Det britiske indenrigsministerium er begyndt at sende invitationer til at skifte til eVisas til indehavere af biometriske opholdstilladelser (BRP).
Ifølge en pressemeddelelse begyndte indenrigsministeriet at sende e-mails til BRP-indehavere den 17. april.
E-mails vil indeholde invitationer til at oprette en UK Visas and Immigration (UKVI) konto for at få adgang til deres eVisa.
En eVisa er en online registrering og et digitalt bevis på deres immigrationsstatus. Det viser deres ret til at bo, arbejde, studere og få adgang til offentlige midler i Storbritannien.
Det er gratis at oprette en UKVI-konto. Det vil heller ikke ændre, påvirke eller fjerne ens nuværende immigrationsstatus eller rettigheder i Storbritannien.
“Vi har allerede taget vigtige skridt til at omdanne grænse- og immigrationssystemet digitalt,” siger Tom Pursglove, minister for lovlig migration og grænser.
Han tilføjede, at en udbredt eVisa-udrulning er en “vigtig del” af denne proces. Det baner vejen for regeringens vision om en kontaktløs grænse.
E-mailinvitationer vil blive sendt ud i faser, før processen åbnes for alle BRP-indehavere i sommeren 2024.
I år er regeringen gradvist ved at udfase alle fysiske dokumenter, der bruges til at bevise ens britiske immigrationsstatus.
Dette omfatter BRP’er, biometriske opholdskort (BRC’er) og paspåtegninger, såsom stempler med vådt blæk og vignetklistermærker.
Fra 1. januar 2025 vil Home Office ikke længere udstede fysiske immigrationsdokumenter, men kun eVisas.
Fordele ved eVisas eller digital immigrationsstatus
Overgangen til eVisas er på linje med andre lande, der erstatter fysiske immigrationsdokumenter med digitale formater.
Pursglove understregede, at udskiftningen af fysiske immigrationsdokumenter med eVisas vil “sikre fast kontrol” over, hvem der kommer til Storbritannien for at bo, arbejde eller studere.
Han tilføjede, at eVisas styrker grænsesikkerheden og forhindrer misbrug af immigrationssystemet, samtidig med at det giver omkostningsbesparelser for de britiske skatteydere.
Da en eVisa er en digital registrering af ens immigrationsstatus, kan den ikke mistes eller manipuleres med.
Det er sikkert og knyttet til indehaverens unikke biometriske data, som et BRP eller BRC, hvilket forhindrer identitetssvindel.
Enkeltpersoner kan også få adgang til deres rettigheder og tilladelser uden at vente på det fysiske dokument.
En anden fordel ved at have et digitalt register over sine tilladelser online er, at man kan tilgå det hvor som helst og i realtid.
Dette muliggør øjeblikkelig opdatering af kontakt- og pasoplysninger hos Home Office.
Man kan bevise sine rettigheder ved at foretage et hurtigt og enkelt tjek på den britiske regerings sikre onlinetjeneste.
Flere offentlige instanser bruger allerede denne onlinetjeneste til at bestemme berettigelse og adgangstilladelser til offentlige tjenester.
Personer med gyldige tilladelser er også fri for immigrationskontrol, når de rejser ind og ud af Storbritannien.
Ligesom den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA) er eVisas knyttet til deres pas, som skal være registreret på deres UKVI-konti.
Grænsebetjente kan derefter scanne deres pas og få adgang til deres visum eller tilladelse til at rejse ind og bo i Storbritannien.
Problemer med Home Office eVisa onlinetjeneste
Ifølge indenrigsministeriet er eVisas “afprøvet og testet”, da millioner af personer allerede bruger dem.
Dette inkluderer dem, der har fået status som bosatte og præbosatte gennem Den Europæiske Unions bosættelsesprogram (EUSS).
Der har dog været rapporter om personer med gyldig immigrationsstatus i Storbritannien, som har haft problemer med at bevise deres rettigheder.
Monique Hawkins fra The3Million fortalte om de problemer, mange eVisa-indehavere har haft under et møde med det britiske parlaments justits- og indenrigsudvalg.
The3Million er en non-profit gruppe, der arbejder for rettighederne for borgere i Storbritannien, der bor i Den Europæiske Union (EU), Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og Schweiz.
Hawkins sagde, at det primært er svært at navigere i online-systemet, da det involverer flere trin.
En eVisa-indehaver skal logge ind på systemet og angive en kode. Offentlige instanser skal også verificere den kode, som den enkelte har oplyst.
At bevise sine rettigheder bliver endnu mere besværligt, når databasen ikke genkender en eVisa-indehavers data.
Systemet var blevet rapporteret at vise brudte eller blandede registreringer og adskillige fejl.
For eksempel kan en persons eVisa vise et andet foto eller en blanding af korrekte og forkerte data.
Transportørerne vil ikke tillade dem at gå om bord og komme til Storbritannien, hvis de ikke kan bevise deres rettigheder eller tilladelser.
Som et resultat kan ikke-britiske borgere i Storbritannien gå glip af vigtige forpligtelser, såsom arbejde.
Hawkins foreslog, at alle personer med britisk immigrationsstatus skulle have et rejselegitimationskort i stedet for onlinesystemet.
Det kan være en digital repræsentation, f.eks. en 2D-stregkode, men ikke et fysisk dokument.
Hun tilføjede, at en 24/7 supportlinje skal være tilgængelig for folk fra udlandet, der nægtes boarding på grund af systemfejl i beviset for deres immigrationsstatus.