Det Forenede Kongerige (UK) tager proaktive skridt for at sikre en smidig rejse for sine borgere, når Den Europæiske Union (EU) lancerer sit nye digitale grænsesystem.
Den 27. august annoncerede den en betydelig finansieringspakke på 10,5 millioner pund til at opgradere vigtige rejseknudepunkter og gøre dem klar til EU’s ind- og udrejsesystem (EES).
Denne finansieringspakke vil gavne Dover havn, Eurostars St. Pancras terminal i London og kanaltunnelen (Eurotunnel) i Folkestone .
Udmeldingen kommer, efter at EU har bekræftet, at deres nye digitale grænsesystem vil blive lanceret i november.
Det kommer også, efter at Labour-regeringen har erklæret, at forberedelserne til EES er utilstrækkelige til effektivt at undgå rejseforstyrrelser og kaos.
EES vil kræve, at rejsende uden for EU registrerer personlige data, pas og biometriske data, såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger.
Det gælder også britiske statsborgere, der rejser til det europæiske fastland på ferie eller besøger familie og venner.
Håndtering af utilstrækkelige forberedelser til det nye digitale grænsesystem
Ind- og udrejsesystemet forventes at øge sikkerheden og strømline grænsekontrollen for ikke-EU-rejsende ved EU’s grænser.
Men det vil også medføre nye udfordringer for travle grænseovergange, som kræver omfattende forberedelse.
Den britiske regering har afsat 3,5 millioner pund til Dover havn, Londons St. Pancras terminal og kanaltunnelen.
Midlerne vil blive brugt til at opgradere infrastruktur og teknologi ved disse overgange og løse udfordringer i forbindelse med forberedelserne til EES.
I Dover havn vil pengene hjælpe med at fremskynde Granville Dock-projektet. Dette projekt vil udvide havnens kapacitet til at behandle rejsende mere effektivt.
Projektet går ud på at omdanne en eksisterende marina til et topmoderne forarbejdningsanlæg, hvilket minimerer potentielle forsinkelser på grund af EES.
Eurostar og Eurotunnel vil bruge deres andel af finansieringen til at installere yderligere biometriske kiosker og gennemføre grundige EES-tests.
De to jernbaneforbindelser, der forbinder Storbritannien og det europæiske fastland, vil også bruge pengene til at uddanne og forberede deres personale på ændringerne.
Et andet kritisk fokusområde for finansieringen er at sikre, at alle systemer er fuldt integrerede og operationelle.
Det indebærer en grundig test af den nye teknologi for at sikre en problemfri integration med den eksisterende infrastruktur.
På den måde kan man identificere og løse eventuelle problemer i god tid.
Disse opgraderinger sikrer, at disse kritiske gateways mellem Storbritannien og EU kan håndtere de ekstra krav, som EES vil stille til dem.
De er også afgørende for at sikre, at EU’s nye digitale grænsesystem ikke forsinker de rejsende væsentligt.
Reaktioner på ny finansieringsstøtte til EES-forberedelser
Seema Malhotra, Storbritanniens minister for migration og statsborgerskab, understregede regeringens forpligtelse til at sikre en gnidningsløs overgang til EES.
“Vi arbejder hårdt sammen med Europa-Kommissionen, medlemsstaterne og havnene for at sikre, at vi er velforberedte og minimerer eventuelle forstyrrelser for briter, der rejser ind i Europa,” sagde hun.
Lilian Greenwood, Storbritanniens minister for fremtidens veje, understregede vigtigheden af disse opgraderinger.
Hun understregede: “Ingen ønsker at se alt for lange køer i vores havne.”
Dovers havnedirektør Emma Ward sagde, at finansieringen er et “velkomment skridt i retning af de betydelige investeringer”.
“Vi gør alt, hvad vi kan, for at være klar med de faciliteter, som skal bruges af de franske grænsebetjente, der betjener det nye system”, tilføjede hun.
Havnen arbejder på at give franske grænsebetjente mulighed for at operere på de vestlige kajer, hvor busserne vil stå i kø til EES-kontrol.
“Med støtte fra regeringen har vi forbedret vores faciliteter og opgraderet vores teknologi for at opfylde de nye krav,” siger Simon Lejeune, Eurostars Chief Safety and Stations Officer.
Han tilføjede, at Eurostar vil være fuldt forberedt og i overensstemmelse med reglerne, når EU’s nye digitale grænsesystemer lanceres i november.
Getlink har altid prioriteret kundetilfredshed, da de begyndte at investere i EES-forberedelser for to år siden.
Virksomheden har for nylig færdiggjort en dedikeret ny overdækket drive-through-rampe, eller EES Zone, i sine terminaler.
Det sikrer, at folk “rejser gennem kanaltunnelen lige så nemt, som de gør i dag, når EES går i drift.”
Vigtigt med mere støtte til grænseovergange mellem Storbritannien og EU
Den forventede stigning i kompleksiteten og længden af grænsekontrollen skaber et behov for yderligere støtte til at forberede sig på ind- og udrejsesystemet.
Pancras og Channe-tunnelen er grænser mellem Storbritannien og EU med sidestillede kontroller.
Det betyder, at EU’s grænsevagter foretager immigrationskontrol af rejsende, mens de stadig befinder sig på britisk jord.
Ved disse grænseovergange var der plads- og infrastrukturbegrænsninger for at kunne gennemføre EES-kontrol.
EES vil indføre et nyt lag af kompleksitet, idet rejsende skal registrere deres biometriske data ved grænsen.
Denne proces forventes at øge behandlingstiden for hver rejsende, især i de tidlige stadier af implementeringen.
Når rejsende fra lande uden for EU besøger Schengen-zonen for første gang, skal de registrere biometriske oplysninger for en grænsebetjent.
EU-lovgivningen forhindrer i øjeblikket biometrisk registrering på forhånd og væk fra grænserne.
De tidlige stadier af implementeringen af EES kan også føre til forsinkelser, når rejsende og personale skal vænne sig til det nye system.
Disse nye krav til EU’s digitale grænsesystem kan føre til betydelige forsinkelser i travle havne, der ikke er fuldt ud forberedt på at håndtere dem.
Dover Havn håndterer en betydelig mængde passager- og godstrafik mellem Storbritannien og EU.
Forsinkelser i denne havn kan have en afsmittende effekt, der forstyrrer individuelle rejsende og den bredere forsyningskæde.
På samme måde er Eurostar og Eurotunnel vigtige forbindelser mellem Storbritannien og det europæiske fastland.
De skal være fuldt forberedt til ind- og udrejsesystemet, da mange pendlere, turister og godstransportører bruger dem.
Enhver forsinkelse eller afbrydelse af disse tjenester kan have betydelige økonomiske og sociale konsekvenser.