Storbritannien har udviklet en beredskabsplan for Dover Havn for at lette trafikproblemerne i Kent.
Det er en del af regeringens forberedelser til Den Europæiske Unions (EU’s) nye Entry/Exit System (EES) , som lanceres i november 2024.
Dover havn i Kent er en af Europas travleste passagerhavne. Mange forventer, at havnen vil opleve de værste forsinkelser, når EES rulles ud.
Embedsmænd fra Kent har gentagne gange udtrykt bekymring for det værst tænkelige scenarie med 14 timers forsinkelser og trafikpropper på grund af EES-forsinkelser.
Beredskabsplanen går ud på at “stable” biler på bestemte steder for at styre strømmen af køretøjer på vej til EU.
Ind- og udrejsesystemet vil medføre strengere grænsekontrol for ikke-EU-borgere, der rejser ind og ud af EU’s Schengen-zone.
Ved den første indrejse, efter at ind- og udrejsesystemet er taget i brug, skal ikke-EU-borgere registrere biometriske data som fingeraftryk og ansigtsscanninger ved grænsen.
EES vil logge de rejsendes ind- og udrejse ved hjælp af biometriske data i stedet for at stemple passene manuelt ved grænsen.
Hvor hurtigt de nye grænsekontroller kan gennemføres, er en bekymring for alle grænseovergange, især i spidsbelastningsperioder.
Regeringen håber, at beredskabsplanerne vil forhindre en gentagelse af tidligere tiders trafikale flaskehalse på Kents veje.
Stabler biler for at undgå trafikkaos i Kent
Den britiske regering er ved at lægge sidste hånd på planer om at bruge off-road-områder til at stable biler i Dover, hvis trafikpropper forårsaget af EES-forsinkelser bliver en reel trussel.
Denne tilgang, som oprindeligt var en del af Storbritanniens “no-deal Brexit”-beredskabsplaner, kan være med til at sikre, at vejene forbliver åbne.
Det var en af løsningerne for at forhindre kaos ved Short Straits, den korteste vej mellem Storbritannien og det europæiske fastland.
Stabling af biler vil hjælpe med at forhindre lange forsinkelser, der påvirker turister, vigtige tjenester og handelsruter i Kent.
Planen indebærer, at bilister, der ankommer til havnen, skal stå i kø i baner, mens de venter på at komme igennem EES-grænsekontrollen.
En embedsmand vil bruge et bord til at hjælpe med at forhåndsregistrere passagerer i hver bil forrest i køen.
Med ind- og udrejsesystemet vil grænsekontrollen for hver person tage cirka to minutter. Det betyder, at det vil tage mindst otte til ti minutter for en familie på fire.
Ifølge The Times kan de steder, hvor bilerne holder i kø, hurtigt aktiveres, hvis trafikken bliver uoverskuelig.
En kilde med kendskab til planen forklarede: “Det er steder, der kan “stå op og stå ned” i en fart.”
“De kommer til at ligge i nærheden af større veje og er designet til at holde trafikken tilbage, så hovedfærdselsårerne i Kent ikke går helt i stå,” tilføjer kilden.
Hvorfor Dovers havn er en bekymring, når EES rulles ud
Beredskabsplanen kommer, efter at embedsmænd har udtrykt stigende bekymring over den potentielle indvirkning af EES på trafikken i regionen.
Embedsmændene er især bekymrede for EES’ens indvirkning på Dovers havn, hvor der er begrænset plads til ventende køretøjer.
Mere end 1,3 millioner biler passerer gennem Dover hvert år. Selv en lille forsinkelse i grænseprocesserne kan hurtigt eskalere til timelange ventetider.
Lederen af Kent County Council, Roger Gough, sagde, at EES-kontrollerne kunne føre til “ekstremt alvorlige forsinkelser” for international handel og rejser i Kent.
Han tilføjede, at det også ville hæmme “leveringen af vigtige offentlige tjenester langs ruten til Dover.”
Gough understregede også behovet for hurtig handling og pressede regeringen til at gøre alt, hvad der er muligt, for at forhindre forstyrrelser ved grænsen mellem Storbritannien og Frankrig.
Seema Malhotra, Storbritanniens minister for migration og statsborgerskab, sagde, at forberedelserne er godt i gang for at sikre et gnidningsløst system.
“Vi holder øje med offroad-områder [so], så hvis de skal bruges, har vi en beredskabsplan for det,” sagde hun.
Malhotra tilføjede, at de fortsat arbejder sammen med de lokale råd, EU og franske kolleger for at sikre, at EES er klar.
Hun forklarede, at deres mål er at “minimere risikoen for lange køer, især i spidsbelastningsperioder.”
På trods af disse forsikringer er nogle stadig skeptiske over for grænsepersonalets parathed og den teknologi, de vil bruge.
Dette og manglen på live-test efterlader mange ubekendte om, hvordan EES-grænsekontrollen vil fungere.
Nye midler til at forbedre grænsearbejdet
Den britiske regering har afsat yderligere 10,5 millioner pund til EES-forberedelser for at imødegå potentielle rejseforsinkelser .
Denne finansiering vil blive delt mellem Dover havn, kanaltunnelen i Folkestone og Eurostar i St. Hver grænseovergang vil modtage 3,5 millioner pund.
Havnen i Dover vil bruge pengene til at skabe et nyt område til behandling af passagerer som en del af det igangværende Granville Dock-projekt.
Projektet går ud på at fylde en gammel fragtkaj op for at gøre plads til flere grænsekontrolkiosker.
Det nye område, som er på størrelse med fem fodboldbaner, forventes at stå klar til påske 2025.
Det er her, embedsmændene forventer den første rigtige test af EES-systemet, når ferietrafikken tager til.
Kanaltunnelen i Folkestone har mere ledig plads til køretøjer.
Myndighederne bruger pengene til at udarbejde en plan, der gør det muligt for passagerer at registrere deres biometri i en ny terminal.
Målet er at fremskynde registreringsprocessen og minimere bilkøerne, før man kører ind i kanaltunnelen.
Disse forbedringer giver håb om at forhindre en gentagelse af de alvorlige trafikproblemer, der tidligere har plaget Kent.
Selvom det var lovende, blev planen om at stable biler aldrig implementeret ved udgangen af Brexit-overgangsperioden.
Trafikpropper blev undgået, primært fordi Brexit-datoen faldt sammen med nedlukninger og rejseforbud i Storbritannien.
Den første rigtige stresstest af EES forventes ved den første udrulning og i løbet af feriesæsonen.
Alle øjne er rettet mod Dover Havn for at se, hvor godt havnens system holder, når EES-grænsekontrollen rulles ud.
Alle øjne er rettet mod Dover Havn for at se, hvor godt havnens system holder, når EES-grænsekontrollen rulles ud.