Storbritannien er på vej mod et helt digitalt immigrationssystem inden 2025.
Indenrigsministeriet er i gang med at erstatte fysiske dokumenter som biometriske opholdstilladelser (BRP’er) og stempler med vådt blæk eller vignetter i pas med digitale optegnelser eller eVisa‘er.
Disse fysiske dokumenter gives til alle ikke-udenlandske statsborgere med tilladelse til at bo i Storbritannien i mindst seks måneder.
De er bevis på en persons ret til at blive, bo, studere, få adgang til offentlige tjenester og kræve ydelser.
Skiftet til eVisas har til formål at strømline Storbritanniens immigrationsproces og forbedre grænsesikkerheden.
Men regeringens ambitiøse tidsplan giver anledning til bekymring over den potentielle indvirkning på millioner af mennesker, der bor i Storbritannien.
Ifølge en rapport fra The Guardian har mere end 4 millioner mennesker BRP’er, som udløber den 31. december 2024.
Dette vil være tilfældet, selv om man har en juridisk ret til at blive i Storbritannien efter denne dato.
Hvis de fortsat vil have bevis for deres britiske immigrationsstatus, skal de have erstattet deres BRP’er med eVisa’er.
Den forhastede overgang til eVisas er blevet mødt med bekymring og kritik fra immigrationseksperter.
De frygter, at det kan føre til forvirring, fejl og potentielt endda tab af lovlig britisk immigrationsstatus for nogle personer.
Zoe Dexter fra menneskerettighedsorganisationen Helen Bamber Foundation sagde: “Det er chokerende, at indenrigsministeriet skynder sig at gennemføre deres digitaliseringsplan.”
“Det vil gå ud over mennesker, som er særligt sårbare, herunder flygtninge og overlevende fra menneskehandel og tortur”, tilføjede hun.
Josephine Whitaker-Yilmaz fra migrantorganisationen Praxis advarer om, at “millioner af mennesker vil være ude af stand til at leje en bolig, få et job eller adgang til vigtige tjenester.”
Overgangen til eVisas
UK Visas and Immigration (UKVI), som er en del af Home Office, er begyndt at kontakte personer med BRP’er.
Personer med BRP’er skal oprette en UKVI-konto og linke den til deres eVisa og pas.
Dette onlinesystem vil være tilgængeligt på nettet og via en app til mobiltelefoner.
Det vil gøre det muligt for enkeltpersoner nemt at bevise deres immigrationsstatus og få adgang til tjenester som sundhedspleje og beskæftigelse.
Indenrigsministeriet har haft svært ved at kontakte personer med BRP’er, da mange af de registrerede e-mailadresser tilhørte migranternes advokater.
Migrantorganisationer er bekymrede for, at mange personer ikke vil være i stand til at skifte til eVisas i tide.
Personer med BRP’er kan stadig oprette en UKVI-konto efter fristen den 31. december 2024.
Alligevel finder de måske først ud af, at de skal skifte til eVisas, når de ikke kan bevise deres rettigheder, når de vender tilbage til Storbritannien fra en udlandsrejse, eller når de forsøger at gøre krav på ydelser.
Derudover bliver processen med at overgå til eVisa endnu mere kompleks for dem, der har et vådt blækstempel eller en vignetmærkat.
De, der har et vådt blækstempel eller en vignetmærkat i deres pas, skal søge om en “no-time limit” (NTL) for at kunne få en BRP først.
Andre bekymringer om Storbritanniens digitale immigrationsplatform
Selv om overgangen til eVisas kan virke som et positivt skridt i retning af modernisering, ligger der store udfordringer forude.
Fristen i december 2024 giver allerede meget lidt tid til, at millioner af mennesker kan skifte til det nye system.
Onlinesystemet kan være svært at navigere i for sårbare grupper. Det kan være ældre, personer med begrænsede digitale færdigheder eller personer uden adgang til smartphones eller internet.
Der er også bekymring for nøjagtigheden af de digitale optegnelser og risikoen for fejl under overgangsprocessen.
Disse fejl kan føre til forvirring, forsinkelser og potentielt endda tab af juridiske rettigheder for nogle personer.
Det er blevet rapporteret, at UKVI-systemet, som allerede bruges af dem, der har fået status som bosiddende eller præbosiddende under European Union Settlement Scheme (EUSS), har brudte optegnelser og fejl.
En persons digitale journal eller eVisa kan vise et andet foto eller en blanding af korrekte og forkerte data.
“Hvis du er i udlandet og ikke kan overbevise nogen om, at du har ret til at være i Storbritannien, vil de ikke lade dig gå om bord,” sagde Monique Hawkins fra The3Million ved en undersøgelse i udvalget for retlige og indre anliggender om elektroniske grænsesystemer.
The3Million repræsenterer borgere fra Den Europæiske Union, Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og Schweiz i Storbritannien og kæmper for deres rettigheder.
Mange immigranter har allerede problemer med at navigere i Storbritanniens komplekse immigrationssystem.
Det pludselige skift til eVisas kan forværre disse problemer og skabe yderligere stress og usikkerhed.
Anbefalinger til en mere smidig overgang til eVisas
Hawkins opfordrede udvalget til at overbevise regeringen om at udskyde den omfattende udrulning af ETA og fokusere på overgangen til eVisas.
Hun bemærkede, at Australien var flere år om at implementere sit eget system for rejsetilladelser, før man indførte digitale registre for indbyggere.
Immigrationseksperter og interesseorganisationer anbefaler at forlænge fristen for at give folk mere tid til at skifte til eVisas.
Det vil sikre, at alle har mulighed for at forstå processen og få den nødvendige digitale dokumentation.
Det er også afgørende at give omfattende støtte og ressourcer til at hjælpe enkeltpersoner med at navigere i overgangen.
Dette omfatter klare instruktioner, brugervenlige digitale værktøjer og hjælp til dem, der har brug for ekstra hjælp til at få adgang til eller bruge eVisa-systemet.
Hawkins foreslog også, at alle personer med britisk immigrationsstatus skulle have en rejselegitimation i stedet for andelskodesystemet.
Det kan være et fysisk og originalt bevis på immigrationsstatus eller en digital repræsentation, som f.eks. en 2D-stregkode.
Det kan afhjælpe bekymringer om nøjagtigheden af digitale optegnelser og sikre, at migranter nemt kan bevise deres rettigheder i forskellige situationer.
Hawkins tilføjede, at der bør være en 24/7 supportlinje for folk, der bliver nægtet boarding på grund af systemfejl i forbindelse med bevisførelse af deres immigrationsstatus.
Hun sagde, at der også skal være en klar kompensationsstruktur for de rejsendes problemer.
Nogle grupper opfordrer også regeringen til at foretage en grundig gennemgang af det nye digitale immigrationssystem, før det gøres obligatorisk for alle.
Det vil hjælpe med at identificere og løse potentielle problemer eller sårbarheder, før de skaber omfattende problemer.