Fra og med 2024 vil nogle rejsende have mulighed for at gå gennem sikkerhedskontrollen i USA’s lufthavne på egen hånd.
Den amerikanske transportsikkerhedsadministration (TSA) er klar til at teste en ny “selvbetjenings”-screeningsteknologi. Forsøget starter i januar 2024 i Las Vegas Harry Reid International Airport.
Selvscreening har til formål at øge effektiviteten ved sikkerhedskontrollen og reducere ventetiden. Den søger også at opretholde et stabilt antal TSA-medarbejdere, når antallet af flyrejser stiger.
“Ligesom selvbestillingskiosker på fastfood- og sit-down-restauranter giver selvbetjeningsscreening passagerer i Trusted Traveler-programmet mulighed for at gennemføre sikkerhedsscreeningsprocessen på egen hånd,” siger Screening at Speed Program Manager Dr. John Fortune via en pressemeddelelse.
TSA PreCheck-medlemmer får adgang til selvscanningsinspektionerne, så de kan udføre deres egne kropsscanninger.
TSA Precheck er et amerikansk regeringsprogram, der gør det muligt for lavrisiko-flypassagerer at nyde godt af en hurtigere sikkerhedskontrol i amerikanske lufthavne. Det startede i 2013 og har i dag over 10 millioner aktive deltagere.
Rejsende, der bruger selvbetjeningsmuligheden, forventes at komme hurtigere gennem screeningsprocessen med minimal hjælp fra TSA-officerer (TSO’er).
Fortune forklarede videre: “Rejsende vil selv bruge systemer til screening af passagerer og håndbagage ved individuelle konsoller eller screeningbaner, hvilket reducerer antallet af kropsvisitationer og taskeinspektioner, som TSO’er skal udføre, og frigør deres tid, så de kan omfordele den til de mere travle aspekter af screeningoperationer.”
Selvscreening ville ikke erstatte de nuværende sikkerhedsscreeninger, men kunne reducere ventetiden og arbejdsbyrden for TSA-personalet.
Sådan fungerer TSA PreCheck selvscreening
Logistikvirksomheden Vanderlande, der er kendt for at udvikle automatiserede bagagescannere, har designet det selvscreeningskoncept, der får premiere i Las Vegas’ lufthavn i januar.
Efter at have anbragt personlige genstande gennem den automatiserede scanner, vil passagererne møde fire separate stationer med individuelle kropsscreeningsportaler.
Hver portal har automatiske ind- og udgangsdøre. Når det er en rejsendes tur til at blive screenet, træder de ind i portalen, og indgangsdørene lukker automatisk.
En videoskærm guider passagererne gennem hvert trin. Dette inkluderer at indtage den korrekte holdning med armene over hovedet, ligesom kropsscannerne i den almindelige sikkerhedskø. Passagererne gennemgår derefter en millimeterbølgescanning.
Hvis de ikke klarer kropsscanningen, måske på grund af en genstand, der ligger i en lomme, fremhæver videoskærmen området, hvor genstanden skal fjernes. Indgangsdørene åbner igen, så passagererne kan fjerne genstanden og træde ind igen.
Når de er blevet screenet, går de rejsende gennem udgangsdørene for at hente deres tasker og fortsætte ind i terminalen.
Andre designs til selvscreeningstjek
TSA tester i øjeblikket tre andre forskellige prototyper af selvbetjeningsdesign, hver med lidt forskellige trin for de rejsende.
Virksomheden Micro-X har designet to forskellige løsninger til selvscreening af passagerer.
Den første består af individuelle screeningskonsoller, der er pod-baserede. Disse konsoller omfatter et kompakt system til screening af håndbagage og en fladskærm til screening af passagerer.
Den anden løsning er et lille CT-røntgensystem, der er designet til en kompakt håndbagage og personlig selvscreening.
Et andet design, denne gang af Voxel Radar, har “in-motion” screeningpaneler. Panelerne scanner passagererne i realtid, når de placerer deres håndbagage på transportbåndet ved checkpointet.
Forskellige prototyper af selvscreeningssystemerne er allerede blevet testet i Ronald Reagan Washington National Airport og i Atlantic City.
Kontaktløse rejser og digitale systemer
Mange lande verden over opgraderer og digitaliserer deres systemer for at give de rejsende en mere problemfri rejseoplevelse.
Lufthavne verden over implementerer biometri for at give en hurtigere og mere effektiv rejseoplevelse. Storbritannien (UK) bruger allerede elektroniske pasporte (eGates) ved nogle indrejsesteder.
Frankfurt Lufthavn i Tyskland, Dubai Lufthavn og Singapores Changi Lufthavn bruger eller vil bruge biometri, såsom fingeraftryk og ansigtsscanninger, til automatisk autentificering og kontaktløse rejser.
Storbritannien og Den Europæiske Union (EU) er også i gang med at digitalisere visum- og immigrationsprocesser. Storbritannien er ved at gå over til en elektronisk journal eller eVisa. Samtidig vil EU’s Schengen-visumansøgning snart kunne ske online. Omvendt er EU klar til at udrulle sit biometriske grænsekontrolsystem Entry/Exit System (EES).
Både Storbritannien og EU strømliner immigrationsprocessen for forhåndsverificerede lavrisikorejsende med Storbritanniens Electronic Travel Authorization (ETA) og EU’s European Information and Travel Authorization System (ETIAS).