Heathrow Lufthavns direktør advarer om, at det vil skade Storbritannien, hvis passagerer skal betale mere for at flyve videre.
Thomas Woldbye kritiserede den nye ETA-ordning ( Electronic Travel Authorisation ), der er indført for korttidsbesøgende.
Alle transitpassagerer uden visum i Storbritannien skal have en ETA, uanset om de skal igennem grænsekontrollen eller ej.
“Jeg tror, det er en fejltagelse,” siger Woldbye til The Independent. “Jeg synes, det skal ændres så hurtigt som muligt.”
ETA reducerer Heathrows konkurrencefordel
UK ETA er obligatorisk for alle rejsende, der ikke har brug for et visum for at komme ind i Storbritannien, hvilket inkluderer borgere i Den Europæiske Union (EU) og Nord- og Sydamerika.
Men i modsætning til i alle andre større europæiske lufthavne skal alle passagerer, der skifter fly i Storbritannien til videre destinationer, have en ETA.
Det er det samme rejsetilladelsesdokument, som rejsende uden visum, der ankommer til Storbritannien på ferie eller forretningsbesøg, skal fremvise.
I lufthavne som Schiphol i Amsterdam, Frankfurt i Tyskland eller Charles de Gaulle i Frankrig er transitpassagerer, der flyver uden for EU’s Schengen-område, fritaget for at opfylde lokale grænsekrav.
“Vi støtter ETA-systemet, fordi det giver mening i forhold til indvandring,” sagde Woldbye.
Han sagde dog, at passagerer, der kun er “på gennemrejse for at komme videre til et andet land”, ikke skal betale 10 pund for et kort stop.
Airside transitpassagerer er rejsende med tilslutningsfly i Storbritannien, men som ikke behøver at gå gennem grænsekontrollen.
“Det reducerer klart konkurrenceevnen for den hub, vi har bygget i Heathrow, som jeg mener er afgørende for Storbritannien,” understregede Woldbye.
Britiske flyselskaber frygter at miste forbindelsespassagerer
Paul Charles, direktør for det britiske luksusrejsebureau The PC Agency, krævede også, at ETA blev fjernet for transitpassagerer.
“Hvis andre lufthavne tilbyder gratis transit, vil de vinde markedsandele,” forklarer han.
EU er på vej til at indføre et lignende system, Electronic Travel Information and Authorisation System (ETIAS), men transitpassagerer i luften er undtaget fra det.
Charles, som også er tidligere kommunikationsdirektør for Virgin Atlantic, understregede: “At beskatte transit er ensbetydende med fiasko.”
Sean Doyle, CEO for British Airways, har også sagt, at ETA kan afholde passagerer fra at rejse gennem Londons Heathrow-lufthavn.
Airlines UK og Board of Airline Representatives (BAR) UK havde også hævdet, at det er uretfærdigt at opkræve betaling for transit i luften for passagerer, der er fritaget for visum.
Airlines UK er brancheforeningen for flyselskaber med base i Storbritannien, mens BAR UK er handelsorganisationen for flyselskaber, der er registreret i Storbritannien.
De argumenterede for, at airside-passagerer, eller dem, der ikke går gennem grænsekontrollen, teknisk set ikke krydser nogen grænser.
Transitpassagerer i USA skal også have det tilsvarende ETA Electronic System for Travel Authorization (ESTA).
Alle transitpassagerer skal dog igennem grænsekontrollen, før de kan tage deres videre fly.
Transitpassagerer holder Healthrow travlt beskæftiget
I 2023 havde Heathrow Lufthavn i London overskud for første gang siden pandemien, skriver Financial Times.
Verdens travleste lufthavn forventes at modtage rekordhøje 81,4 millioner passagerer i 2024.
Cirka 30 procent af disse passagerer kommer fra omkring 25 millioner tilslutningsfly årligt.
Disse flyvninger er primært for passagerer, der flyver globalt uden direkte fly til deres destination.
Med de ekstra omkostninger ved ETA kan passagerer vælge mellemlandinger i andre lufthavne i stedet for Londons Heathrow Airport.
Som følge heraf kan British Airways og Virgin Atlantic opleve et fald i deres passagertal.
Omkring halvdelen af de rejsende, der bruger Heathrow Airport for British Airways, er forbindelsespassagerer.
Heathrow Lufthavns tilslutningsfly bidrager også til dens status som et stort globalt knudepunkt.
Det er afgørende for Storbritanniens turisme, handel og internationale forbindelser, som giver rejsende fra London nem adgang til andre globale destinationer.
ETA for transitpassagerer er afgørende for sikkerheden
ETA-ordningen har til formål at give den britiske regering mere indsigt i og kontrol over personer, der rejser til Storbritannien.
Den britiske regering er overbevist om, at det bør være obligatorisk for alle rejsende uden visum, herunder alle passagerer i transit, hvis det skal blive en succes.
“Ved at kræve, at transitpassagerer får en ETA, stopper man folk, der bruger tilslutningsfly til at undgå at få tilladelse til at rejse til Storbritannien,” står der i ETA’s faktablad til medierne.
De tilføjede: “Vi holder dette under opsyn, mens vi fortsætter med at udrulle ordningen.”
I øjeblikket er det kun besøgende fra Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (UAE), der bruger ETA.
I 2024 vil den britiske regering kræve, at alle statsborgere uden visum får en ETA, før de rejser til Storbritannien.