Havne i Storbritannien

| december 20, 2023
Havne i Storbritannien

Langt de fleste turister og andre besøgende i Storbritannien ankommer med fly, men det er ikke den eneste måde at komme ind i de fire britiske lande England, Skotland, Wales og Nordirland på. Der er regelmæssige færgeforbindelser fra Republikken Irland til det britiske fastland samt overfarter med svævefly og båd til og fra Frankrig og andre europæiske lande.

Selvom mange af søhavnene rundt om på den britiske ø primært er beregnet til at servicere fragt og gods, håndterer de fleste af dem også et betydeligt antal passagerer (med og uden biler) på korte ture til Irland, Frankrig, Holland og Spanien.

Ud over disse “kortdistance”-rejser kan Storbritannien også prale af et stadigt stigende antal krydstogter med planlagte afgange fra en række havne til destinationer som Middelhavet, Østersøen og længere væk.

Korte rejser

Et af de mest kendte færgeselskaber i Storbritannien er Stena Line, som driver en række ruter mellem den britiske ø og udlandet:

Dublin til Holyhead: Republikken Irland ligger kun en kort afstand fra det britiske fastland, og der er regelmæssige passager- og bilfærger mellem Holyhead (på den walisiske ø Anglesey) og den irske hovedstad Dublin.

Rosslare til Fishguard: En anden populær adgangsvej til Storbritannien er færgen fra Rosslare (95 miles/152 km syd for Dublin) til den walisiske by Fishguard, hvor der er tog- og busforbindelser til mange af de større byer i England.

Harwich til Hoek van Holland: På Englands østkyst sejler Stena Line også regelmæssigt mellem Harwich (86 miles/138 km) øst for London og Hoek van Holland, som ligger ca. 54 miles (87 km) sydvest for Amsterdam og kun 17 miles (27 km) fra Rotterdam.

Dublin til Liverpool: Rejsende fra Irland kan også benytte sig af en mere direkte forbindelse til England via færgen Dublin-Liverpool, der drives af P&O med afgange en eller to gange dagligt.

Færger mellem Irland og Storbritannien er ekstremt populære blandt rejsende, der er på udkig efter en kort ferie eller et weekendophold, men destinationer i Nordeuropa bliver stadig mere populære blandt rejsende, der ønsker at nyde en bilferie i udlandet.

Europæiske rejsemål

Mange færgeselskaber tilbyder særlige tilbud til passagerer, der tager en bil med til udlandet, og disse tilbud kan være næsten uimodståelige med hensyn til værdi for pengene og den valgfrihed, de giver. Naturligvis er færger, der sejler fra England, begrænset i den afstand, de kan sejle, så de europæiske destinationer vil uundgåeligt ligge langs den nordligste kant af Europa, som omfatter Frankrig, Holland og så langt sydpå som det nordlige Spanien.

Frankrig

Alle færger til europæiske destinationer sejler fra engelske havne, og følgende er i drift i øjeblikket:

  • Dover til Calais
  • Dover til Dunkirk
  • Newhaven til Dieppe
  • Plymouth til Roscoff
  • Poole til Cherbourg
  • Portsmouth til Cherbourg
  • Portsmouth til Caen
  • Portsmouth til Le Havre
  • Portsmouth til St Malo

Holland

  • Harwich til Hoek van Holland
  • Hull til Rotterdam
  • Newcastle til Amsterdam

Spanien

  • Plymouth til Santander
  • Portsmouth til Bilbao
  • Portsmouth til Santander

Fordele og ulemper

At rejse til Storbritannien med båd eller færge er ikke for alle, men der er både fordele og ulemper ved at bruge denne rejsemetode. At tage en bil med til Storbritannien giver den rejsende mulighed for at udforske landskabet i ro og mag og besøge udvalgte destinationer efter eget ønske. Det er meget mere omkostningseffektivt end at leje en bil i Storbritannien og mindre restriktivt end at være begrænset til bus- eller togrejser.

For ikke-britiske besøgende eller dem, der rejser på visum, er ventetiden generelt kortere end i lufthavnene, da trafikmængden er meget mindre. Derudover er der ingen begrænsning på mængden af bagage, der kan transporteres enten i hånden eller i køretøjet.

Færge over kanalen

Besøgende, der ankommer til Storbritannien fra Frankrig i bil, kan vælge at bruge Kanaltunnelen eller tage en færge. Tunnelen er måske mere direkte og helt sikkert hurtigere, men den kan være dyrere, og der kan forventes forsinkelser i pas- og bagagekontrollen.

At indarbejde en kort færgetur over Den Engelske Kanal i turen er et attraktivt alternativ, da det er en mere afslappende oplevelse og mere økonomisk.

Færger til det europæiske fastland afgår normalt fra en af fem havne langs den engelske sydkyst. Undtagelserne er rejserne fra Newcastle i det nordlige England til den hollandske by Amsterdam, færgen fra Hull til Rotterdam og ruten mellem Harwich og Hoek van Holland. De fem færgehavne på den britiske sydkyst er:

  1. Dover
  2. Newhaven
  3. Portsmouth
  4. Poole
  5. Plymouth

Dover

Med over 16 millioner rejsende om året er Dover den travleste passagerhavn i verden. Der er i gennemsnit 38 overfarter mellem Dover og Calais dagligt, og rejsen tager omkring 90 minutter. Dover har også tolv daglige afgange til Dunkerque længere nede ad den franske kystlinje og er en populær rute for passagerer, der kommer fra (eller rejser til) de belgiske byer Antwerpen, Brugge eller Gent samt Amsterdam eller Rotterdam i Holland.

Newhaven

Newhaven er en lille by og havn, der ligger i East Sussex, ca. 120 km syd for London. Der er tre daglige afgange til den franske fiskerihavn Dieppe i Normandiet med en rejsetid på omkring fire timer.

Portsmouth

Der er en række færgeruter fra Portsmouth, som ligger 121 km sydøst for London og tæt på byen Southampton. Ud over færgefarten til Guernsey, Jersey og Isle of Wight sejler der også regelmæssigt færger til de fire franske kystbyer Caen, Cherbourg, St. Malo og Le Havre og de to spanske feriesteder Bilbao og Santander.

Poole

En alternativ forbindelse til Cherbourg i Frankrig er færgen fra Poole til Cherbourg. Der er ti afgange om ugen fra byen i Dorset med en rejsetid på lidt over fire timer.

Plymouth

Havnen i Plymouth ligger næsten på det yderste sydvestlige punkt i England og tilbyder en færgeforbindelse til Roscoff i det nordvestlige hjørne af Frankrig samt en langdistancefærge til Santander på Spaniens nordkyst. Der er ni afgange til Roscoff hver uge med en rejsetid på omkring fem og en halv time, mens turen til Santander tager omkring tyve timer.

Færger til Storbritannien, uanset om de kommer fra det europæiske fastland eller Republikken Irland, er ikke den eneste måde at ankomme til eller rejse gennem britisk jurisdiktion på. Der er også en stigende interesse for krydstogtsferier, som enten afgår fra Storbritannien eller stopper som en del af krydstogtsruten.

Muligheder for krydstogt

Det ville være næsten umuligt at lave en liste over alle de krydstogtskibe, der sejler gennem Storbritannien hvert år, da antallet af operatører og trafikmængden konstant ændrer sig og vokser. I øjeblikket er fem havne, der alle ligger i England, base for forskellige krydstogtsoperatører.

Southampton

Southampton er ikke kun den næststørste containerhavn i Storbritannien, men også et aktivitetscenter for krydstogtskibe og base for så kendte skibe som Queen Elizabeth, Queen Victoria og Queen Mary.

Dover

Dover er en travl havn for fodgængere samt fragt og gods, men det er også en hjemhavn for Fred Olson Cruise Line samt Windstar Cruises, Crystal Cruises og Norwegian Cruise Line.

Tilbury

Fred Olson Cruise Line har regelmæssige afgange fra havnen i Tilbury ved Themsens udmunding. Krydstogter fra Tilbury går til destinationer i Nordeuropa såvel som Grønland, Norge og endda Arktis.

Liverpool

Havnen i Liverpool på Englands vestkyst har sin egen terminalbygning til krydstogtskibe lige i hjertet af byen. De bedste krydstogtsoperatører opererer fra byen, herunder Fred Olson og Cruise Maritime Voyages.

Harwich

Havnen i Harwich ligger en time med tog fra London og er relativt lille i forhold til andre havne, men den er anløbshavn for krydstogtskibsoperatørerne Fred Olson (et lokalt selskab) samt Royal Caribbean og Marella Cruises.

Som det er tilfældet, når man rejser ind i Storbritannien gennem en lufthavn, er det nødvendigt at medbringe den påkrævede rejsedokumentation, når man bruger en søhavn. Pas og visum vil, hvor det er relevant, blive kontrolleret, før man går om bord på skibet, men det er også sandsynligt, at der vil blive foretaget yderligere kontroller i forskellige anløbshavne.

UK ETA udrulles i november 2023

For passagerer på en færge, der rejser fra punkt A til punkt B, er det højst usandsynligt, at dokumentationen vil blive kontrolleret andre steder end ved ombordstigningsstedet. Rejsende på krydstogtskibe kan dog blive bedt om et pas på et hvilket som helst tidspunkt under rejsen, især når de krydser en international grænse.

Pas (og visa) skal være i orden og opdaterede.

Selvom der i øjeblikket ikke er noget krav om, at ikke-britiske statsborgere skal have erhvervet en britisk ETA (Electronic Travel Authorization), er dette nye præ-screeningssystem til kontrol af besøgende til Storbritannien i øjeblikket ved at blive rullet ud. UK ETA bør blive et obligatorisk krav engang i 2024 (muligvis 2025), og alle besøgende i Storbritannien, der skal have fornyet deres pas, bør kraftigt overveje at ansøge om en UK ETA, inden de besøger Storbritannien næste gang.

At rejse uden et britisk ETA-godkendt pas er ikke et problem i øjeblikket, men det bliver det i en ikke alt for fjern fremtid, så det kan betale sig at være forberedt på den kommende ændring i de britiske rejseregler.