Nonprofit-gruppe mener, at ETA-lancering bør stoppes midlertidigt

| marts 20, 2024

Det britiske parlaments Justice and Home Affairs Committee, der undersøger elektroniske grænsesystemer, har hørt en opfordring til at suspendere lanceringen af Electronic Travel Authorization (ETA).

Monique Hawkins fra The3Million opfordrede regeringen til i stedet at fokusere på at omdanne fysiske immigrationsstatusser til digitale immigrationsregistre eller eVisas.

“Jeg synes virkelig, at [the ETA launch] skal sættes på pause,” sagde hun.

Hawkins tilføjede, at der er brug for et stærkt fokus på at løse de tekniske problemer i immigrationsdatabasen.

The3Million er en nonprofit-gruppe, der repræsenterer borgere fra Den Europæiske Union (EU), Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) og Schweiz, som bor i Storbritannien, og som kæmper for deres rettigheder.

Indenrigsministeriet er i øjeblikket ved at overføre fysiske visumdokumenter til eVisas.

Fra 1. januar 2025 vil de kun udstede eVisa og vil ikke længere udstede fysiske visa til registrering af immigrationsstatus.

Fysiske immigrationsstatusser omfatter biometriske opholdskort (BRC), biometriske opholdstilladelser (BRP) og pasvignetter og klistermærker.

Disse immigrationsstatusser beviser en ikke-britisk persons ret til at rejse ind i, bo eller arbejde i Storbritannien.

Hawkins bemærkede, at Australien var flere år om at implementere sit eget rejsetilladelsessystem, før de indførte digitale registre for indbyggere.

Storbritannien håndhæver ETA, mens de forsøger at konvertere yderligere to millioner mennesker til “en digital status, der har vist sig at være problematisk.”

Hvordan sikkerhedsproblemer i eVisa-databasen kan påvirke ETA-lanceringen

Det nye britiske ETA-system er et automatiseret system til forhåndsgodkendelse af rejsetilladelser til statsborgere uden visum.

Personer med immigrationsstatus i Storbritannien er undtaget fra ETA-kravet, ligesom indehavere af britiske eller irske pas.

Under det nye system skal luftfartsselskaberne tjekke de rejsendes gyldige tilladelser ved hjælp af Storbritanniens Advanced Passenger Information (API) system.

Hvis API’en meddeler transportørerne, at der ikke er nogen registrering af de rejsendes ETA’er, skal transportørerne manuelt bekræfte de rejsendes tilladelser.

Det betyder, at man kontrollerer, om de rejsende har gyldige visa eller er fritaget for at fremvise ETA’er.

Transportører, der transporterer rejsende til Storbritannien uden gyldig tilladelse, kan få en stor bøde. De vil også betale for omkostningerne ved at sende de rejsende tilbage til deres udgangspunkt.

Britiske og irske statsborgere kan vise deres pas og identitetspapirer for at bevise deres ETA-fritagelse.

På den anden side kan personer med britisk immigrationsstatus have sværere ved at bevise deres ETA-fritagelse på grund af databasefejl, siger Hawkins.

Hvis flyselskaberne ikke tillader dem at gå om bord på deres fly til Storbritannien, kan disse ikke-britiske borgere i Storbritannien gå glip af vigtige forpligtelser, såsom arbejde.

Komplekst UKVI- eller eVisa-databasesystem

På mødet med udvalget for retlige og indre anliggender den 12. marts 2024 illustrerede Hawkins, hvor svært det er at navigere i eVisa-systemet.

Dem med eVisas skal logge ind på UK Visas and Immigration (UKVI) hjemmeside og bede om en kode.

Derefter deler de koden med en embedsmand, f.eks. en udlejer, en potentiel arbejdsgiver eller en betjent fra UK Border Force.

Embedsmanden skal derefter logge på en anden hjemmeside eller platform og indtaste aktiekoden for at kontrollere dens gyldighed.

Denne proces i sig selv gør det svært for dem med eVisas at bevise deres immigrationsstatus og blive fritaget, når ETA-lanceringen er i fuld gang.

Situationen bliver endnu mere besværlig, når databasen ikke genkender de data, som den enkelte har leveret.

Systemet var blevet rapporteret at vise brudte registreringer og fejl. En persons journal kan vise et andet foto eller en blanding af korrekte og forkerte data.

“Hvis du er i udlandet og ikke kan overbevise nogen om, at du har ret til at være i Storbritannien, vil de ikke lade dig komme ombord,” siger Hawkins.

Hun foreslog, at alle personer med britisk immigrationsstatus skulle have et rejselegitimationskort i stedet for det fælles kodesystem.

Det kan være et fysisk og originalt bevis på immigrationsstatus eller en digital repræsentation som f.eks. en 2D-stregkode.

Hun tilføjede, at en 24/7 supportlinje skal være tilgængelig for folk fra udlandet, der nægtes boarding på grund af systemfejl i beviset for deres immigrationsstatus.

Der skal også være en klar kompensationsstruktur for de rejsendes problemer.

Rettelse af databasefejl før ETA-lancering

“Cybersikkerhed er et centralt emne i dag, så det er en tillidssag for mange brugere af disse systemer,” sagde Hawkins.

The Guardian rapporterede, at over 76.000 mennesker var opført med forkerte oplysninger i Home Office’s immigrationsdatabase.

Home Office-databasen hedder Person Centric Data Platform (PCDP), som gemmer data om 177 millioner individer.

Det er en del af indenrigsministeriets projekt om at digitalisere visum- og immigrationssystemer. Det har kostet ministeriet over 400 millioner pund siden 2014.

PCDP sporer en migrants historik med britiske immigrationssystemer, såsom visumansøgninger og biometriske data.

Dets optegnelser bliver lagt ind i Atlas, et system i indenrigsministeriet, som sagsbehandlere og embedsmænd i grænsestyrkerne har adgang til for at gennemgå oplysninger om migranter.

Derudover er forskellige onlinesystemer, der bruges af virksomheder og enkeltpersoner til at demonstrere deres immigrationsstatus og rettigheder, også afhængige af PCDP-data.

Som Hawkins beskrev, viste lækkede dokumenter sammenblandede eller fusionerede data, og biografiske og biometriske detaljer var forbundet forkert.

Fejlene i databasen forhindrede folk i at bevise deres ret til at arbejde, leje en bolig eller få adgang til gratis NHS behandling.

Regeringskilder bekræfter, at Information Commissioner’s Office undersøger mulige brud på datasikkerheden.