Lokale embedsmænd opfordrede den britiske regering til at tage hånd om de mulige problemer, som grænsekontrollen efter Brexit kan medføre.
Londons borgmester Sadiq Khan advarede om, at den nye biometriske grænsekontrol truer med at skabe “kaos” på byens station St.
Lokale embedsmænd i Kent opfordrede også regeringen til at gribe ind over for mulige 14-timers forsinkelser på grund af udrulningen af Entry/Exit System (EES).
EES er Den Europæiske Unions (EU’s) nye automatiserede biometriske grænsekontrolsystem, som skal lanceres i oktober 2024.
Det nye system registrerer ikke-EU-borgeres ind- og udrejse via ansigtsscanninger eller fingeraftryk i stedet for den traditionelle stempling i passet.
Det britiske parlaments European Scrutiny Committee har indsamlet flere rapporter, der indikerer, at EES vil forstyrre rejser mellem Storbritannien og EU.
Begrænset togdrift og lange forsinkelser er uacceptabelt, siger Londons borgmester
I en pressemeddelelse understregede Khan, at Eurostar er afgørende for Londons og Storbritanniens økonomiske succes.
Han sagde, at Londons St. Pancras-station er “en port for et stort antal turister og forretningsfolk i landet.”
Den internationale højhastighedstogservice transporterer op til 900 passagerer i hvert af de 14 tog, der kører dagligt fra Paris til London.
“Som det ser ud nu, vil disse nye post-Brexit-kontroller skabe kaos på St Pancras,” sagde Khan.
Han tilføjede: “Nu, hvor Londons økonomi er på vej tilbage efter pandemien, sender dette et forfærdeligt signal til både turister og virksomheder fra hele verden.”
Khan udtrykte, at de truende rejseforstyrrelser er “et direkte resultat af Brexit,” som den britiske regering må tage hånd om.
Han insisterede på, at ministrene skulle tilbyde hurtig støtte til High Speed 1 (HS1) og Eurostar for at løse disse problemer som en “hastesag.”
“Nedskæringer i service og længere forsinkelser er simpelthen ikke en mulighed,” understregede Khan.
Eurostar kan begrænse antallet af passagerer på grund af grænsekontrol efter Brexit
Bevismateriale fremlagt af HS1 til Scrutiny Committee forudsagde, at Eurostar kan blive nødt til at begrænse passagertallet.
HS1 ejer og driver strækningen og stationerne mellem London og Kanaltunnelen.
Da der kun er 24 EES-kiosker i stedet for de krævede 49, vil passagererne sandsynligvis opleve lange køer, især i myldretiden om morgenen.
Derudover forventes det, at registreringen af en ikke-EU-rejsende ved grænsen vil øge rejsetiden med mindst to minutter pr. passager.
Der er i øjeblikket ingen mulighed for at forhåndsregistrere passagerernes biometriske data, såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger, online på forhånd.
HS1 tilføjede, at pladsbegrænsninger på St. Pancras station ville gøre køprocessen “indviklet og forskudt.”
At installere yderligere EES-kiosker i St Pancras ville koste 25.000 pund hver med en årlig vedligeholdelsesudgift på 2 millioner pund.
Eurostar ville bære omkostningerne, hvis der skulle installeres flere EES-kiosker.
De britiske og franske regeringer arbejder sammen om at løse EES-problemerne
Europa-Kommissionen fører tilsyn med implementeringen af sit nye biometriske grænsekontrolsystem.
Den britiske regering “arbejder tæt sammen med EU” for at reducere den indvirkning, som EES vil have på de fælles grænser.
Indenrigsministerens sekretær havde mødtes med den franske indenrigsminister for at diskutere implementeringen af EES, rapporterede The Standard.
“Vi er i tæt kontakt med rejsebranchen og havnemyndighederne for at sikre, at de er forberedt på at minimere risikoen for forsinkelser,” siger talsmanden for den britiske regering.
Kent-ledere samler støtte, når EES-implementeringen nærmer sig
Lokale ledere i Kent har opfordret regeringen til at støtte Kent i håndteringen af grænsekontrollen efter Brexit.
Disse ledere er Roger Gough, leder af Kent County Council, Andrew Osborne, chef for økonomisk udvikling i Ashford Borough Council, og Deirdre Wells OBE, administrerende direktør for Visit Kent.
“Hvis Kent bliver blokeret som port til Europa, vil forsyningskæderne også blive påvirket fundamentalt,” siger de lokale ledere i en erklæring. “Derfor er implementeringen af EES-kontroller ikke kun et Kent-problem – men et nationalt problem.”
Ifølge de rapporter, der er blevet fremlagt for European Scrutiny Committee, vil havne- og færgedelene blive hårdt ramt af EES.
Rejsende kan opleve køer på op til 14 timer i havnen i Dover i et “rimeligt worst case”-scenarie.
Sådanne forsinkelser har “alvorlige konsekvenser for lokalsamfundene på ruten til Dover Havn og Eurotunnel.”
Wells understregede, at lange trafikkøer til Dover og Folkestone påvirker rejsende, lokalsamfund og virksomheder i hele amtet.
Gough opfordrede regeringen til at give Kent flere midler til trafikstyring og flere faciliteter til at opbevare gods fra EU.
Han opfordrede også til biometrisk fjernregistrering for at mindske risikoen for forsinkelser ved grænseovergangene.
På den anden side foreslog Oveden at genoptage driften af internationale togforbindelser i både Ashford og Ebbsfleet.
“Stationerne giver en fantastisk mulighed for at øge grænsekapaciteten uden for den trængte St Pancras International Station,” fortalte han.
Eurostar indstillede disse tjenester i 2020. Den nævnte indførelsen af EES-systemet som en potentiel barriere for deres genåbning.
Nyt grænsekontrolsystem vil være gavnligt på lang sigt
Storbritanniens European Scrutiny Committee har indsamlet rapporter om konsekvenserne af grænsekontrollen efter Brexit.
Mange parter er bekymrede for, at EES-systemet vil påvirke lokale borgere nær grænserne, virksomheder og rejser negativt.
Men på trods af udfordringerne ser Eurostar og de fleste flyselskaber EES som en fordel på lang sigt.