Overhusets udvalg kalder det “uretfærdigt” at hæve kravet om minimumsindkomst for familievisum

| april 11, 2024
Overhusets udvalg kalder det urimeligt at hæve kravet om minimumsindkomst for familievisum

House of Lords Secondary Legislation Scrutiny Committee satte spørgsmålstegn ved, om det er rimeligt at hæve minimumsindkomstkravet (MIR) for at få en ægtefælle eller partner til Storbritannien.

Den britiske regering vil hæve MIR for familierelaterede visa fra £18.600 til £29.000 inden den 11. april.

Dette vil blive øget til £38.700 i begyndelsen af 2025, det samme beløb som løngrænsen for faglærte arbejdere.

I sin pressemeddelelse om den 20. rapport for 2023-24 sagde Scrutiny Committee, at MIR ville ramme lavindkomstområder uretfærdigt.

Udvalget illustrerede, hvordan det nye krav om minimumsindkomst påvirker forskellige områder.

I North East vil MIR på 29.000 pund ligge lige under gennemsnitslønnen. Den vil ligge et godt stykke over indtjeningen, hvis den stiger til 38.700 pund i 2025.

På den anden side er og vil MIR sandsynligvis forblive under gennemsnitsindtægten i London.

Komitéen understregede: “Det betyder, at en person, der bor i London, har meget større sandsynlighed for at få ret til at tage sin partner med til Storbritannien end en person, der bor i Nordøst.”

Forskellige passende krav til minimumsindkomst

Komitéen anerkender, at ændringerne i immigrationslovgivningen har til formål at reducere nettomigrationen.

Lord Thomas of Cwmgiedd, medlem af Secondary Legislation Scrutiny Committee, sagde, at MIR-stigningen også “har til formål at sikre, at migranter kan betale deres vej.”

“Og det ser ikke ud til at være afspejlet i den måde, politikken er blevet implementeret på,” erklærede han.

Desuden modtog udvalget også indlæg, der udtrykte bekymring for at øge MIR’s retfærdighed.

Kvinder fra etniske minoriteter, handicappede og kvinder i visse regioner har større risiko for lav indkomst og vil blive mere påvirket af ændringer.

Det skyldes, at disse grupper oftere har lavere indkomster, og at det vil være sværere for dem at få en partner eller ægtefælle til Storbritannien.

Undersøgelseskomiteen bemærkede, at regeringen kunne skabe forskellige passende minimumskrav til indkomst.

Indenrigsministeriet mangler stadig at fremlægge sine konsekvensanalyser af forslagene, herunder om ligestillingsspørgsmål.

Lord Thomas understregede behovet for at evaluere de nye regler grundigt for at forstå deres fulde konsekvenser.

Komitéen udtrykte bekymring for, at manglen på en sådan vurdering viser en manglende forståelse fra indenrigsministeriets side af konsekvenserne af de nye politikker.

Indenrigsministeriet står fast på at hæve MIR for familievisa

At hæve MIR fremmer det bredere mål om at skabe et land med en “højtlønnet, højproduktiv og højt kvalificeret økonomi”.

Indenrigsministeriet fastholder også, at en højere MIR for familievisa er nødvendig for at sikre økonomisk støtte til migrantfamilier i Storbritannien.

MIR på £18.600 for familierelaterede visa har været den samme i over et årti. Den indkomst, en familie kræver for at være selvforsynende og ikke afhængig af offentlige midler, har ændret sig.

I sit faktablad understreger Home Office, at familier stadig kan opfylde den øgede MIR på andre måder. Opsparing kan tælle med i opfyldelsen af MIR sammen med lavere indkomst eller alene.

Der vil heller ikke længere være et separat underordnet element til MIR. Det sikrer, at britiske statsborgere får samme behandling som kvalificerede migrantarbejdere, uanset om de har sponsorerede børn.

Derudover vil det højere krav til minimumsindkomst kun gælde for nye ansøgninger og vil ikke blive anvendt med tilbagevirkende kraft.

Ansøgninger indsendt før regelændringen vil blive evalueret baseret på MIR på det tidspunkt.

Storbritanniens regler for familieindvandring giver også mulighed for ekstraordinære omstændigheder, hvor et afslag ville medføre uberettiget hårde resultater for ansøgeren eller deres familie.

Andre ændringer, der drastisk reducerer nettomigrationen

At hæve familievisummets minimumskrav til indkomst er en del af indenrigsministeriets betydelige ændringer af immigrationsreglerne, der blev annonceret i december 2023.

De politiske ændringer har til formål at forhindre omkring 300.000 mennesker i at komme til Storbritannien.

Fra den 4. april har regeringen hævet den generelle løngrænse for faglærte arbejdere til £38.700.

Shortage Occupation List (SOL) er blevet erstattet af Immigration Salary List (ISL).

ISL vil tilbyde 20 procent rabat på løngrænsen for de job, der er inkluderet i listen.

De diskonterede løngrænser på ISL vil være højere på grund af den hævede minimumsløngrænse for faglærte arbejdere.

Sundheds- og plejepersonale og folk på den nationale lønskala er undtaget fra denne stigning.

Men fra den 11. marts kan sundheds- og plejepersonale ikke længere tage pårørende med til Storbritannien.

Plejefirmaer, der ønsker at sponsorere migranter til at arbejde i Storbritannien, skal også registrere sig hos Care Quality Commission (CQC).

Fra februar har den britiske regering også hævet sundhedstillægget for indvandrere.

I starten af 2024 er det kun udvalgte studentervisumindehavere, der kan bringe deres familier til Storbritannien. De vil heller ikke få lov til at skifte til arbejdsvisum, før de er færdige med deres kursus.

Migration Advisory Committee (MAC) er også i gang med at gennemgå Graduate Visa for at sikre, at det ikke bliver misbrugt.