Hvad er den britiske grænsestyrke?

| oktober 21, 2023
UK ETA grænsestyrke

Det hidtil usete antal migranter, der ulovligt krydser Den Engelske Kanal fra Frankrig, har været et varmt debatemne i de engelske medier i den seneste tid. Illegale indvandrere, hvad enten det er asylansøgere eller økonomiske migranter, ser ud til at kunne komme ind i Storbritannien (og især England) efter forgodtbefindende, uden at der tilsyneladende gøres noget for at dæmme op for strømmen.

Ansvaret for immigrationsspørgsmål ligger hos den britiske indenrigsminister, og en nylig lov fra parlamentet, Nationality and Borders Act fra 2022, har givet den britiske regering mere magt til at håndtere den nuværende immigrationskrise.

I praksis er det dog ikke regeringen, der er ansvarlig for behandling og håndtering af asylansøgere, økonomiske migranter og andre spørgsmål om grænsesikkerhed. Det hører under den britiske grænsestyrkes ansvarsområde.

Ansvarsområder

UK Border Force er en del af retshåndhævelsen og hører under det britiske indenrigsministerium. For den brede offentlighed er UK Border Force bare politi i både, der patruljerer havne og den britiske kystlinje. Grænsestyrken er dog ikke kun ansvarlig for sikkerheden til søs, men også for sikkerheden i lufthavne og andre indrejsesteder. UK Border Force er ansvarlig for:

Kontrol af immigrationsstatus for personer, der ankommer til Storbritannien, såvel som for dem, der forlader landet.

  • Gennemsøgning af rejsendes bagage og køretøjer samt fragt og gods for ulovlige materialer og varer.
  • Opsporing af illegale indvandrere på skibe, fly, tog, lastbiler, busser og andre rejsemetoder, der forsøger at komme ind i Storbritannien.
  • Opretholde en tilstedeværelse langs kystlinjen.
  • Stoppe og gennemsøge både eller andre søgående fartøjer, når det er nødvendigt.
  • Indsamling af efterretninger om formodet ulovlig aktivitet gennem britiske havne og lufthavne.

Arbejder sammen med britisk politi og nationale sikkerhedstjenester for at holde øje med personer af interesse.

For at forhindre kriminel aktivitet eller opdage lovovertrædelser er betjente fra UK Border Force til stede på over 140 jernbanestationer, havne og lufthavne, ikke kun i Storbritannien, men også i udlandet.

Tre enheder bliver til én

Selvom konceptet med en fælles grænsestyrke først blev foreslået i 2003, var der tre forskellige agenturer, der stod for den britiske grænsekontrol frem til 2007. Hvert af de tre agenturer havde sine egne ansvarsområder, som var:

  1. HM Revenue and Customs (tidligere kaldet HM Customs and Excise) var ansvarlig for opkrævning af skatter og afgifter på varer, der kom ind og ud af Storbritannien, samt beskyttelse af Storbritanniens grænser.
  2. Immigration and Nationality Directorate håndterede ansøgninger om britisk statsborgerskab, retten til at blive i Storbritannien og var også ansvarlig for at identificere, overvåge og deportere illegale indvandrere.
  3. UKVisas behandlede alle visumansøgninger for udlændinge, der rejste ind i Storbritannien.

De tre agenturer, der arbejdede sammen, var besværlige og ineffektive, og det blev besluttet, at det ville være bedre at beskytte de britiske grænser, hvis ansvaret for grænsesikkerhed blev centraliseret hos én myndighed. Revenue and Customs’ grænsebeskyttelsesopgaver blev overført til UK Border Agency, ligesom immigrationsbeføjelserne i Immigration and Nationality Directorate. Og i 2008 blev UKVisas også absorberet i det nye UK Border Agency.

UK Border Agency (UKBA) kom hurtigt på kant med den britiske regering på grund af adskillige fejl i driften, herunder dårlig service, mange klager og en sagspukkel på hundredtusindvis af sager, og en undersøgelse af UKBA blev annonceret i 2011. Efter undersøgelsen blev UKBA afskaffet og opdelt i tre nye enheder:

  1. UK Visas and Immigration, som skulle føre tilsyn med alle spørgsmål vedrørende udstedelse af britiske visa.
  2. Immigration Enforcement fik til opgave at tage sig af alle spørgsmål om indvandring, både lovlig og ulovlig, og at håndhæve loven i forbindelse med overtrædelser af indvandringsreglerne.
  3. Border Force blev oprettet for at håndhæve de daglige immigrations- og toldforhold ved alle indgangssteder til Storbritannien.

I marts 2021 blev UK Border Force anerkendt som en separat enhed og påbegyndte aktiviteter i lufthavne, søhavne, internationale jernbanestationer og adskillige små flyvepladser og havne i hele Storbritannien.

Det britiske grænsepolitis operationer

UK Border Force har omkring 10.000 ansatte ifølge den britiske regering og dækker fem operationelle områder i hele Storbritannien.
De fem regioner er:

  • Det centrale område
  • Heathrow
  • Det nordlige område
  • Det sydlige område
  • Sydøst og Europa

Grænsesikkerheden håndhæves 24 timer i døgnet alle årets dage, og Border Force-personale er baseret i stort set alle lufthavne, havne, internationale jernbanestationer og andre indgangssteder til Storbritannien, herunder Eurotunnelen, der kører fra Folkestone til Coquelles i Frankrig, og Eurostar-togforbindelsen fra St Pancras International til Paris og Bruxelles. Operative opgaver for Border Force-personale omfatter:

  • Kontrol af rejsendes dokumentation
  • Indvandringskontrol
  • Søgninger efter ulovlige varer, herunder narkotika, penge, alkohol, våben, forfalskede varer og forbudte fødevarer eller varer.
  • Gennemsøgning af køretøjer og gods for illegale eller udokumenterede rejsende

Border Force-agenter har bemyndigelse til at stoppe, udspørge og visitere passagerer, bagage, biler, busser og lastbiler samt luft- og søfragtcontainere.

Myndighed

Selvom de er uniformerede, er Border Force-personalet faktisk tjenestemænd, selvom de har visse juridiske beføjelser og autoritet i kraft af deres status som udpegede immigrationsofficerer og toldembedsmænd.

Immigrationsmedarbejder

Som udpegede immigrationsbetjente har Border Force-personale beføjelse til at anholde og tilbageholde både ved indrejsesteder til Storbritannien og inde i landet, hvis behovet opstår. Anholdelse og tilbageholdelse kan anvendes, når en person af en politibetjent vurderes til at kunne anholdes for mistanke om lovovertrædelser.

Toldmyndighed

Border Force-personale, der er udpeget som toldembedsmænd, har de samme beføjelser som embedsmænd i Revenue and Customs Department. Det betyder, at de kan gå ind i køretøjer eller containere, søge efter ulovlige varer eller illegale migranter, beslaglægge alt smuglergods og arrestere mistænkte. Grænsepolitiets personale har dog ingen myndighed over ikke-grænseoverskridende anliggender som indkomstskat eller momssvindel, selvom de har beføjelse til at kontrollere, at den korrekte skat og afgift er betalt på importerede varer.

Identificering af faktorer

Border Force-personale kan genkendes på deres mørkeblå uniformer, der bærer bærerens rang og identifikationsnummer på epauletten. Tjenestemænd kan også bære udstyr, der er nødvendigt for deres personlige beskyttelse eller som hjælp til at udføre deres opgaver. Udstyr, der bæres eller anvendes, omfatter:

  • Baton
  • Radio
  • Håndjern
  • Stikkevest
  • Bælte eller vest

UK Border Force beskæftiger også et antal hundeførere og har en hundeenhed. Hundene er trænet specifikt til at opdage narkotika og sprængstoffer og bruges generelt ved de større indgange til Storbritannien, såsom Heathrow Lufthavn, Southampton havn og ind- og udgangene til Eurostar og Eurotunnel.

Flådestyrken

At beskytte Storbritanniens kystlinje er en vigtig del af grænsestyrkens aktiviteter, og det er det især i den seneste tid, hvor antallet af illegale migranter fra Frankrig til den engelske sydkyst er steget støt.

Alle UK Border Force-skibe er forsynet med bogstaverne HMC, som står for His Majesty’s Cutter, selvom kun fem af de elleve skibe, der i øjeblikket er aktive, er egentlige kuttere.

De fem kuttere, der opererer i både britisk og europæisk farvand, har en slagvolumen på 257 tons og er i tjeneste hos UK Border Force:

  1. Søger
  2. Søger
  3. Årvågen
  4. Valiant
  5. Protector (434 tons)

Kystpatruljefartøjer

Som supplement til de fem kuttere har UK Border Force også seks kystpatruljefartøjer i tjeneste. Kystpatruljefartøjerne er hurtigere og mere mobile end kutterne, og de bruges primært til at patruljere tæt på kysten og jage ulovlig skibstrafik. Kystpatruljefartøjer, der i øjeblikket er i drift, er:

  1. Aktiv
  2. Alarm
  3. Ørnen
  4. Nimrod
  5. Jæger
  6. Speedwell

Derudover har UK Border Force chartret brugen af MV VOS Grace. Grace blev designet som et forsyningsfartøj til offshore olie- og gasplatforme, men bruges nu som redningsfartøj til at hjælpe illegale både og migranter i havsnød.

Fælles kontrol

Indrejse til Sydengland, enten gennem Kanaltunnelen eller med færgeoverfart, overvåges af en sideløbende immigrationskontrol. Det betyder, at ansvaret for at kontrollere rejsende og fragt deles mellem de franske, belgiske, hollandske og britiske immigrationsmyndigheder.

Rejsende fra England til Schengen-områdets medlemslande Belgien, Frankrig og Holland skal igennem paskontrollen, mens de stadig er i Storbritannien, og være i besiddelse af den korrekte dokumentation for rejsen, herunder et Schengen-visum, når (eller hvis) det bliver nødvendigt.

UK ETA er et ekstra ansvar for grænsestyrkerne

Fra 2023, og det bliver obligatorisk i 2025, skal britiske besøgende i Europa have en ETIAS-godkendelse (European Travel Information and Authorisation System), før de kan rejse mellem Storbritannien og det europæiske fastland. ETIAS svarer til et visum (men i elektronisk format i stedet for papirformat) og er beregnet til at screene besøgende til EU og Schengen-området for at afgøre, om de skal have lov til at rejse ind i Europa eller ej.

Rejsende i den modsatte retning, fra Europa til Storbritannien, skal igennem pas- og immigrationskontrol i Storbritannien, før de forlader det europæiske fastland. Ligesom EU og ETIAS vil Storbritannien også indføre et præ-screening-system for besøgende kaldet UK ETA. Det britiske ETA (Electronic Travel Authorisation ) skal være oppe at køre i 2024 og fuldt implementeret i 2025. Ud over sine eksisterende opgaver kommer UK Border Force til at spille en stor rolle i håndhævelsen af UK ETA.