UK Border Force opfordrer flyoperatører og FBO’er til at forberede sig på ETA-ordningen

| marts 12, 2024
UK Border Force opfordrer flyoperatører og FBO'er til at forberede sig på ETA-ordningen

UK Border Force opfordrer fly- og fastbaseoperatører (FBO’er) til at forberede sig på den mere omfattende udrulning af den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA).

Nigel Farminer, vicedirektør for passagerpolitik og grænsetransformation hos UK Border Force, sagde, at flyoperatører og FBO’er skal tilpasse deres operationer for at håndhæve den nye ETA-ordning, rapporterede Aviation International News.

På British Business and General Aviation Associations konference den 7. marts 2024 sagde Farminer, at ETA ville lette grænsekontrollen.

Han fortalte, at det ville gøre det muligt for grænsekontrollører at tage “en mere holistisk og afrundet tilgang”, når de vurderer, om passagerer er berettigede til at rejse ind i Storbritannien.

ETA-ordningen vil også hjælpe med at afgøre, om grænsemyndighederne skal foretage personlig screening af passagerer, der ankommer med privatfly.

Påstået ineffektiv grænsesikkerhed i lufthavne

I sidste måned blev David Neal, Storbritanniens tidligere uafhængige chefinspektør for grænser og immigration, fyret for at have lækket sine upublicerede rapporter om Storbritanniens grænsesikkerhedsforanstaltninger i lufthavne.

Ifølge BBC beskyldte Neal i sine rapporter UK Border Force for ikke at screene passagerer på forretningsfly, der ankommer til London City Airport, ordentligt.

Han bemærkede, at grænsebetjentene var distraherede og stressede, og at Border Force-ressourcerne blev brugt inkonsekvent.

Neal beskrev, hvordan grænsebetjente manglede basalt kommunikationsudstyr, når de bemandede de elektroniske pasporte (eGates). Det resulterede i ubemandede grænseposter, mens personalet søgte ekstra hjælp.

Den tidligere chefinspektørs beskyldninger har vakt bekymring for effektiviteten af Storbritanniens sikkerhedsforanstaltninger.

ETA-ordning skal hjælpe med at forbedre sikkerheden i alle lufthavne

Den nye ETA-ordning giver regeringen mulighed for mere nøjagtigt at logge og spore rejsende, der rejser ind og ud af Storbritannien.

Det gør det muligt for regeringen at indsamle data og screene rejsende på forhånd. De rejsendes data kan være med til at afholde personer, der kan betragtes som trusler mod den nationale sikkerhed, fra at komme ind i landet.

ETA-ordningen kræver, at alle statsborgere uden visum eller dem, der kan besøge Storbritannien uden visum, skal ansøge om og modtage deres ETA, før de rejser til Storbritannien.

Implementeringen af ETA vil påvirke alle passagerer uden visum i alle lufthavne, herunder kommercielle og private lufthavne.

Selv passagerer, der ankommer til lufthavne som Farnborough Airport, der udelukkende bruges til private jetfly, skal overholde det nye system.

ETA-ordningen er gradvist blevet implementeret på grundlag af nationalitet siden november 2023.

I øjeblikket er det kun borgere i Jordan, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (UAE), der skal have en ETA.

Den britiske regering forventer dog at udvide ETA-udrulningen til alle andre lande uden visum inden udgangen af 2024.

Når en ETA er udstedt, er den gyldig i to år, eller indtil det pas, der er knyttet til den, udløber. Det giver mulighed for flere korte rejser til Storbritannien i forbindelse med fritid, forretning, studier eller transit.

Flyoperatører skal sikre, at deres passagerer har ETA’er

Luftfartsselskaber, herunder flyselskaber, private flyoperatører og FBO’er, skal sikre, at deres passagerer har gyldige tilladelser, før de går ombord på flyet.

Det betyder, at de skal tjekke, om deres passagerer har et gyldigt britisk ETA, visum eller immigrationsstatus, før de transporterer dem til Storbritannien.

Da ETA er et digitalt dokument, kan transportørerne kontrollere tilladelser ved at scanne passagerernes pas.

Indenrigsministeriet er ved at overføre alle fysiske rejsetilladelser til digitale registre for at forenkle kontrolprocessen og øge sikkerheden.

En fuldt digital grænse forventes at reducere antallet af personer, der nægtes indrejse ved grænsen.

Derfor vil det hjælpe flyselskaberne med at reducere omkostningerne ved at tilbageholde og returnere afviste passagerer til deres oprindelsesland.

Hvis man ikke kontrollerer passagerernes tilladelser eller transporterer dem til Storbritannien uden gyldige tilladelser, kan det resultere i bøder på op til 50.000 pund.

Luftfartøjsoperatører skal indsende GAR og API elektronisk

Farminer fra UK Border Force fortalte også på konferencen, at flyselskaberne skal ændre den måde, de indsender passageroplysninger på.

Dette vil påvirke både General Aviation Report (GAR) og Advance Passenger Information (API).

General Aviation Report (GAR) indeholder oplysninger om en flyvning. Det består af flyets registreringsnummer og base, dato, klokkeslæt og sted for afgang og ankomst.

GAR indeholder også oplysninger om kaptajnen, besætningen og passagererne, herunder deres rejsedokumenter og besøgsadresse i Storbritannien.

Derudover indeholder det navn og kontaktnummer på den person, der er ansvarlig for varerne om bord på flyet.

API’er indeholder en passagers fulde navn, køn, fødselsdato, nationalitet, type rejsedokument og dets nummer, land, der har udstedt rejsedokumentet, og udløbsdato.

Luftfartsselskaberne skal indsende GAR- og API-oplysninger via interaktive portaler, som vil udløse et svar fra Home Office.

Disse svar kan enten være “Board”, “Check”, “No Board” eller “Error”.

Boarding betyder, at en passager har gyldig tilladelse til at rejse. Transportøren skal derefter kontrollere passagerernes rejsedokumenter og bekræfte deres identitet, før de går om bord.

Check betyder, at en passager ikke har nogen gyldig rejsetilladelse. Luftfartsselskabet skal manuelt kontrollere, om der er gyldige immigrations- eller dispensationsdokumenter, og verificere passagerens identitet, før passageren får lov til at gå om bord.

No Board betyder, at passagerer ikke kan transporteres til Storbritannien på grund af en annulleret eller tilbagekaldt tilladelse.

Der opstår en fejl, når passagerdataene er ufuldstændige. Transportørerne skal så rette og sende data igen.

Andre kommende elektroniske grænseforvaltningssystemer

Flyoperatører skal også forberede sig på andre elektroniske grænsehåndteringssystemer ud over den britiske ETA-ordning.

EU vil implementere et nyt automatiseret grænsekontrolsystem, der påvirker rejsende fra lande uden for EU.

EU’s kommende Entry/Exit System (EES) vil registrere ind- og udrejser i Schengen-området ved hjælp af fingeraftryk og ansigtsscanninger.

I midten af 2025 vil EU også implementere European Travel Information and Authorization System (ETIAS), som svarer til det britiske ETA.

ETIAS er også et digitalt elektronisk system, der indsamler data og forhåndsscreener alle statsborgere uden visum, der rejser ind i Schengen-området.