Luft- og søfartsselskaber skal nu verificere ETIAS-tilladelser 48 timer før afgang

| marts 27, 2024
Luft- og søfartsselskaber skal nu verificere ETIAS-tilladelser 48 timer før afgang

Luft- og søfartsselskaber skal verificere passagerernesETIAS-tilladelser ( European Travel Information and Authority System ) senest 48 timer før afgang.

ETIAS er den nye elektroniske rejsetilladelse, der kræves for alle rejsende uden visum til Den Europæiske Unions (EU’s) Schengen-område. Det gælder også britiske statsborgere.

Når ETIAS-rejsetilladelsessystemet lanceres i midten af 2025, skal fly- og søtransportører være klar til at overholde og bekræfte passagerernes ETIAS.

Internationale trænere har dog tre år til at leve op til kravet.

På den anden side vil togselskaberne ikke være forpligtet til at kontrollere, om passagererne har gyldige ETIAS-tilladelser.

EU sagde: “Uanset hvilket transportmiddel de rejsende bruger, vil deres ETIAS altid blive kontrolleret ved grænsen.”

EU’s grænsebetjente skal verificere togpassagerers ETIAS-tilladelser, før de går ombord.

Dette vil være tilfældet for rejsende, der rejser fra Storbritannien med tog, såsom Eurostar.

Nyt elektronisk interface-værktøj til verificering af ETIAS

EU vil give luft- og søtransportører et nyt elektronisk værktøj til at bekræfte ETIAS-tilladelser før afgang.

Transportører skal først registrere sig hos eu-LISA for at kunne bruge det nye interface-værktøj.

eu-Lisa er Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed.

Den yder teknologisk støtte til EU-landenes bestræbelser på at gøre Europa mere sikkert.

Det omfatter EU’s nye elektroniske grænseforvaltningssystemer, ETIAS og Entry/Exit System (EES).

I øjeblikket har over 1.000 transportører, hovedsageligt flyselskaber, gennemført registreringsprocessen for det nye ETIAS-grænsefladeværktøj.

Når de er registreret, skal transportørerne forbinde deres systemer til den nye ETIAS-brugerflade for at sende verifikationsanmodninger.

De skal også gennemgå pre-compliance system-til-system-forbindelser og opnå en compliance-certificering.

Transportører, der bruger webportalen eller mobilappen, skal uddanne autoriseret personale i henhold til eu-LISA’s retningslinjer.

ETIAS carrier interface vil også kontrollere EES

Ud over at verificere ETIAS-tilladelser vil EU’s nye interface-værktøj også hjælpe med at tjekke EES.

Ind- og udrejsesystemet registrerer ind- og udrejse for både korttidsvisumindehavere og rejsende uden visum til Schengen-området. Dette omfatter også britiske statsborgere.

Det erstatter den manuelle stempling af pas med automatiserede biometriske fingeraftryk og ansigtsscanninger ved EU’s grænser.

I eu-LISA’s infografik for transportører står der, at transportører skal kontrollere, om tredjelandsstatsborgere med visum til kortvarigt ophold har brugt deres tilladte antal indrejser i EU.

Med det nye transportørgrænsefladeværktøj får rejsende, der af systemet er markeret som “OK”, lov til at gå om bord.

For rejsende, der er markeret som “NOK”, skal transportørerne manuelt verificere den rejsendes tilladelsesdokumenter.

Kun passagerer med gyldige ETIAS- eller Schengen-visa får lov til at gå om bord.

Transportører kan blive straffet af EU’s medlemslande for at transportere passagerer uden korrekte rejsedokumenter.

De undgår dog bøder, hvis deres bekræftelsesforespørgsel sendes inden for 48 timer før afrejse og returnerer et “OK”-svar.

Den centrale ETIAS-enhed vil også være tilgængelig 24/7 for at yde teknisk og operationel assistance på engelsk via en webportal og en nødtelefonlinje.

ETIAS lanceres i to faser i midten af 2025

EU vil indfase ETIAS over 12 måneder for at minimere forstyrrelser og hjælpe de rejsende med at tilpasse sig.

Den gradvise implementering giver også myndighederne mulighed for at vurdere effekten, før den bliver obligatorisk.

Udrulningen omfatter to faser: en overgangsperiode på seks måneder og en afdragsfri periode på seks måneder.

I overgangsperioden, der starter i maj 2025, skal rejsende ansøge om deres ETIAS, før de besøger Schengen-området.

Personer uden ETIAS vil dog ikke blive nægtet indrejse, hvis de opfylder alle andre krav til indrejse i Schengen-området.

I den afdragsfrie periode skal alle rejsende have en ETIAS, når de besøger Schengen-området.

Personer uden ETIAS vil blive nægtet indrejse ved grænsen, undtagen førstegangsbesøgende i overgangsperioden, forudsat at de opfylder andre indrejsekrav.

Potentielle ETIAS-problemer

ETIAS-implementeringen kommer cirka syv måneder efter, at EU har håndhævet EES.

Transportører, der transporterer passagerer mellem EU’s og Storbritanniens grænser, har rejst potentielle problemer i forbindelse med de nye systemer.

Flyselskaberne er bekymrede for, at verificering af ETIAS 48 timer før afgang kan eliminere last minute-bookinger.

Tog- og færgemyndigheder forsøger at forsinke udrulningen af EES på grund af utilstrækkelig infrastruktur til biometrisk registrering og kontrol.

EU’s nye EES-app til mulig online biometrisk registrering vil heller ikke være klar i oktober 2024.

Ifølge EU-reglerne skal der være en grænsevagt til stede for at verificere den første biometriske registrering.

Rejsende skal forlade deres køretøjer, før de afgiver deres fingeraftryk eller ansigtsscanninger.

Myndighederne har advaret om forsinkelser14 timer og begrænsning af antallet af togpassagerer for at undgå lange køer.

Transportørerne vil også være ansvarlige for at kontrollere passagerernes gyldige britiske elektroniske rejsetilladelse (ETA) eller visum, før de får lov til at gå om bord.

Luftfartsselskaberne skal indsende deres General Aviation Report (GAR) og Advance Passenger Information (API) via interaktive portaler, som vil udløse et svar fra Home Office.

Dette involverer et andet interaktivt system, der ligner det, der bruges til at kontrollere ETIAS.

Der har været bekymring for interoperabiliteten af alle tre nye elektroniske grænseforvaltningssystemer, når de er blevet indført.