Den Europæiske Unions (EU’s) ind- og udrejsesystem (EES) har givet anledning til stigende bekymring i Storbritannien og Frankrig på grund af forventede forsinkelser.
Den franske transportminister Patrice Vergriete sagde, at EU’s ydre grænser står over for “alvorlige operationelle problemer”, ifølge en rapport fra The Connexion.
“Jeg frygter problemer,” sagde han under en konference for luftfartsindustriens sammenslutning den 23. maj.
Vergriete tilføjede: “Vi er opmærksomme på risikoen med hensyn til passagerfluiditet. Det er en udfordring, og vi må ikke gøre det forkert.”
Ministeren foreslog, at det kunne være en fordel at udsætte udrulningen af EES. Men han indrømmede også, at det ville være “svært at få” fra EU-Kommissionen.
EU’s EES-system vil erstatte den manuelle stempling af pas ved de ydre grænser.
I stedet vil ind- og udrejsesystemet registrere rejsende fra lande uden for EU ved hjælp af biometriske data som ansigts- og fingeraftryksscanninger.
Transport- og rejsemyndigheder har udtrykt bekymring over de potentielt lange køer og timelange forsinkelser.
Under det første besøg i EU skal rejsende registrere deres biometriske data og pasdata for en grænsebetjent.
Forsinkelserne forventes at være værre ved grænserne: Dover havn i Kent, St. Pancras Station i London og kanaltunnelen i Folkestone.
Ved de sidestillede grænser udfører EU’s grænsebetjente immigrationskontrol af rejsende fra EU på britisk jord.
Pancras og kanaltunnelen har begrænset plads og ville kræve ny infrastruktur til kiosker og styring af linjer.
OL i Paris i Frankrig udskyder EES-forberedelserne
Vergriete informerede den franske indenrigsminister Gérald Darmanin om sine EES-bekymringer.
Darmanins nuværende prioritet er dog at håndtere sikkerhedsudfordringerne ved De Olympiske Lege i Paris.
Frankrig skal være vært for De Olympiske og Paralympiske Lege i 2024 fra henholdsvis 26. juli til 11. august og 28. august til 8. september.
OL er også grunden til, at de parisiske lufthavne måske ikke er klar til EES-udrulningen i oktober eller november 2024.
På grund af den forventede store trafik under OL kunne lufthavnene i den franske hovedstad ikke udføre det byggearbejde, der var nødvendigt for at forberede EES.
I mellemtiden sagde Vergriete, at han er bekymret “over antallet af politifolk”.
Han er også skeptisk over for “teknologien, som kan få alvorlige driftsproblemer.”
Vergerie tilføjede, at forsinkelserne, manglen på sikkerhedspersonale og ukendskabet til den nye teknologi kunne føre til “problemer med den offentlige orden”.
Den franske transportminister havde ingen kommentarer til EES-mobilappen. Appen er beregnet til at hjælpe rejsende med at forhåndsregistrere sig i god tid og væk fra grænserne.
Men ifølge den franske lufthavnsunion tager EES-appen, der er under udvikling, i øjeblikket ikke billeder eller fingeraftryksscanninger.
De tilføjede, at feedback fra svenske lufthavne, der tester det i øjeblikket, ikke ser lovende ud.
Britiske udvalg beder regeringen om at bede EU om at udskyde EES-udrulningen
Det britiske parlaments European Scrutiny Committee har lignende bekymringer med den franske transportminister.
Efter at have gennemført en månedlang undersøgelse af EBS offentliggjorde udvalget sine resultater og anbefalinger.
Ifølge udvalget bør den britiske regering “sigte mod at få genovervejet ordningens startdato”.
Den bør også bede om at undtage sidestillede grænser fra indsamling af fingeraftryk og om at få en hurtig udrulning af EES-mobilappen.
Eurostars CEO Gwendoline Cazenave og den britiske minister Tom Pursglove bekræftede begge, at EES-mobilappen ikke vil være klar i tide til EES-lanceringen i oktober.
EU sagde, at EES-appen vil blive rullet ud til de medlemslande, der melder sig frivilligt til at bruge den, så hurtigt som muligt.
Udvalget efterlyste også flere midler til sidestillede grænser og planer for at udbrede kendskabet til EU’s nye grænsekontrolsystem.
Den beordrede også en oplysningskampagne for folk, der krydser de britiske grænser for første gang, for at undgå forsinkelser.
Det britiske overhus’ udvalg for retlige og indre anliggender havde også afsluttet sin undersøgelse af de nye elektroniske grænsesystemer.
Dette omfatter EES, Storbritanniens nye elektroniske rejsetilladelse (ETA), og dets EU-ækvivalent, ETIAS, eller European Travel Information and Authorization System.
The Lords Committee sagde, at “tidsplanen for implementeringen af ændringer ved grænsen er ekstremt ambitiøs.”
Den understregede, at “udfordringer og forsinkelser [are] sandsynligvis vil opstå”, hvis den omfattende udrulning af den britiske ETA og EES går i gang i EU samtidig.
Udvalget opfordrede regeringen til at bruge alle diplomatiske midler for at overtale EU til at udskyde EES-udrulningen, indtil mobilappen er tilgængelig.
Det er på trods af, at den britiske transportminister Guy Opperman afslørede muligheden for en seks måneders blød lanceringsperiode for implementeringen af EES.
Eurostar, kanaltunnel, Dover havn EES-forberedelser
Getlink, operatøren af kanaltunnelen, er færdig med at bygge en ny infrastruktur og er begyndt at installere EES-kiosker.
Den nye gennemkørselsplads i Calais-terminalen kan rumme op til 60 personbiler på samme tid.
Eurostar sagde, at de installerer i alt 49 check-in kiosker og 11 elektroniske gates (eGates) på St Pancras Station.
Det internationale jernbaneselskab vil åbne 18 nye kiosker og 11 eGates på Paris Gare du Nord station.
Rejsende, der krydser havnen i Dover, vil blive mødt af en medarbejder, som vil hjælpe dem med at registrere sig til EES ved hjælp af en tablet.
Getlink og Eurostar lovede, at der ikke ville opstå store forsinkelser ved deres terminaler, når EES træder i kraft.
Omvendt sagde myndighederne i Dover, at grænsekontroltiden for EES-registrering vil stige fra 45 til 90 sekunder til et par minutter eller mere pr. person.