Den Europæiske Union (EU) planlægger at lancere et nyt grænsekontrolsystem kaldet Entry/Exit System (EES) i oktober 2024.
Mange rejsebureauer er bekymrede for, at den nye automatiserede grænseordning kan påvirke turistindustrien negativt.
De mener, at ind- og udrejsesystemet kan afskrække folk, ikke kun britiske statsborgere, fra at besøge Europa.
Med ind- og udrejsesystemet skal alle ikke-EU-borgere scanne deres fingeraftryk og tage et billede ved grænsen.
Rejsebureauerne siger, at der er stor forvirring, fordi mange mennesker ikke forstår, hvordan den nye EES-proces vil fungere.
En del af frustrationen for rejsebureauerne er manglen på officielle instruktioner og offentlig information om EES indtil videre.
Association of British Travel Agents (ABTA) har udgivet råd og tips til planlægning og booking af EU-ferier under det nye system.
Men implementeringen af det nye system er stadig forbundet med mange usikkerheder for både kunder og agenter.
Rejsebureauer tøver med at give råd, når de er usikre på, om systemet rent faktisk vil blive lanceret efter planen.
“Vi giver ingen råd, fordi vi ikke ved, om dette system virkelig vil ske,” siger Noel Josephides fra rejsebureauet Sunvil.
Uanset hvornår det nye system lanceres, “vil det være dårligt for turismen og komplicere rejserne”, sagde han til Euronews Travel.
Da rejsebranchen stadig er ved at komme sig over pandemiens konsekvenser, er det en stor bekymring.
EES forårsager muligvis lange køer og forsinkelser
Ind- og udrejsesystemet vil registrere ikke-EU-rejsendes ind- og udrejse ved hjælp af deres biometriske data i stedet for at stemple deres pas.
Rejseselskaber er bekymrede for, at ind- og udrejsesystemet vil skabe ekstremt lange køer og forsinkelser for folk, der rejser ind i Schengen-zonen.
Færgeselskaberne har advaret om, at ind- og udrejsesystemet er designet til fodgængere i lufthavne, ikke til færger eller busser.
Det kan medføre “alvorlige forstyrrelser”, da passagererne først skal stige ud af deres køretøjer for at gennemgå EES-kontrollen.
Det britiske Europaudvalgs resultater viste, at ind- og udrejsesystemet kunne forårsage en 14 timer lang forsinkelse i Dover havn.
De lange forsinkelser kan forårsage en massiv trafikprop, der blokerer indfaldsvejene til de lokale byer og påvirker deres økonomi.
Pancras Station i London, er der måske ikke plads nok til at udføre EES-kontrol på en effektiv måde.
For at undgå forsinkelser har EU allerede udskudt EES’ oprindelige startdato i 2022 til efter sommerens OL i Frankrig.
Mange lokale embedsmænd og transportgrupper har opfordret EU til at udskyde implementeringen af EES til 2025.
De beder om mere tid til at forberede sig, eller i det mindste indtil den mobile app, der er designet til avanceret EES-registrering, er klar.
EES vil få folk til at stole på rejsebureauer
Nogle rejsebureauer mener også, at EES’ sikkerhedsscreening og bureaukrati kan afholde folk fra at besøge Europa.
Rejsende kan se hele systemet som et unødvendigt besvær, der begrænser deres rejsefrihed.
“Jo mere bureaukrati, jo værre vil det være for rejsefriheden,” sagde Josephides.
Cat Jones, CEO for Byway, et rejseselskab med fokus på tog i stedet for fly, siger, at kunderne allerede spørger til EES.
De spørger om kravene, og om de har brug for et visum for at besøge Europa nu.
Jones forventer, at flere vil bruge rejsebureauer til at hjælpe dem med at forstå det nye system.
Hun sagde, at det kan være “ret kompliceret at planlægge en togrejse på egen hånd”, da “det kan være svært at finde information om togrejser”.
En nylig undersøgelse fra det britiske transportministerium (DfT) afslørede, at mange mennesker i Storbritannien stadig ikke kender til ind- og udrejsesystemet.
Mange mennesker vil måske forlade sig på rejsebureauer for at få vejledning, når ordningerne endelig bliver implementeret.
Storbritannien satser på en blød EES-lancering
DfT erklærede, at det arbejder tæt sammen med Europa-Kommissionen, dens medlemsstater, lokale myndigheder i Storbritannien og industrien.
Når ind- og udrejsesystemet går i luften, er målet “at minimere enhver forstyrrelse af folks rejseplaner.”
Den tilføjede: “Dette omfatter et tæt samarbejde med havne, transportører og rejsebranchen for at sikre, at de er støttet og forberedt på at kommunikere ændringerne og enhver potentiel indvirkning på rejser.”
EES er stadig relativt uprøvet; hvis det fejler, vil menneskelige grænsebetjente stadig være nødt til at udføre kontroller manuelt.
Det kan føre til endnu flere køer og ventetider, som det fremgår af de nylige fejl i de elektroniske gates i britiske lufthavne.
En af måderne at minimere rejseforstyrrelser på er at have en seks måneders “soft launch “-periode.
I denne periode kunne rejsende komme ind uden at udfylde EES-registreringen, selv om det med tiden ville blive obligatorisk.
Selv med den bløde lancering tror nogle rejsebureauer ikke på, at EES-systemet realistisk set vil blive lanceret i oktober som planlagt.
Lanceringen af ind- og udrejsesystemet vil sandsynligvis blive udskudt ligesom ved de tidligere udsættelser.
Alligevel investerer transportvirksomheder millioner i at bygge ny infrastruktur og installere nye EES-kiosker for at forberede sig på EES-udrulningen.