især er afskrækkende for europæiske besøgende, som nu skal ansøge om forhåndstilladelse til at rejse til Storbritannien for første gang.
Airlines UK’s administrerende direktør Tim Alderslade sagde, at forhøjelsen af ETA-gebyret er “meget skuffende” efter den midlertidige ETA-fritagelse for transitrejsende på flysiden.
“[It] giver ikke megen mening i et land, der er afhængig af sine flyforbindelser for at opnå økonomisk vækst,” sagde han i en pressemeddelelse.
Heathrow Airport havde gentagne gange opfordret til at afskaffe ETA-kravet for transitpassagerer, da det truede lufthavnens position som Europas førende knudepunktslufthavn.
Sammenligning af ETA-gebyrer med andre rejsetilladelser
Storbritanniens ETA-system ligner andre landes eksisterende programmer for rejsetilladelse.
Det amerikanske Electronic System for Travel Authorization (ESTA) koster $21, eller ca. £17, og er gyldigt i to år.
På den anden side koster Canadas elektroniske rejsetilladelse (eTA) CAD $7, eller ca. £4, og varer i fem år.
IATA’s Walsh bemærkede, at rejsende snart ville få valget mellem at betale for det britiske ETA eller det meget billigere European Information and Travel Authorization System (ETIAS) fra Den Europæiske Union (EU).
EU’s planlagte ETIAS kommer til at koste rejsende 7 euro, eller ca. 6 pund, og være gyldig i tre år, et år længere end den britiske ETA.
Kritikere af forhøjelsen af ETA-gebyret siger, at det kan få rejsende til at tænke sig om en ekstra gang, når de besøger Storbritannien, især når der er billigere lufthavne og destinationer i nærheden.
Alderslade sagde, at Storbritannien ikke kan konkurrere globalt, hvis det fortsætter med at pålægge dem, der ønsker at besøge og investere i landet, høje omkostninger.
Indvirkning på britisk turisme og økonomi
Turisme er en stor del af den britiske økonomi, der bidrager med omkring 74 milliarder pund om året og understøtter millioner af arbejdspladser.
Industriens ledere er bekymrede for, at en forhøjelse af ETA-afgiften vil gøre Storbritannien mindre attraktiv, især for europæiske turister.
Storbritannien er berømt for sin historie, kultur og vartegn, men omkostningerne er vigtige. Hvis det bliver for dyrt at besøge landet, vælger de rejsende måske andre destinationer.
Små virksomheder som hoteller, restauranter og lokale attraktioner vil sandsynligvis mærke konsekvenserne mest.
Mange er afhængige af besøgende for at kunne drive forretning. Hvis der kommer færre turister, kan det skade disse virksomheder og de lokalsamfund, de støtter.
Den britiske regerings holdning
Det britiske indenrigsministerium forsvarer gebyrforhøjelsen og siger, at den er nødvendig for at skabe et bedre og mere sikkert immigrationssystem.
Det nævnes også, at indtægterne fra ETA-gebyrforhøjelsen vil bidrage til at reducere behovet for offentlig finansiering.
Den foreslåede stigning er en del af en bredere plan om at øge omkostningerne ved indvandring.
Indenrigsministeriet planlægger også at hæve prisen på sponsorcertifikater fra £239 til £525.
Gebyrerne for britisk naturalisering vil stige fra 1.500 til 1.605 pund, og omkostningerne for borgere fra oversøiske territorier vil stige fra 1.000 til 1.070 pund.
Andre nationalitetsrelaterede gebyrer vil også stige, bl.a:
- Afkald på britisk statsborgerskab, fra £450 til £482.
- Ændringer af statsborgerskabsbeviser, fra £400 til £428.
- Administrativ revision af afgørelser, fra £450 til £482.
- Dokumentation for opholdsret, fra £550 til £589.
Parlamentet er ved at gennemgå forslaget om at hæve ETA-afgiften og andre immigrationsomkostninger, og en beslutning forventes snart.