Storbritanniens lastbilchauffører kan få udfordringer med EU’s ind- og udrejsesystem

| august 21, 2024
Storbritanniens lastbilchauffører kan få udfordringer med EU's ind- og udrejsesystem
Billede af Rene Rauschenberger fra Pixabay

Chauffører af tunge lastbiler i Storbritannien (UK) kan få et problem, når Den Europæiske Unions (EU’s) ind- og udrejsesystem (EES) lanceres.

British International Freight Association (BIFA) sagde, at ind- og udrejsesystemet kunne forårsage betydelige forstyrrelser for lastbilchauffører, der ofte kører mellem Storbritannien og EU.

EES strømliner immigrationskontrollen og sporer folks ind- og udrejse af Schengen-området.

Systemet kan mere effektivt fange dem, der overskrider deres opholdstilladelse på det europæiske kontinent, ved hjælp af biometriske kontroller.

Som følge heraf kan Storbritanniens lastbilchauffører få problemer med at overholde EU’s 90/180-dages-regel.

Hvad er EES?

Entry/Exit-systemet er et automatiseret IT-system, der er designet til at registrere rejsende, der rejser ind og ud af Schengen-området.

Det erstatter den nuværende manuelle passtemplingsproces og har til formål at øge sikkerheden og styre migrationen mere effektivt.

Rejsende fra lande uden for EU skal registrere deres personlige data, pas og biometriske data. Disse vil blive gemt i en sikker database i tre år.

EES skal efter planen lanceres i november i år. Men datoen kan blive udskudt, hvis EU’s medlemsstater ikke er helt klar.

Systemet er en del af en bredere indsats for at styrke EU’s ydre grænser og forbedre sikkerheden.

EES og 90/180-dages-reglen

Storbritanniens lastbilchauffører kan få udfordringer med EU's ind- og udrejsesystem
Billede venligst udlånt af Peter H via Pixabay

90/180-dages-reglen siger, at rejsende fra lande uden for EU kun kan opholde sig i Schengen-området i 90 dage inden for en periode på 180 dage.

BIFA argumenterede for, at denne begrænsning er problematisk for britiske medarbejdere. Britiske lastbilchauffører og ansatte uden for EU er ofte nødt til at blive i EU i længere tid for at opretholde forretningsaktiviteterne.

Lastbiloperatører uden for EU vil ikke kunne opretholde deres forretning, hvis deres chauffører ikke overskrider 90-dages grænsen.

Som følge heraf vil BIFA’s lastbilchauffører og alle andre ikke-EU-ansatte, der overskrider deres 90/180-grænse, støde på immigrationsproblemer.

De, der overtræder 90/180-dages-reglen, får måske ikke lov til at rejse og kan blive idømt bøder og andre sanktioner.

BIFA er bekymret for, at disse bøder vil gøre det vanskeligt for britiske lastbilchauffører at arbejde effektivt.

Det kan også forstyrre forsyningskæden mellem Storbritannien og EU og få bredere konsekvenser for handlen mellem Storbritannien og EU.

Logistik- og transportsektoren spiller en afgørende rolle for varebevægelserne mellem Storbritannien og EU-landene.

Enhver forsinkelse eller begrænsning kan føre til øgede omkostninger og logistiske udfordringer for virksomheder på begge sider.

RHA deler de samme bekymringer for lastbilchauffører

Road Haulage Association (RHA) har også udtrykt bekymring over ind- og udrejsesystemets indvirkning på britiske chauffører .

Den arbejder sammen med BIFA om at indsamle data og advokere for løsninger, der gør det muligt for chauffører at arbejde uden væsentlige forstyrrelser.

RHA har tidligere advaret om risikoen ved at overtræde 90/180-reglen efter Brexit.

Sidste sommer udsendte de en advarsel til chauffører og vognmænd. RHA henviste til en sag, hvor en chauffør var blevet straffet for at have opholdt sig for længe i Holland.

Når feriesæsonen nærmer sig, understreger RHA vigtigheden af at spore tid brugt i EU for at undgå konsekvenser.

Den understregede, at overskridelse af 90/180-reglen kan resultere i juridiske konsekvenser for både chauffører og de virksomheder, de arbejder for.

RHA opfordrede arbejdsgiverne til at tillade fleksibilitet i forbindelse med rejser for at sikre overholdelse.

Opfordring til handling for at beskytte britiske lastbilchauffører

Storbritanniens lastbilchauffører kan få udfordringer med EU's ind- og udrejsesystem
Billede venligst udlånt af Peter H via Pixabay

BIFA har lanceret en undersøgelse for at indsamle data om, hvordan EES vil påvirke britisk eksport og busrejser.

Enhver ændring af grænsen på 90 dage for lastbilchauffører vil kræve, at den britiske regering forhandler med EU om at tillade længere ophold.

“Det er kun ved at påvise en betydelig indvirkning på den britiske økonomi, at vi har en chance for at overbevise regeringen om at gå videre med en løsning,” siger BIFA.

Disse undersøgelsesdata vil blive brugt til at advokere for politiske ændringer, der kan afbøde det nye systems negative virkninger.

Bekymring for mulige forsinkelser i havnene på grund af EES

BIFA og RHA overvejer at adskille rejsende og passagerer fra gods- og lastbilchauffører ved grænseovergange, hvor det er muligt.

Der er dog stadig potentiale for at udvikle efterslæb og begrænse ind- og udsejling i havnene.

Eksperter fra transport- og rejsebranchen har advaret om lange køer og massive forsinkelser ved grænseovergangene mellem Storbritannien og EU på grund af ESS.

Systemet kræver, at personer uden for EU registrerer fingeraftryk og ansigtsscanninger foran en EU-grænsebetjent.

Selv om dette er tilfældet, når rejsende besøger EU for første gang, efter at ind- og udrejsesystemet er taget i brug, forventes det stadig at øge behandlingstiden.

Mange har opfordret EU til at tillade registrering af fingeraftryk før og væk fra grænsen for at forhindre rejsekaos.

Alligevel kan den relativt uprøvede EES resultere i et choke point, hvis den ikke fungerer, på samme måde som når elektroniske porte fejler.

Sådanne forsinkelser og overskridelser af tilladelser er en udfordring for Storbritanniens lastvognschauffører og logistikindustrien.

Brancheforeninger opfordrer til handling for at sikre effektiv drift, og resultatet vil være afgørende for handelsrelationerne mellem Storbritannien og EU.