I januar 2025 vil VisitBritain, Storbritanniens nationale turistbureau, lancere en spændende turismekampagne på skærmen med navnet Starring GREAT Britain.
Dette initiativ inviterer rejsende til at udforske Storbritanniens berømte optagelsessteder og nyde oplevelser inspireret af elskede film og tv-serier.
Kampagnen er en fejring af Storbritanniens kulturarv set gennem filmens linse.
Den har til formål at fremvise de forskellige landskaber og historiske steder, der har fanget fantasien hos publikum over hele verden.
“Film- og tv-turisme handler ikke kun om at nyde en destination”, forklarer Patricia Yates, CEO for VisitBritain, i en pressemeddelelse.
“Men [it is] oplever også den magi, som film og historiefortælling bringer til disse steder,” tilføjer hun.
Bureauet inviterede mediepartnere til at prøve skærmturismekampagnens tilbud i september 2024.
Den voksende trend med skærmturisme
Filmturisme, eller “set-jetting”, er blevet mere og mere populært, fordi fans opsøger steder, som de har set i deres yndlingsfilm og tv-serier.
Dette fænomen genererer hundredvis af millioner pund årligt, ifølge British Film Institute.
VisitBritains undersøgelser viser den samme øgede interesse, idet ni ud af ti besøger film- og tv-lokationer i hele Storbritannien.
Undersøgelsen viser, at 91 procent af de potentielle besøgende fra 20 oversøiske markeder er ivrige efter at besøge film- og tv-lokationer i Storbritannien.
“Ni ud af 10 besøgende i Storbritannien er ivrige efter at udforske film- og tv-lokationer,” fortæller Yates.
Derudover tilskriver hun populariteten af Storbritanniens stigende skærmturisme stigningen i streamingplatforme, der er tilgængelige for millioner af mennesker verden over.
“Deres vækst har gjort det mere universelt,” sagde Yaates til Euronews Travel.
En rejse gennem Storbritanniens hot spots for skærmturisme
Storbritannien har længe været kulisse for storfilm og tv-serier og byder på alt fra gamle slotte til moderne bybilleder.
Ved at promovere disse og andre steder håber VisitBritain at få rejsende til at udforske den virkelige verden i deres yndlingsfilm.
Starring GREAT Britain-kampagnen fremhæver flere destinationer, hvor besøgende kan gå i fodsporene på deres yndlingsfigurer.
Storbritanniens filmlocations giver besøgende uforglemmelige oplevelser, samtidig med at de får en dybere forståelse for Storbritanniens rolle i den globale filmverden.
De byder på mere end sightseeing, men giver de besøgende mulighed for at fordybe sig fuldt ud i Storbritanniens filmiske verden.
Bad
Bath er kendt for sin georgianske arkitektur og var et fremtrædende optagelsessted for Netflix’ hitserie Bridgerton.
Fans kan besøge Royal Crescent og nyde arrangementer med regency-tema, som bringer dem tilbage til en tid med overdådige baller og high society.
Gæsterne kan iklæde sig tidstypiske kostumer og opleve elegante danseoptrin direkte fra forestillingen.
Oxford og Birmingham
Sidste års Wonka-film med Timothée Chalamet i hovedrollen blev optaget i Oxfords prestigefyldte colleges og historiske landemærker.
De, der elsker at opleve en chokoladefabrik, kan tage en togtur nordpå i Birmingham, hvor den berømte Cadbury fremstilles.
Alnwick Castle, Northumberland
Dette slot er berømt for sin rolle som Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry i Harry Potter-serien.
På dette historiske sted kan man lave tryllestave, træne kosteskaft og få magiske rundvisninger, hvilket gør det til et must-see for entusiaster af troldmandsverdenen.
Manchester
Marvel-fans vil måske genkende denne bys gader fra Marvels Captain America: The First Avenger, hvor den agerede New York City.
Black Country Living Museum, Birmingham
Dette frilandsmuseum spillede en stor rolle i Netflix’ krimidrama Peaky Blinders.
Besøgende kan fordybe sig i den dystre industrielle æra, der skildres i serien.
Strande i Wales
De, der elsker middelalderfantasi, kan tage til de barske strande i Nordwales.
Det var disse strande, der dannede baggrund for HBO’s serie House of the Dragon, forløberen til Game of Thrones.
Skærmturisme støtter lokalsamfund
Kampagnen har til formål at udbrede fordelene ved turisme i hele Storbritannien, også på mindre kendte destinationer.
Ved at tiltrække besøgende uden for Storbritanniens største byer støtter Starring GREAT Britain-kampagnen lokale virksomheder og skaber muligheder for kulturel udveksling.
Yates forklarer, at rejsende i dag søger autentiske oplevelser, som hjælper lokalsamfund og små virksomheder.
Den administrerende direktør for VisitBritain sagde: “Caféer, restauranter og pubber er i stand til at holde åbent, fordi de tiltrækker turistgæster.”
På trods af Storbritanniens store udbud af attraktioner fremhævede Yates øens kompakte størrelse og effektive tognetværk.
Det gør det nemt for internationale rejsende at udforske seværdigheder i hele landet, fra byer til kystlinjer.
VisitBritains kampagne er også i tråd med regenerativ turisme, der sikrer, at lokalsamfundene trives, når de besøgende får autentiske oplevelser.
Yates siger, at Storbritanniens rige historie og tidløse destinationer gør det til en favorit for filmskabere.
Med partnerskaber med store studier og British Film Commission fortsætter VisitBritain med at tiltrække produktioner,
Det sikrer, at landets ikoniske landemærker og landskaber vil blive vist på skærmene i mange år fremover.
Næsten 39 millioner mennesker besøgte Storbritannien i 2024, et tal, der forventes at vokse i takt med, at turismen kommer sig over pandemiens konsekvenser.
Dette opsving har primært været drevet af amerikanske og tilbagevendende asiatiske markeder.
At tage føringen i 2025
Med sin Starring GREAT Britain-kampagne tilbyder VisitBritain mere end en ferie.
Screen Tourism-kampagnen giver rejsende mulighed for at træde ind i deres yndlingshistorier og være stjernerne i deres eget filmeventyr.
Storbritanniens hotteste optagelsessteder er klar til at tage imod filminteresserede, tv-entusiaster og alle, der er på udkig efter en unik rejseoplevelse.
Da film fortsat har Storbritannien som tema, forventer eksperter, at agenturet vil fremhæve dette i flere fremtidige projekter.