Førstegangsbesøgende i Storbritannien bliver ofte overraskede over, hvor stort et landområde landet dækker. Fra Land’s End i det sydvestlige hjørne af England til John O’Groats, det nordligste punkt i Skotland, er der 970 km i luftlinje, men næsten 1350 km ad landevejen. På det bredeste sted, fra den walisiske vestkyst til den engelske østkyst, er afstanden ca. 480 km og går gennem en del bjergrigt terræn. Intet af dette tager højde for Nordirland, som, selvom det kun er to tredjedele af Wales’ størrelse, også er et ret stort landområde.
Selvom Storbritanniens samlede størrelse kan betragtes som lille i forhold til Nordamerika, Canada eller Australien, er den stadig betydelig, og at komme fra punkt A til punkt B kan være en udfordrende og tidskrævende proces.
Storbritannien er rimeligt godt dækket ind med offentlige transportmuligheder, og de fleste større byer kan nemt nås med bus eller tog. Men når byen bliver mindre, bliver mulighederne for at komme dertil også mindre, og rejserne til sådanne destinationer skal måske deles op i mindre etaper og omfatte skift fra en transportform til en anden.
Afhængigt af udgangspunktet og destinationen kan den transportform, der passer bedst, variere fra tog, busser og endda fly. Den britiske regering forbedrer og opgraderer konstant vej- og jernbanenettet, og der foretages over 2,5 milliarder rejser med bus og tog i Storbritannien hvert år. Selv om myndighederne er stolte af deres resultater, betyder det ikke, at alt fungerer så gnidningsløst og effektivt, som det kan eller bør.
For mange indbyggere i Storbritannien er det næsten et nationalt tidsfordriv at klage over køreplaner, kvaliteten af den leverede service og de opkrævede billetpriser. Men hvor pålideligt er Storbritanniens offentlige transportsystem, og er den hyppige kritik fortjent eller ej?
Metro, tog, bus og rutebil
Som det ofte er tilfældet i et land, har de større byer som regel en bedre infrastruktur og et mere pålideligt offentligt transportsystem. Hovedstaden London er hjemsted for omkring 20 millioner mennesker, og det store London-område er enormt. Med så mange indbyggere er det næppe overraskende, at der er et omfattende system af undergrunds- og overgrundstog og et omfattende busnetværk til at imødekomme efterspørgslen.
Under jorden
Det underjordiske tognet, som londonerne bedre kender som Tube, kører ofte i åbningstiden og er nok den bedste måde at komme rundt i den centrale del af London og længere væk, med en forbindelse, der også transporterer pendlere og rejsende til Heathrow Lufthavn. Heathrow-toget kører cirka hvert tiende minut med en rejsetid på lige under en time.
I byen er rørene forbundet med hinanden, og man kan generelt nå alle ønskede steder, selvom det kan være nødvendigt at foretage et eller to skift. Priserne er rimelige, men lidt højere i myldretiden mellem kl. 6.30 og 9.30 om morgenen og fra kl. 16.00 til 19.00 om aftenen. Tjenesten er generelt pålidelig, men besøgende skal være opmærksomme på, at forsinkelser ikke er helt ualmindelige. Køreplanerne varierer mellem de forskellige linjer, men de fleste kører mellem klokken fem om morgenen og midnat.
På nogle rejser kan det være nødvendigt at skifte fra metroen til en lokal bus, og det er normalt let at gøre, da der ofte findes et passende busstoppested uden for eller tæt på en metrostation. Derudover har mange (men ikke alle) af metrostationerne også et lokalt minicab-kontor.
The Tube forbindes generelt med London, men andre britiske byer har også underjordiske togforbindelser, herunder Newcastle, Liverpool og Glasgow i Skotland.
Tog
Tognetværket i Storbritannien er omfattende og betjener de fleste af de større byer. Før 2020 blev jernbanenettet ejet og drevet af en række forskellige selskaber, hvilket førte til et splittet og forvirrende system. Passagerer, der ankom til en station, måtte ofte vente i timevis på en videre forbindelse, eller de opdagede, at forbindelsestoget var kørt kort før deres tog ankom.
Systemet var upraktisk og ineffektivt, fordi den britiske regering tog affære, afskaffede jernbanekoncessionerne og i praksis nationaliserede systemet. Fra begyndelsen af 2023 er al jernbanedrift overgået til Great British Railways (GBR), og systemet er nu mere strømlinet og effektivt. De fleste af togene er velholdte og i god stand, men priserne kan være høje sammenlignet med andre europæiske lande. Der kan dog være penge at spare ved at købe billetter på forhånd i stedet for på rejsetidspunktet.
Intercitytog har alle toiletter, men ikke alle har Wi-Fi eller en forfriskningsvogn til rådighed, og dette bør tjekkes, før man bestiller en billet, hvis disse faciliteter er nødvendige. Rejsende kan også tage deres hund med (gratis), men den skal holdes under kontrol og må ikke forstyrre andre passagerer.
Selvom toget ikke er den billigste form for langdistancerejse i Storbritannien, er det langt den mest populære, med et gennemsnit på 990 millioner passagerer om året i de sidste par år.
Lokal bus og rutebil
Ordene “coach” og “bus” bliver ofte brugt i flæng af engelsktalende, men der er en forskel. Busser er generelt begrænset til en by eller et distrikt, mens en rutebil bruges mellem byer til langdistancerejser.
Lokal bus
Som man kan forvente, har alle større byer i Storbritannien deres egen lokale busservice, og de kører normalt fra omkring seks om morgenen til midnat, men det skal tjekkes. Priserne varierer, men hvis tjenesten skal bruges regelmæssigt i et par dage, er det tilrådeligt at købe en form for rabatkort, som er let tilgængeligt. Mindre byer og landsbyer i hele Storbritannien har sandsynligvis ikke en busforbindelse og vil være afhængige af busselskaber, der kører mellem byerne. Der er som regel få afgange (ofte kun en eller to gange dagligt), men de er generelt pålidelige.
Træner
Megabus og National Express er nok de største og mest kendte, men der er også en hel del små uafhængige busselskaber, der opererer i hele Storbritannien, og de vil normalt fokusere på bestemte ruter og destinationer. At rejse med bus vil altid være langsommere end at tage toget, men der er store forskelle på billetpriserne mellem disse to transportformer. De fleste destinationer i Storbritannien kan nås direkte med bus fra de større byer, selvom det kan være nødvendigt at skifte til et lokalt bus- eller taxaselskab for at gennemføre rejsen.
Hvis prisen er en faktor, når man rejser rundt i Storbritannien, så er en bus den bedste løsning, da togbilletten fra London til Edinburgh kan koste fem gange så meget som en busbillet. Ganske vist tager denne rejse mere end elleve timer med bus i modsætning til mindre end fem timer med tog, men besparelsen er betydelig, og busserne er rene og komfortable, hvilket gør rejsen mere behagelig, end den måske ser ud til.
Fra det centrale London er det for eksempel også muligt at tage en bus direkte til de fleste større byer i England, Skotland eller Wales eller nå dem med kun ét skift. London har også internationale togstationer, hvorfra en bus kan køres til færgehavnen i Dover eller direkte gennem Kanaltunnelen til Frankrig og andre lande i Den Europæiske Union.
Internationale tog
Storbritannien har tre internationale togstationer i Ashford, Ebbsfleet og London St. Disse tre stationer betjener Eurostar-toget til Europa med destinationer som Amsterdam, Bruxelles og Paris. I Nordirland er der regelmæssige togforbindelser fra Newry til Dundalk i Republikken Irland, samt mellem Belfast og den sydirske hovedstad, Dublin. Rejsende mellem Republikken Irland og Nordirland kan benytte sig af reducerede billetpriser midt på ugen.
Højt at flyve
Besøgende, der har travlt eller masser af penge, kan flyve til næsten alle dele af England, Wales, Skotland eller Nordirland, da Storbritannien er velforsynet med store og små lufthavne. Stor-London alene betjenes af ikke mindre end seks lufthavne, og der er mere end fyrre indenrigs- og regionale lufthavne spredt ud over Storbritannien, hvoraf nogle ligger på de fjerneste øer eller i de mest øde landskaber.
At rejse internt fra en britisk lufthavn til en anden kræver ikke noget særligt papirarbejde, visum (eller britisk ETA, når det bliver indført fra 2024), da indenrigsflyvninger er undtaget fra de sædvanlige internationale regler. Men når du flyver, er det altid tilrådeligt at medbringe et pas (med den tilknyttede britiske ETA), da embedsmænd i destinationslufthavnen kan bede om dette.
Det er især vigtigt, når du rejser fra et af de britiske fastlande (England, Wales og Skotland) til Nordirland. Selvom Nordirland officielt er et britisk land, er det almindelig praksis, at toldere og grænsebetjente kontrollerer passagerers pas, når de ankommer med fly fra Storbritannien. Teknisk set burde det ikke være nødvendigt med et pas på en indenrigsflyvning, men det er ofte tilfældet, især for passagerer, der ikke er statsborgere i et britisk land.