IATA lancerer nyt rejseinformationssystem til kontaktløse rejser

| december 21, 2023
IATA lancerer nyt rejseinformationssystem til kontaktløse rejser

International Air Transport Association (IATA) har lanceret et nyt system, der muliggør kontaktløse rejser og forbedrer passageroplevelsen.

Timatic, eller Travel Information Manual Automatic, er blevet fuldstændig redesignet og sætter en ny standard for løsninger til overholdelse af rejsekrav.

Timatic AutoCheck er en brugervenlig platform, hvor rejsende, flyselskaber og rejsebureauer kan få adgang til nøjagtige og letforståelige immigrationsoplysninger.

Hele processen med at tjekke dokumenter er blevet automatiseret med tilpassede instruktioner til hver enkelt passager.

“Timatic AutoCheck repræsenterer endnu en milepæl i bestræbelserne på at skabe effektivitet og bekvemmelighed i rejsebranchen. Ved ubesværet at navigere i reglerne kan de rejsende tage på deres rejser med tillid og ro i sindet,” siger Frederic Leger, IATA’s Senior Vice President of Commercial Products and Services, i en pressemeddelelse.

Han tilføjede: “Denne innovation gør det også muligt for flyselskaber, groundhandlere og rejsebureauer at forbedre kundetilfredsheden, integrere verificering af rejsedokumenter i den kontaktløse rejseoplevelse og strømline deres drift.”

Store udbydere af afgangskontrolsystemer samt forskellige flyselskaber og Star Alliance samarbejder allerede med IATA om at opgradere til det nye Timatic AutoCheck.

Hvad er Timatic Autocheck?

Timatic er en database, der indeholder dokumentationskrav, såsom pas og visum, for passagerer, der rejser internationalt med fly.

Det bruges af flyselskaber og deres repræsentanter, lufthavnspersonale og rejsebureauer til at afgøre, om en passager kan transporteres.

På bookingtidspunktet bruger flyselskaber og rejsebureauer også systemet til at give information til de rejsende.

Det er afgørende for flyselskaberne, da de risikerer store bøder, hvis de transporterer passagerer uden de korrekte rejsedokumenter.

De skal også afholde udgifterne til at returnere sådanne passagerer til deres oprindelige lufthavn.

Det nye Timatic AutoCheck kommer med flere produktforbedringer, som er meget nyttige for brugerne.

Det forenkler rejsereglerne ved at levere letforståeligt indhold: Ikke flere komplekse terminologier eller lange regler, som passagererne skal læse.

Den tilbyder også en personlig, interaktiv og datadrevet tilgang til at hjælpe rejsende med at sikre, at de har alle de nødvendige dokumenter og opfylder alle indrejsekrav.

Værktøjet giver også praktiske anbefalinger, der hjælper brugerne med at overholde reglerne og hurtigt løse eventuelle problemer.

Med Timatic Autocheck integreret i flyselskabernes systemer bliver selvbetjent check-in nemmere.

Sømløse rejseforventninger

Det nye Timatic Autocheck-system udnytter de rejsendes villighed til at bruge onlineprocesser og dele information på forhånd.

Ifølge IATA’s Global Passenger Survey (GPS) afskrækker komplekse visumkrav rejsende, der ønsker en bekvem, digital visumproces.

Næsten halvdelen af de rejsende, der deltog i undersøgelsen, angav proceskompleksitet som den største afskrækkende faktor. De næste afskrækkende faktorer var omkostninger og bekymringer om privatlivets fred.

Mange er også villige til at dele oplysninger om rejsedokumenter for hurtigere immigration i lufthavnen.

Det falder i tråd med, at mange lande digitaliserer deres visum- og pasansøgningssystemer og automatiserer grænsekontrollen.

Digitale systemer og kontaktløse rejser

Det Forenede Kongerige (UK) bruger elektroniske pasporte (eGates) ved nogle af landets indrejsepunkter. Alligevel er den britiske regering ved at gå over til en digital grænse som standard inden 2025.

I 2024 vil det britiske indenrigsministerium digitalisere deres visum- og immigrationsproces ved at gå over til en online registrering af immigrationsstatus eller elektroniske visa (eVisa).

Storbritanniens elektroniske rejsetilladelse (ETA) har også til formål at strømline immigrationsprocessen for forhåndsverificerede rejsende med lav risiko. Den nye digitale rejsetilladelse vil være påkrævet for borgere uden visum, der rejser ind i landet på korte ture.

Andre lande indfører også digitale systemer for at gøre det lettere at rejse. USA vil begynde at udstede papirløse visa.

Den Europæiske Union (EU) er også i gang med at digitalisere Schengen-visumansøgninger. Rådet vil implementere biometrisk grænsekontrol for alle rejsende gennem sit nye ind- og udrejsesystem i oktober 2024.

EU vil også implementere et elektronisk dokumentsystem svarende til det britiske ETA, European Information and Travel Authorization System (ETIAS), for statsborgere uden visum, der rejser ind i Schengen-zonen i midten af 2025.

I november 2023 blev Frankfurt Europas første lufthavn til at bruge ansigtsbiometri til en kontaktløs rejseoplevelse fra check-in til boarding.

Inden årets udgang vil Terminal 3 i Dubais lufthavn gøre det muligt for passagerer at klare alle nødvendige procedurer uden at tage et pas frem. Rejsende vil i stedet bruge fingeraftryk, ansigtsscanninger eller anden biometri til autentificering.

Fra 2024 vil Singapores Changi-lufthavn også implementere biometri til automatiseret autentificering i hele lufthavnsoplevelsen, herunder bagageaflevering, boarding og immigration.