Indkommende turisme i Storbritannien ser en opadgående tendens for besøg og udgifter i 2024

| december 27, 2023
Indkommende turisme i Storbritannien ser en opadgående tendens for besøg og udgifter i 2024

Ifølge en prognose fra VisitBritain forventes turismen i Det Forenede Kongerige (UK) at være i en opadgående tendens.

VisitBritain er Storbritanniens nationale turismeagentur. Den er ansvarlig for at markedsføre Storbritannien på verdensplan og udvikle Storbritanniens besøgsøkonomi.

I sin turismeprognose for 2024, der blev offentliggjort den 20. december 2024, viste britisk turisme en stigning i indgående besøg og samlet forbrug sammenlignet med niveauet i 2023.

Den samlede prognose for internationale besøgendes forbrug i Storbritannien i 2024 er 34,1 milliarder pund. Det er en stigning på syv procent i forhold til de forventede udgifter i 2023, som er på 31,7 milliarder pund.

Udgiftsprognosen er også steget med 20 procent i 2019 før pandemien. Men når der justeres for inflation, er tallene for 2023 kun 96 procent af 2019-niveauet.

VisitBritian forudser, at antallet af besøg i Storbritannien vil være 39,5 millioner i 2024. Det er en stigning på 5 procent fra de forventede 37,8 millioner i 2023. Tallene er dog stadig 3% lavere end i 2019.

VisitBritain forudser, at den indgående turisme vil være tilbage på 2019-niveau i begyndelsen af 2025. Det gælder både antallet af besøg og de internationale besøgendes forbrug.

Store bidragydere til Storbritanniens indgående turisme

Besøg og turistforbrug i Storbritannien kan stige fra 2023. Der er dog stadig varierende opsving og vækstrater på tværs af de største indgående besøgsmarkeder.

USA fører an i opsvinget i britisk turisme. Amerikanske besøgendes udgifter i 2023 nåede en rekordstor stigning på 28 procent fra 2019, selv når der justeres for inflation.

“Internationale besøgende bruger titusindvis af milliarder pund i Storbritannien, og de penge, der genereres, støtter lokale økonomier og job,” siger VisitBritains CEO Patricia Yates.

Hun tilføjede: “Så det har været fantastisk at se den tocifrede vækst i udgifterne fra USA samt den samlede vækstprognose for næste år til 2023.”

VisitBritain forventer, at det amerikanske marked vil blive vurderet til 6,7 milliarder pund i 2024. Det forudsiges, at amerikanske besøgende vil bidrage med næsten 1 pund ud af hver 5 pund af alle indgående udgifter.

Kina, Storbritanniens næstmest værdifulde indgående marked i 2019, er gradvist ved at komme sig, og antallet af besøgende stiger i hele 2023.

Generelt har Østasiens opsving været relativt langsommere. VisitBritain forudser, at værdien af Kina vil nå 1,7 milliarder pund i 2024, hvilket gør det til Storbritanniens fjerde mest værdifulde marked for indgående besøgende.

Genopretningstempoet fra Europa aftog efter første halvdel af 2023, hvor forbruget fortsat ligger lige under 2019-niveauet, baseret på de seneste data.

Det skyldes sandsynligvis den hårde konkurrence fra de europæiske nabodestinationer.

UK 2024-turismekampagner

Storbritanniens turisme er en vigtig sektor, der bidrager væsentligt til landets økonomi som den tredjestørste eksport af tjenesteydelser.

VisitBritain har skitseret sine vigtigste turismekampagner for 2024 og inspireret besøgende til at opdage mere af Storbritannien, blive længere og komme nu. Målet er at øge forbruget i Storbritannien og sprede turismens økonomiske fordele over flere britiske destinationer.

Internationale kampagner vil fokusere på solide vækstmarkeder som Australien og USA. Den vil også være rettet mod større europæiske markeder og værdifulde lande i Golfstaternes Samarbejdsråd (GCC).

Ifølge VisitBritains forskning er en af de primære faktorer, der påvirker de besøgendes valg af destination, dens imødekommende natur.

Kampagnerne vil fremhæve pulserende byer, moderne kultur og Storbritanniens smukke kyst og landskab. Det betyder også, at flere destinationer i Storbritannien vil mærke de økonomiske effekter af turismen.

Storbritanniens nationale turismeagentur vil også udnytte styrken ved skærmturisme. Deres forskning viste, at film og tv er stærke motivatorer og inspirationskilder til rejser.

Skærmturisme, også kendt som filmturisme, henviser til det fænomen, at et sted bliver populært blandt rejsende, fordi det har været med i en film eller tv-serie.

VisitBritian vil indarbejde dette i sin kampagne og fremhæve film- og tv-lokationer, destinationer og besøgsoplevelser.

VisitBritain har også for nylig underskrevet et Memorandum of Understanding med British Film Commission for at sætte skub i filmturismen i Storbritanniens nationer og regioner.

Statistik over besøg og forbrug ved årets udgang

De seneste officielle statistikker fra Office for National Statistics om indgående turisme til Storbritannien dækker perioden fra januar til september 2023.

Ifølge disse statistikker var der cirka 28,2 millioner indgående besøg i Storbritannien i denne periode, og oversøiske besøgende brugte i alt 23,0 milliarder pund i Storbritannien.

Derudover viser de seneste data, at de gennemsnitlige udgifter for besøgende i 2023 til dato var £817 pr. besøg, hvilket er højere end de £684, der blev registreret i 2019.

De besøgende bliver også længere, med et gennemsnitligt ophold på 7,3 nætter sammenlignet med 6,4 nætter i 2019.